آفتابنیوز : آفتاب: دلیل عمده آلودگی هوا در ایران خودروها هستند و در مرحله بعد گرد و خاک عربی. برای کنترل هر دو مورد البته تلاش هایی شده است، اما بی فایده بوده.
در سالهای گذشته در موقع آلودگی هوا، نهادها و سازمان های مرتبط با موضوع انگشت اتهام به سوی یکدیگر گرفته اند و البته در این میان نه تنها آلودگی هوا کم نشد، بلکه با اجرا نشدن طرح کنترل آلودگی هوای تهران، روزهای ناپاک و ناسالم تهران چند برابر هم شد.
اما نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس از پایان بررسی طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران و کلانشهرها در کمیسیون مربوطه خبر داده است.
مهرداد لاهوتی دراین باره به ایسنا گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس نشستی را با رییس سابق سازمان محیط زیست آقای محمدزاده برگزار کرد که خروجی آن تهیه طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران و کلانشهرها بود، این طرح برای بررسی به کمیسیونهای مربوطه ارجاع شد که امیدواریم به زودی در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر این طرح در نوبت رسیدگی برای قرار گرفتن در دستور صحن علنی است که شاید با استفاده از ماده 104 آییننامه، 50 نفر از نمایندگان درخواست قرار گرفتن این طرح را با اولویت در دستور کار مجلس ارائه دهند.
به گفته او در این طرح تاکید شده است که سوخت استاندارد خودروها باید یورو4 بوده و نیروی انتظامی حق شمارهگذاری خودوروهای فاقد یورو4 را ندارد: در حال حاضر سوخت استاندارد ما یورو2 است، این در حالی است که طبق قانون برنامه چهارم سوخت باید استاندارد یورو4 را اخذ میکرد، همچنین استاندارد خودروهای ما باید یورو4 باشد که چنین چیزی نیست و استاندارد خودورها در حال حاضر یورو2 است. جای تاسف است که استاندارد خودروهای وارداتی یورو5 است ولی استاندارد خودروهای داخلی یورو2 میباشد.
لاهوتی با بیان اینکه بیش از 80 درصد آلودگی تهران و کلانشهرها ناشی از آلودگی خودروهاست، گفت: زمانی عزمی جدی برای جمعآوری خودروهای فرسوده در کشور ایجاد شد اما اینکار متوقف شد، اکنون مشاهده میشود که خودروهای فرسودهای در تهران تردد میکنند و عزمی برای جمعآوری آنها وجود ندارد. از طرف دیگر باید عزمی جدی برای ارتقای حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد چون تا وقتی که این موضوع رخ ندهد نباید انتظار داشت که مردم از خودروهای شخصی خود استفاده نکنند.
از سوی دیگر محمد حقانی، نایب رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای پایتخت می گوید: بسیاری از اقداماتی که میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد مانند تثبیت خاک در کشورهای همسایه که میتواند باعث کاهش ذرات معلق شود، مدیریت تولید خودروها و نظارت بر تولید سوخت استاندارد، خارج از اراده مدیریت شهری است.
به گزارش خبرآنلاین، او از پیش بینی بازگشت اینورژن (وارونگی دما) در هفته آینده خبر می دهد و درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا به فارس می گوید: جلوگیری مؤثر، بدون اغماض و مداوم از تردد خودروها و موتورسیکلتهای دودزا و در کنار آن ممانعت از تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی که این روزها تقریباً به دست فراموشی سپرده شده، نخستین راهحل است.
به گفته حقانی، تعویض کاتالیست خودروها به خصوص تاکسیها که عمر آنها به پایان رسیده، میتواند تا 80 درصد از آلایندگی خودروهای سبک بکاهد: نصب فیلتر دوده (DPF) بر روی هزاران خودروی سنگین از جمله اتوبوسهای ناوگان اتوبوس راننده وسایل نقلیه ناوگان خدمات شهری، سومین راهحل است که میتواند تا حد زیادی از آلایندگی خودروهای سنگین بکاهد. از رده خارج کرده هزاران مینیبوس فرسوده که بدون هیچگونه نظارتی در شهر تهران به ویژه در محورهای حاشیهای شهر تردد میکنند، راهکار چهارمی است که در کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.