کد خبر: ۲۱۷۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
«كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران به پناه‌جويان، شگفت‌انگيز است»

دیدار نماينده سازمان ملل در امور پناهندگان در ايران با آيت‌الله هاشمی+تصاویر

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني دیروز در ديدار با آقاي برنارد دويل، نماينده كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان در ايران، كمك به پناه‌جويان را وظيفه ديني و اخلاقي جمهوري اسلامي ايران دانست و افزود: وجدان ما به دلايل وجود مشكلاتي كه براي آواره‌ها پيش آمده و به ما پناه آورده‌اند، هميشه بيدار بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به سابقه ورود پناهندگان به ايران گفت: از همان اوايل انقلاب اسلامي، كشور ايران به دليل درگيري مردم افغانستان با شوروي سابق و حمايت‌هايي كه از مردم مظلوم افغانستان مي‌كرديم، مردم بي‌پناه به ايران مهاجرت مي‌كردند كه اين رويه از سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي نيز صورت مي‌پذيرفت.

به گزارش آفتاب، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، به سابقه ورود مردم عراق قبل از جنگ تحميلي نيز اشاره نمود و افزود: به دليل درگيري صدام با شيعيان عراق و مسائل پيش آمده براي آنها، از آنجايي كه تنها مأمن شيعيان، ايران بود، آنها به ايران پناه مي‌آوردند.


آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با توجه به توليد مواد مخدر در افغانستان و سرايت آن به ايران و وجود زندانيان مختلف در ايران گفت: در مجمع تشخيص مصلحت نظام، مصوبه‌اي را مبني بر تبادل مجرمين بين دو كشور تایید کردیم كه كارها را آسان مي‌نمايد.

وي افزود: امروز افغان‌ها كه بخش بزرگي از پناهندگان در جمهوري اسلامي ايران را تشكيل مي‌دهند، به دليل ماندگاري طولاني و تشكيل زندگي، بخشي از زندگي ايرانيان محسوب مي‌شوند، ولي به دليل مشكلات اقتصادي، اشتغال و قاچاق مواد مخدر امروز مشكلاتي پيدا كرده‌ايم.

ايشان يكي ديگر از مشكلات امروز كشور را، مهاجرين غيرقانوني خواند و افزود: با توجه به قراردادهايي كه با سازمان ملل متحد در خصوص پناهندگان داريم، تنها پناه‌جويان قانوني تحت پوشش آنها قرار داشته و وجود مهاجرين غيرقانوني زياد، امروز شرايط را براي ما و آنها سخت كرده است. 

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به نقش سازمان‌هاي مردم‌نهاد در كمك به پناه‌جويان اشاره كرد و افزود: اگر امروز به تشكّل‌هاي غيردولتي نظير زنجيره اميد، توجه بيشتري نماييم، خدمات آنها نيز به گروه‌ها و افراد مختلف بيشتر شده كه اين امر مي‌تواند خود براي دولت در جهت ياري رساندن به مهاجرين، راه‌حل مناسبي باشد.

در ابتداي اين ديدار، نماينده كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان در ايران، با تقدير از جمهوري اسلامي ايران در خصوص كمك‌ها و مساعدت‌هاي فراوان خود به پناهندگان گفت: كشور ايران ساليان متمادي است كه ميزبان پناه‌جويان بوده و كارهاي شگفت‌انگيزي نيز براي آنها به خصوص افغان‌ها انجام داده است.

ايشان يكي از مشكلات اصلي در خدمت‌رساني سازمان ملل به آنها را بوركراسي‌هاي اداري خواند كه مانع خيلي سختي در اين راه مي‌باشد.

ايشان در پايان به فعاليت‌هاي خود در ايران اشاره كرد و خواستار رهنمودهايي از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در خصوص وضعيت پناهندگان شد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین