کد خبر: ۲۱۷۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸

بهشتی‌پور: طرح ایران توانست گره کور مذاکرات را باز کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مذاکرات آتی ایران و 1+5 در ژنو، گفت: در مذاکرات آتی مشخص می‌شود که غربی‌ها می‌خواهند رویکرد فشار و مذاکره را تغییر دهند یا نه. اما هنوز علائمی مبنی بر تغییر رویکرد از خود نشان نداده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مذاکرات پیشین ایران و 1+5 در ژنو نیز اظهار کرد: ایران با طرحی که در مذاکرات گذشته ارائه کرد توانست گره کور مذاکرات را باز کند. اکنون باید دید که در مذاکرات آینده طرف مقابل در برابر طرح ایران چه موضعی را اتخاذ می‌کند.

وی با بیان این‌که «طرح ارائه شده از سوی ایران دارای دو مشخصه بارز است»، ادامه داد: در درجه اول این طرح زمان‌بندی دارد. در مذاکرات قبلی مشخص نبود که مذاکرات تا چه زمانی ادامه می‌یابد اما در این دوره سه مرحله تعیین شده است که مرحله آخر تا ظرف یک سال آینده اجرا می‌شود و این زمان‌بندی کمک می‌کند که هرچه سریعتر تکلیف روشن شده و هر دو طرف بدانند که چه کار باید انجام دهند.

وی افزود: دومین مشخصه این است که در مرحله اول طرح ارائه شده از سوی ایران هر دو طرف با هم شروع کرده و اقدامات را به طور همزمان انجام می‌دهند. هر مرحله که انجام شد هر دو طرف با هم به مرحله‌یی دیگر می‌روند در واقع دیگر بدین شکل نیست که طرف ایرانی تمام اقدامات را انجام دهد و بعد طرف مقابل اقدامات خود را شروع کند. این دو ویژگی باعث می‌شود که در مساله هسته‌یی ایران موقعیت بسیار خوبی به وجود آید و مذاکرات به نتیجه برسد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این‌که «طرح ارائه شده از سوی ایران بهانه را از دست غرب گرفته است» تصریح کرد: دیگر غرب نمی‌تواند بگوید که ایران به دنبال خرید وقت یا وقت‌کشی است. در واقع جمهوری اسلامی ایران طرحی ارائه کرده است که ضمن حفظ سیاست‌های قبلی مانند تاکید بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران تمام شفاف‌سازی‌های لازم پیش بینی شده است تا دیگر غرب هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشد که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌یی است.

وی ادامه داد: اکنون می‌توان گفت که به نوعی توپ در زمین غرب است ایران طرح خود را ارائه کرده است و اگر پاسخ آن‌ها در برابر این طرح راهگشا باشد مذاکرات ایران و 1+5 می‌تواند به نتیجه برسد.

وی درباره لزوم اتخاذ رفتار مناسب از سوی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در برابر سنگ‌اندازی‌های عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در مذاکرات ایران و 1+5 گفت: عربستان سعودی در حد و اندازه‌یی نیست که بتواند در این مسیر سنگ‌اندازی کند. تنها این کشور می‌تواند در کشورهایی مانند عراق و سوریه نقش منفی خود را ایفا کند. ولی در روند هسته‌یی و فعالیت‌های مسالمت‌آمیز ایران محلی برای اعراب از عربستان وجود ندارد. اصولا عربستان بازیگر تاثیرگذاری نیست.

بهشتی‌پور با تاکید بر هوشیاری ملت ایران در برابر کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد: صهیونیست‌ها از ابتدا صحنه‌گردان اصلی تمام ماجراهایی هستند که علیه ایران برنامه‌ریزی شده‌اند؛ بنابراین صهیونیست‌ها با همه امکانات خود تلاش می‌کنند که مذاکرات ایران و 1+5 به نتیجه نرسد. ما باید هوشمندانه رفتار کرده و تلاش کنیم که اقدامات آن‌ها را خنثی کنیم. منظور از ما، ملت ایران است. به همین منظور باید همه امکانات کشور بسیج شوند تا پشتیبانی قاطع از هیات مذاکره کننده داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که «غرب باید رویکرد خود را در مذاکرات با ایران تغییر دهد»، گفت: رویکرد کنونی آن‌ها یک رویکرد فشار و مذاکره است که باید تغییر یابد آن‌ها استراتژی غلطی را اجرا می‌کنند. باید این استراتژی را کنار بگذارند. اگر رویکرد آن‌ها تغییر یابد اولین نشانه آن کاهش تحریم‌هاست. البته اکنون آن‌ها به زرنگی اعلام می‌کنند که در جهت اتخاذ رویکرد مثبت تحریم‌ها را افزایش نمی‌دهیم اما اصل داستان این است که اگر می‌خواهند نشان دهند که به دنبال حل مساله هسته‌یی ایران هستند باید استراتژی فشار و مذاکره را تغییر داده و استراتژی همکاری و مذاکره را اتخاذ کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین