کد خبر: ۲۱۷۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲

مرتضوی چرا در جلسه بازپرسی پرونده پالیزدار حاضر نشد؟ / یزد بودم!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرق نوشت:

سعید مرتضوی دیروز یزد بود، نه تهران. برای همین به دادسرا نرفت. او  گفت: «جلسه بازپرسی در دادسرا نباید با جلسه دادگاه اشتباه شود. این جلسه بازپرسی در دادسرا بوده نه جلسه دادگاه و طبق صحبتی که با بازپرس داشتم قرار شد وقت دیگری برای بازپرسی تعیین شود.» این در حالی است که اعلام شده بود «سعید مرتضوی» باید روز یکشنبه برای رسیدگی به شکایت شکات پرونده معروف پالیزدار در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت حاضر شود؛ خبری که «ترک همدانی» وکیل شکات پرونده پیش‌تر به «مهر» داده بود. او گفته بود: «عباس پالیزدار، پیمان حاج‌محمودعطار و چند نفر دیگر از وکلایم از دادستان سابق تهران به اتهام بازداشت غیرقانونی و نشراکاذیب و افترا شکایت کردند.ب

به گفته وکیل شکات پرونده «پالیزدار»، چند روز قبل که «سعید مرتضوی» برای پرونده‌ای به دادسرا آمده بود وقت رسیدگی از سوی شعبه 15 دادسرا به او ابلاغ شد. پیمان حاج محمودعطار، یکی از شاکیان پرونده نیز درخصوص شکایت خود به مهر گفته بود: «من در شکایت خود دو موضوع را مطرح کردم: مشارکت در بازداشت غیرقانونی و اعمال نفوذ در پرونده که منجر به صدور حکم محکومیت در دادگاه بدوی شد. به این اتهام 22روز در زندان اوین در بازداشت انفرادی بودم.» او افزود: «دادستان سابق تهران در تمام مصاحبه‌های خود که در رسانه‌ها منتشر شده است افراد دستگیرشده با عباس پالیزدار را باند ضدامنیتی اعلام کرده که در دادگاه بدوی از این اتهام تبرئه شدیم. حال به خاطر این اظهارنظر از وی به اتهام افترا و نشراکاذیب شکایت کرده‌ایم.»بحث احضار‌ها و اخطاریه‌ها و رفتن‌ها یا نرفتن‌های سعید مرتضوی به دادسرا هم این روزها حکایتی شده است، وکلای شاکیان می‌گویند او به اخطاریه‌ها توجه ندارد اما «سعید مرتضوی» می‌گوید هر بار احضار شده تمکین کرده است، هرچند با کمی تاخیر. وکیل خانواده مرحوم «روح الامینی» یکی از جانباختگان کهریزک، دو روز قبل از عدم‌حضور«سعید مرتضوی» در مراجع قضایی خبر داده بود. «میرمجید طاهری» به «تابناک» گفته بود: «با وجود آنکه دوبار در چهاردهم و سی‌ام مهرماه برای متهم احضاریه فرستاده شده و باوجود آنکه وی می‌بایست ظرف مدت سه‌روز در دادسرا حضور می‌یافته، ولی با آنکه بیش از یک‌هفته از آبان هم می‌گذرد، هیچ خبری از وی نشده است.»

این وکیل دادگستری در ادامه با تاکید بر اطلاع مرتضوی از احضارهای صورت‌گرفته، افزود: «در مورد احضاریه‌های ارسالی برای متهم، هرچند تاکنون نسخه دوم برگه احضاریه که می‌بایست تا الان ابلاغ شده باشد، برنگشته، ولی آقای مرتضوی در جریان احضارها بوده و می‌داند در صورت حضورنداشتن، نتیجه چه خواهد بود.» سعید مرتضوی اما  می‌گوید: «درباره شکایت جدید خانواده روح‌الامینی من یک‌بار بیشتر احضار نشدم که حدود یک ماه قبل بود که رفتم و توضیحاتم را دادم. اما بعد از آن دادسرا مواردی را استعلام کرده است ظاهرا حالا که جواب استعلام‌ها آمده دوباره نامه داده‌اند اما چون در سفر بودم نتوانستم بروم.» او با اشاره به اینکه این درخواست مهلت‌گرفتن در قانون آیین دادرسی هم آمده است، می‌گوید: «من درخواست مهلت کرده‌ام و گفته‌ام که با تاخیر می‌روم.» مرتضوی افزود: «همان‌طور که پیش‌تر هم گفته‌ام مراجع قضایی نشانی من را دارند و اخطاریه‌ها به نشانی خودم می‌آید.»سعید مرتضوی هم‌اکنون سه پرونده مفتوح درخصوص «کهریزک»، «شکات پرونده پالیزدار» و «فیلم پخش‌شده در مجلس» دارد که در حال رسیدگی است. امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و محسن روح‌الامینی سه‌جوانی بودند که در جریان رخدادهای بعد از انتخابات 88 در بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک بازداشت و سپس جان باختند. سعید مرتضوی به‌عنوان دادستان سابق تهران، یکی از متهمان این پرونده است.

همچنین اواخر سال گذشته و روز استیضاح وزیر کار و اموراجتماعی، «محمود احمدی‌نژاد» فیلمی از جلسه دونفره «فاضل لاریجانی» و«سعید مرتضوی» در دادگاه نشان داد؛ فیلمی که بدون اطلاع ضبط شده بود. این فیلم به بازداشت چندساعته سعید مرتضوی و ورود دادستان به پرونده منجر شد. در نهایت فاضل لاریجانی هم از سعید مرتضوی شکایت کرد. در جریان پرونده معروف به پالیزدار هم، «عباس پالیزدار» عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه‌قضاییه به‌دنبال یکسری سخنرانی جنجال‌برانگیز، علیه برخی مقامات از سوی دادستانی تهران احضار و سپس بازداشت شد. به جز پالیز‌دار چندنفر دیگر هم در جریان پرونده تحقیق و تفحص از قوه‌قضاییه بازداشت می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین