کد خبر: ۲۱۸۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹

متن کامل برنامه‌های"محمود گودرزی" برای تصدی وزارت ورزش و جوانان

متن کامل برنامه‌های محمود گودرزی وزیر پیشنهاد ورزش و جوانان منتشر شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان ظهر امروز(یکشنبه) در نامه‌ای به علی لاریجانی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و جوانان را معرفی کرد.

وکلای ملت در جلسه امروز به نصرالله سجادی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان اعتماد نکردند و ساعتی بعد رئیس‌جمهور کشورمان محمود گودرزی را به عنوان وزیر پیشنهادی جدید به مجلس معرفی کرد.

متن کامل برنامه‌های محمود گودرزی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان که از سوی رئیس‌جمهور تقدیم رئیس مجلس شده، توسط گروه مجلس خبرگزاری تسنیم منتشر می‌شود:

ورزش از نگاه حضرت امام خمینی (ره)

«عقل سالم در بدن سالم است. ورزش همانطور که بدن را تربیت می‌کند و سالم می‌کند، عقل را هم سالم می‌کند و اگر عقل سالم شد، تهذیب نفس هم دنبال او باید باشد. شما همانطور که ورزش می‌کنید و اعصاب خودتان را قوی می‌کنید و انشاءالله برای مملکت و آتیه مملکت مفید واقع خواهید شد، لازم است که همه ابعاد وجودی خودتان را تحت تربیت ورزشی درآورید.»

از خدای تبارک و تعالی خواهانم که شما جوانها را که ذخیره این کشور هستید و مایه امید ملت و اسلام هستید هرچه بیشتر موفق کند که در همه ابعاد انسانی ورزش کنید. یک بعدش این بعدی است که شما متخصص در آن هستید و امید است که بعدهای دیگری هم که انسان دارد و انسانیت دارد در شما رشد کند. ورزشکارها همیشه اینطور بودند که یک روح سالمی داشتند. از باب اینکه توجه به شهوات نداشتند، توجه به لذات نداشتند، توجه به یک فعالیت جسمی داشتند که عقل سالم در بدن سالم است و شما اگر دقت کنید در حال جامعه‌ها و طبقات جامعه می‌بینید که آنهایی که در عیش و عشرت می‌گذرانند، حقیقتا عیش و عشرت نیست؛ بدن‌ها افسرده، روح‌ها پژمرده و کسالت سر تا پای آنها را گرفته است. اگر دو ساعت عشرت می‌کنند، بیست و دو ساعت در ناراحتی او هستند و آنهایی که اهل خدا هستند، توجه به خدا دارند، ورزش جسمی می‌کنند و ورزش روحی، آنها در تمام مدت، اشخاصی هستند که پژمردگی در آنها نیست، افسردگی در آنها نیست و این یک نعمتی است از خدا یتبارک و تعالی که خداوند نصیب همه بکند، انشاءالله».

«ورزشکارها دو وظیفه دارند: یک، ورزش جسمانی برای قوه پیدا کردن، قدرت پیدا کردن. وقتی قدرت جسمانی پیدا شد، دفاع از مملکت می‌تواند بکنند... یکی هم پرورش روحانی که اگر پرورش روحانی در انسان پیدا بشود آن وقت قدرت جسمانی‌اش هم مضاعف می‌شود و شما کوشش کنید که آن قدرت را هم، که قدرت الهی است. آن قدرت هم به برکت اسلام و به برکت مولا امیرالمومنین، سلام‌الله علیه، در شما پیدا بشود که یک مرد روحانی قوی و جسمانی قوی بشوید که هم جانب روحتان قوی باشد و هم جانب جسمتان قوی باشد.»

رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ورزش

از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ورزش پدیده‌ای ارزشی، فرهنگی و اخلاقی است که در صورت برخورداری از شرایط لازم همراه با زنده نگهداشتن شعائر دینی و معنوی می‌توان موجبات پیشرفت کشور را از طریق تربیت نیروی انسانی سالم، عالم، با همت و دیندار رقم بزند و همت، عزم و اراده، ایستادگی و ایمان ملت ایران را به جهانیان نشان دهد. در دیدگاه ایشان نگاه تک‌بعدی به ورزش مطرود است و همواره باید به ورزش نگاه علمی، دقیق و همه‌جانبه‌ای داشت که در سایه آن هر دو بعد قهرمانی و همگانی ورزش امکان رشد و ظهور و بروز داشته باشد و جامعه نیز از ثمرات ارزشمند آن بهره‌مند و برخوردار گردد.

تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به ضرورت پاک بودن محیط ورزش از «ریا و دروغ» و دور بودن ورزشکاران و قهرمانان از «چاپلوسیف تملق، دروغگویی و دورویی» نکته‌ای اساسی و محوری برای ورزش کشور در جهت مقابله با انواع آسیب‌ها و تهدیداتی است که ورزش و ورزشکاران را هدف قرار داده است. براساس نگاه ایشان، در دنیایی که بی‌ایمانی و لاابالی‌گری تبلیغ می‌شود و خطر اخلاقی ورزشکاران را تهدید می‌کند، ورزش و قهرمانان ورزشی نیاز جدی به مراقبت دارند، این مسئولیت سنگین بیش از همه برعهده نخبگان ورزشی، مدیران نهادهای ورزشی و رسانه‌های ورزشی است که ضمن آشنایی و شناخت کامل مسئولیت‌های خویش، نسبت به انجام دقیق و تام و تمام وظایف حتی به اندازه ذره‌ای کوتاهی و اهمال نکنند.

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار رئیس جمهور و اعضای دولت یازدهم در بیان مهم ترین اولویت‌های کاری دولت در حوزه اجتماعی به پیشرفت در ورزش خصوصاً ورزش‌های همگانی تاکید داشته‌اند.

نکات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تربیت بدنی و ورزش:

* من به جوان‌ها می‌گویم: تحصیلف تهذیب، ورزش. تحصیل کنید، یعنی نیروی خرد، فکر، مغز، علم در شما تقویت شود.

* ورزش قهرمانی لازم است. ورزش قهرمانی در واقع نخبه‌پروری در باب ورزش است، این می‌شود یک قله، تا قله نباشد، دامنه نیست. وقتی یک قله درست شد، آن وقت دامنه یعنی ورزش عمومی شکل خواهد گرفت. بنابراین بنده به ورزش قهرمانی معتقدم، به این قهرمان‌هایی هم که می‌روند و پرچم کشورمان و سرود ملی کشورمان را اینجا و آنجا به چشم و گوش مردم دنیا می‌رسانند، علاقه‌مندم، از آنها هم تشکر می‌کنم، خیلی هم دوستشان می‌دارم.

* به ورزش اهمیت دهید. من به خصوص روی ورزش تاکید می‌کنم. من ورزش را به عنوان یک کار بین‌المللی، نمایشی و هیجانی، در درجه دوم می‌دانم، در درجه اول، ورزش برای تقویت و سلامت جسم است، که این را برای همه جوانان کشورمان از زن و مرد لازم می‌دانم. خود را برای رساندن این بار به منزل آماده کنید.

* برای جوانان ورزش کردن یک سرمایه اندوزی است. من اعتقاد دارم ورزش برای همه یک فریضه عمومی است. ورزش برای سلامت و حفظ نشاط است. این هم سرمایه‌ای است که تا اواخر عمر، برای شما می‌ماند.

براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با قهرمانان و دست‌اندرکاران ورزش کشور «منشور چهارده‌گانه ورزش»  به شرح زیر استخراج و تنظیم شده است که باید در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی برای ورزش در سرلوحه امور مسئولان اجرایی قرار گیرد.

یک: قهرمانان و پهلوانان ورزشی کشور سفیران هویت، تشخص، عزم راسخ، هوش بالا، ایمان و پایبندی به شریعت ملت ایران هستند.

دو: ورزشکاران قهرمان همانند قله‌ای هستند که زمینه‌ساز حرکت آحاد مردم بویژه استعدادهای جوان، به سمت قله‌ها می‌باشند. قهرمانان مظهر توانایی‌های یک ملت هستند و به همین علت، اعتماد به نفس و اعتماد ملی مردم را افزایش می‌دهند.

سه: همت و اراده محکم و هوش بالا راه دستیابی به سکوهای قهرمانی ورزشی است و این امر اعتماد به نفس و اعتماد ملی مردم را افزایش می‌دهد.

چهار: تبلیغ جهانی ارزش‌ها و صفات برجسته یک ملت در اثر حضور ورزشکاران در میدان‌های بین‌المللی با حفظ اخلاق و روحیه جوانمردی و رعایت جوانب شرعی پدید می‌اید.

پنج: حضور بانوان و دختران ورزشکار با رعایت حجاب شرعی در میدان‌های بین‌المللی و فوق‌العاده بودن این حضور بسیار مهم و با ارزش است. حضور یک زن مسلمان ایرانی و دارای حجاب در میدان‌های ورزشی بین‌المللی و ایستادن بر سکوی قهرمانی همگان را به جهت این حضور به تکریم وا می‌دارد و کار با عظمتی را به نمایش می‌گذارد. تاکید بر قدردانی از زنان ورزشکار که با حجاب و متانت و وقار در میدان‌های بین‌المللی ورزشی حاضر می‌شوند مطالبه جدی معظم له از همه مسئولان و آحاد جامعه است.

شش: حضور جانبازان و معلولان در عرصه ورزش و موفقیت‌های ایشان بستری برای پیام رسانی ورزشکاران است. ایستادن یک ورزشکار جانباز یا معلول بر سکوی قهرمانی دنیا با همه سختی‌ها و آسیب‌های جسمی نشان از عزم و اراده قوی آن ورزشکار و همچنین همت بالا و تشخص یک ملت به شمار می‌رود.

هفت: زنده نگه داشتن شعائر دینی و معنوی در میدان‌های بین‌المللی توسط ورزشکاران قهرمان، بر زبان آوردن نام ائمه علیهم‌السلام و یا سجده و دست به دعا برداشتن آنان در حین مبارزات و موفقیت‌ها و سر دادن اذان پس از فتح قله‌ها و رعایت عفاف دینی توسط زنان ورزشکار مورد تایید و تاکید است و انجام آن موجب برجسته شدن معنویات در دنیایی است که جوانان به سمت بی‌ایمانی و لاابالی‌گری سوق داده می‌شوند.

هشت: اقدام بسیار باارزش و تلاش بسیار مهم و حساس در مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی انصراف ورزشکاران ایرانی از مسابقه با ورزشکاران این رژیم می‌باشد که مورد تاکید است.

نه: ایجاد زمینه بروز استعدادهای جوانان ایرانی در عرصه‌های مختلف که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد و پیشرفت‌ها و موفقیت‌های جوانان ایران در رشته‌های ورزشی نشانگر ظرفیت و استعداد بالای جوانان در رشته‌های گوناگون می‌باشد. سرمایه‌گذاری برای تربیت این استعدادها و پرورش آنها  به سمت قهرمانی مورد تاکید است.

ده: ورزش قهرمانی موتور محرک ورزش همگانی و قهرمانان ورزشی مروجان ورزش همگانی هستند. لزوم توجه بیش از پیش به ورزش همگانی و منوط بودن پیشرفت یک کشور به نیروی انسانی سالم، عالم، با همت و دیندار و حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد نتیجه فراگیر شدن ورزش همگانی در میان مردم مورد تاکید است.

یازده: قرار گرفتن یک جوان ورزشکار بر روی امواج تبلیغ و توجه به جهانی او را در معرض خطر اخلاقی قرار می‌دهد و باید از خود مراقبت کند. مغرور نشدنف مردمی و جوانمرد ماندن، با مردم بودن و برای مردم دل‌سوزاندن از جمله ویژگی‌های اخلاقی لازم برای یک ورزشکار است که به ورزشکاران برای حفظ و تقویت این روحیات سفارش می‌شود. همچنین در بعد فردی و به دلیل اعتاد به نفس بالا در یک قهرمان ورزشی ضرورت دوری از صفات ناپسندی همچون چاپلوسی و تملق، دروغگویی و دورویی مورد تاکید است.

دوازده: ضرورت پاک بودن محیط ورزش از «ریا و دروغ» و دور بودن ورزشکاران و قهرمانان از «چاپلوسی، تملق، دروغگویی و درویی» نکته‌ای اساسی و محوری برای ورزش کشور در جهت مقابله با انواع آسیب‌ها و تهدیداتی است که ورزش و ورزشکاران را هدف قرار داده است. تلاش برخی برای تخریب فضای ورزشی کشور از طیق ترویج تهمت، دروغ، نزاع موجب گلایه است. متاسفانه سهم رسانه‌های ورزشی در این کار خلاف کم نیست و من در این خصوص هشدار می‌دهم. بزرگنمایی موضوعات کوچک و ایجاد فضای دعوا، تلاش برای سوق دادن افراد مصاحبه‌کننده به سمت حرف‌های تند و ناسزاگویی کارهای نادرستی است که بر تقویت نقطه مقابل آن در رسانه ها تاکید گردید.

سیزده: مطالبه از مسئولان ورزشی کشور اولویت‌بندی رشته‌های ورزشی و تاکید بر سرمایه‌گذاری و اهتمام بیشتر نسبت به برخی رشته‌هایی که در داخل دارای ریشه تاریخی و تجربه کافی است.

چهارده: توجه ویژه بر روی قواعد علمی رشته‌های ورزشی و تحقیقات علمی در این خصوص از مسائل ضروری در ورزش کشور انگاشته شود و اکتفا نشدن به تحقیقات علمی، خارجی و استفاده از توانایی تحقیقات علمی و ارائه نظریه‌های متخصصان و صاحب‌نظران جوان که توانایی دستیابی به موفقیت‌های بزرگ و خیره‌کننده در حوزه‌های پیچیده علمی را دارا هستند، یک مطالبه جدی است.

دیدگاه‌های دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران درباره تربیت بدنی و ورزش

* دولت تدبیر و امید در زمینه ورزش نمی‌خواهد تصدی‌گری داشته باشد بلکه باید پشتیبان باشد. ورزش را باید جزء متن و نه حاشیه زندگی دانست، ورزش را باید از ضروریات زندگی بدانیم.

* می‌خواهم واژه ورزشکار فقط به عنوان لفظ به کار برده نشود بلکه از لحاظ معنا به پهلوانانی نزدیک شود چرا که پهلوانان همواره مرجع و الگو در جامعه بوده‌اند.

* باید برنامه خاصی برای تربیت اخلاقی ورزشکاران در کنار تربیت فنی و ورزشی آنها در نظر گرفت؛ اخلاقی که با اخلاق ایرانی منافات دارد باید کنار بزنیم و فضاهای ورزشی توام با اخلاق باشد.

* باید موضوع ورزش همگانی در سبد خانوارها قرار گیرد. در بحث ورزش همگانی باید به استعدادها اهمیت دهیم، جمعیت کشور ما یک جمعیت جوان است و ما باید متناسب با این شرایط برنامه‌های خود را دنبال کنیم.

* یک بعد ورزش سلامت است هم سلامت جسمی هم روحی و اساسا اگر انسانی سالم بود با نشاط هم خواهد بود و ورزش به همراه خود نشاط، اخلاق و تعامل را به جامعه بازمی‌گرداند.

* باید در ورزش سیاست‌های ما افقی باشد نه عمودی. به این معنا که در سیاست عمودی ابتدا استعدادهای خاصی را شناسایی می‌کنند و همان‌ها را پرورش می‌دهند تا به رقابت‌های بین‌المللی بفرستند اما در سیاست افقی فرصت حضور در عرصه ورزش به همگان داده می‌شود و افراد شایسته از میان جمع آنها انتخاب می‌شوند.

* دولت باید آنجا که مانع بخش غیردولتی می‌شود کنار برود و زمینه را برای حضور بخش خصوصی در همه عرصه‌ها از جمله عرصه ورزش، فراهم کند.

* باید امید و نشاط را به جامعه برگردانیم، امید و نشاط در ورزش می‌تواند تاثیر مناسبی در دیگر عرصه‌ها داشته باشد.

* مساله بانوان و مساله خانواده یک مساله مهم و قابل توجه است. خانم‌ها باید وارد میادین ورزش شوند و ورزش همگانی کنند و برای رقابت به خارج از کشور بروند.

* نقش ورزش در دیپلماسی مهم است. وقتی قهرمانان ایرانی در سراسر دنیا حضور پیدا می‌کنند و رقابت می‌کنند نشان می‌دهد که ما به عنوانایرانی اهل ورزش هستیم و البته دیپلماسی ورزشی خود را بیش از گذشته تقویت کنیم.

* باید عدالت را در حوزه ورزش دنبال کنیم، باید شرایطی یکسان برای بروز ظرفیت‌های همگان در عرصه ورزش فراهم باشد.

ورزش و جوانان در قوانین و اسناد بالادستی نظام

الف: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

* اصل سوم: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم همه امکانات خود را برای امور ذیل به کار برد.

* بند سوم: آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی

ب: سند چشم‌انداز 20 ساله

* ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه

* برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری متکی به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی

* برخورداری از سلامت رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست.

* فعال، مسئولیت‌پذیر‌، ایثارگر، مومن، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان کار، انضباط، روحیه تعادل و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن

* دارای تعامل سازنده موثر با جهان براساس اصول عزت، حکمت، مصلحت

ج: منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان

این منشور که مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته در چهارده عرصه و 98 اصل تدوین گردیده است.

د: ماده 112 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور

دولت مکلف است، به منظور تبیین و تقویت جایگاه جوانان در جامعه، به عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی کشور و عنایت و اهتمام ویژه به اعتلا و رشد و تعالی نسل جوانف برنامه ساماندهی امور جوانان، حاوی برنامه‌های اجرایی، لازم، مشتمل بر: شیوه‌های اصلاح نگرش عمومی و ایجاد فرهنگ مثبت‌اندیشی نسبت به جوانان، زمینه‌سازی برای رشد فکری، علمی، توانمندسازی و ارتقای سطح مشارکت همه‌جانبه آنان در فرآیند توسعه پایدار کشور، افزایش رفاه و سلامت جسمی و روانی ایجاد شوق، انگیزه و امید به آینده در میان جوانان و رفع دغدغه‌های شغلی، ازدواج، مسکن و آسیب‌های اجتماعی آنان در چارچوب نگرش فرابخشی و به عنوان یک خط مشی محوری با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های غیردولتی و ظرفیت‌سازی در کشور و نیز بهره‌گیری از اصلاح ساختارهای نظام اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، از طریق اعمال نظام مدیریت راهبردی، در چارچوب برنامه چهارم را ظرف مدت 6 ماه از تصویب این قانون تهیه نماید.

هـ : قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

* ماده 9: به دولت اجازه داده می‌شود به منظور افزایش سرانه بهره‌مندی اقشار مختلف مردم از فضاهای فرهنگی هنری ورزشی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت فرهنگی، هنری و ورزشی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اقدام‌های ذیل را انجام دهد:

الف:  حداکثر پنجاه درصد هزینه تکمیل مراکز فرهنگی، دینی و قرآنی دارای پیشرفت فیزیکی حداقل پنجاه درصد بخش غیردولتی و همچنین احداث اماکن ورزش همجوار و متعلق به مساجد و کانون‌های فرهنگی ورزشی جوانان بسیج را که تکمیل و بهره‌برداری از آنها برای استفاده عمومی ضروری است براساس آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران به صورت کمک بلاعوض تامین نماید.

تبصره: در صورت تغییر کاربری اینگونه مراکز با تغییر استفاده از عمومی به خصوصی، معادل ارزش کمک‌های دولتی به قیمت روز از دریافت‌کنندگان این کمک‌ها اخذ می‌شود.

* ماده 13: دولت مکلف است  به منظور توسعه ورزش همگانی،‌قهرمانی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی اقدامات زیر را انجام دهد.

الف: اعتبارات تملک دارایی‌ها سرمایه‌ای و هزینه‌ای مورد نیاز را در ردیف‌های مستقل در قالب بودجه‌های سنواتی منظور نماید.

ب: اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات در قالب وجوه اداره شده یارانه سود و کارمزد و یا کمک‌های بلاعوض به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی برای احداث توسعه و تکمیل واحدهای ورزشی را در ردیف مستقل بودجه‌های سنواتی پیش بینی نماید.

تبصره: پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع است.

* ماده 4: تبصره وزارت جهاد کشاورزی موظف است اراضی ملی غیرکشاورزی به استثنا اراضی واقع در مناطق چهارگانه محیط زیست و خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها را که موردنیاز سازمان تربیت‌بدنی است، به منظور احداث و توسعه امکان و فضاهای ورزشی تامین و به طور رایگان به سازمان تربیت‌بدنی واگذار نماید. همچنین وزارت مذکور موظف است با تایید سازمان تربیت بدنی، اراضی را با شرایط فوق که مورد نیاز بخش غیردولتی و تعاونی برای احداث اماکن ورزشی است به قیمت ارزش معاملاتی اعلام شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با اولویت به تعاونی‌های ایثارگران واگذار نماید. تغییر کاربری این قبیل اراضی ممنوع است.

* ماده 41: الف: دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند براساس منشور تربیتی نسل جوان و سند ملی توسعه و ساماندهی امور جوانان مصوب دولت ضمن ایجاد برنامه ساماندهی امور جوانان، ذیل بودجه سلامتی خود از طریق ستاد ملی و استانی سازماندهی امور جوانان اقدامات لازم را جهت اجرایی شدن این اسناد در طول سال‌های برنامه عمل آورند.

ب: دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند با همکاری سازمان ملی جوانان میزان تحقیق شاخص‌های مصوب شورای عالی جوانان در خصوص اجرایی نمودن برنامه ساماندهی امور جوانان مورد سنجش و پایش قرار دهد.

* ماده 43: به منظور ساماندهی و اعتباربخشی مرازک مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی ایران و با تاکید بر تسهیل ازدواج جوانان و تحکیم بنیان خانواده تاسیس مراکز و ارائه هرگونه خدمات مشاوره‌ای روانشناختی - اجتماعی نیازمند اخذ مجوز براساس آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران است.

برنامه وزارت ورزش و جوانان

ورزش در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک پدیده فرهنگی، تربیتی و اجتماعی است. تحقق چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران نیازمند وجود نظام‌ها و ساختارهایی است که در آن ملت بزرگ ایران بتوانند ضمن بهره‌گیری از مزایای ورزش، در جهت ایجاد و حفظ سلامتی، شادابی و نشاط اجتماعی، ساخت جامعه‌ای پویا در مسیر آرمان‌های نظام و انقلاب در مسیر رشد و تعالی معنوی و اخلاقی فردی و اجتماعی نیز گام نهاده و در سایه مدیریتی مدبرانه، «ورزش و جوانن در ارتقای کمی و کیفی امر ورزش و پرداختن به مسائل اساسی جوانان بسیار حایز اهمیت بوده و می‌تواند به عنوان مهمترین عامل در تحقق چشم‌انداز و افق ترسیم شده برای آینده کشور محسوب می‌شود.

با توجه به موارد مذکور، این برنامه با رویکدری واقع‌گرایانه و آینده‌نگر و براساس موارد زیر تهیه و تدوین شده است:

1- دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی

- بیانات و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری

- سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404

- سیاست‌های کلی برنامعه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

2- قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی

- قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

3- مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

- سند اصول سیاست‌ فرهنگی کشور

سیاست‌های فرهنگی در حوزه تربیت بدنی و ورزش

علاوه بر آن، دیدگاه‌ها و انتظارات نخبگان دانشگاهی و کارشناسان ورزشی اخذ گردیده و بر آن اساس، چارچوب برنامه وزارت ورزش و جوانان احصاء‌ و نوشتار حاضر تدوین گردیده است. همچنین با توجه به اهمیت و جایگاه دو موضوع مهم ورزش و جوانان در نظرام جمهوری اسلامی و به منظور دقت و جامع‌نگری بیشتر درباره هر کدام از بخش‌های ورزش و جوانان به تفکیک و در فصول جداگانه، مطالب مطمح نظر قرار گرفته و تقدیم شده است.

فصل اول: حوزه ورزش

بخش یک: مسائل و  چالش‌های ورزش کشور:

بررسی وضعیت موجود ورزش کشور نشان می‌دهد که این حوزه دارای دستاوردها و نقاط قوت قابل توجهی است. اما در عین حال نقاط ضعف مهمی نیز قابل شناسایی است. در ادامه، برخی از مهمترین مسائل و چالش‌های ورزش کشور به شرح زیر بیان شده است:

* برجسته نبودن اندیشه‌های دینی و سیاسی حضرت امام خمینی(ره) و دیدگاه‌های رهبر معطم انقلاب اسلامی در برنامه و مدیریت کلان ورزش کشور

* عدم وجود برنامه راهبردی و کلان در حوزه ورزش کشور متکی بر شاخص‌های توسعه و ضرورت تدوین و طراحی نقشه راه و طرح جامع در ورزش کشور برای تعیین اهداف و جهت‌گیری‌های اساسی ورزش.

* فقدان نظام جامعه توسعه فرهنگی، ارزشی و اخلاقی در جامعه ورزش و محیط‌ها و اماکن ورزشی

* فقدان یک نظام جامع ورزش همگانی برای کمک به تامین تندرستی مردم عدم برخورداری کلیه آحاد و اقشار جامعه از فواید ورزش علی‌رغم تاکیدات مصرح رهبری نظام و قوانین و اسناد بالادستی موجود و ضعف در ایجاد تسهیلات و امکانات لازم برای اجرایی شدن ماده 13 قانون برنامه پنجم توسعه.

* نبود نظام اولویت بندی در ورزش قهرمانی و مشخص نبودن رشته‌های ورزشی که سرمایه‌گذاری در آن دارای توجیه علمی و منطقی است.

* دخالت دولت در امور تصدی و اجرایی ورزش به جای تاکید بر تمرکز در امور سیاستگذاری و هدایت و نظارت کلان ورزش.

* حاکم نبودن نگاه تربیتی به ورزش در مراکز آموزشی و کم توجهی به توسعه و گسترش ورزش در مدارس و دانشگاه‌ها و ضعف در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ورزش در امر تربیت نوجوانان و جوانان.

* عدم تناسب ساختار و نظام ورزش در ابعاد قهرمانی و همگانی با نیازهای جامعه و ناهماهنگی در بین دستگاه‌های بخش تربیت بدنی و ورزش.

* اتکای صرف ورزش کشور به منابع دولتی و ناکافی بودن و توزیع ناعادلانه آن در بخش‌های مرتبط با ورزش.

* روزآمد نبودن و ناکافی بودن محیط قانونی و حقوقی ورزش.

* ضعف دیپلماسی ورزشی در تعامل با نهادهای بین‌المللی و عدم بهره‌گیری از فرصت‌ها و موقعیت‌ها

* ضعف در تدوین ملاک‌ها، معیارها و راهبردهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در تربیت بدنی و ورزش کشور و مفغول ماندن ورزش‌های ملی، بومی، سنتی و ورزش پهلوانی

* نبود انسجام لازم در برنامه‌ریزی برای ورزش در اقشار مختلف (دانش‌آ»وزی، دانشجویی، نیروهای مسلح، کارگری، روستایی و...

* نگرش ناعادلانه و ضعف در توجه خاص به توسعه و تقویت ورزش بانوان کشور و فراهم نبودن امکانات و شرایط لازم و متناسب برای انجام فعالیت‌های ورزشی در ابعاد همگانی و قهرمانی برای آنان و توزیع نامناسب منابع به عنوان یک نیاز اساسی نیمی از جمعیت کشور.

* توسعه ناکارآمد و غیر اصولی ورزش حرفه‌ای و عدم زمینه‌سازی لازم برای ورود و فعالیت بخش خصوصی در ورزش حرفه‌ای با توجه به مشکلات اقتصادی باشگاه‌های خصوصی و سودآور نبودن آنها

* عدم تناسب بین تربیت نیروی انسانی از نظر کمی و کیفی و هدفمند نبودن جذب، حفظ و ارتقاء افراد موثر در حوزه جوانان و ورزش

* ضعف در نظام نظارتی و ارزیابی عملکرد حوزه‌های ورزش و جوانان

* غفلت از توجه به ورزش‌های پایه و پرمدال و خلاصه شدن کسب مدال‌های جهانی و المپیکی در رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو.

* کم توجهی به ورزش اقشار با نیازمندی‌های خاص (جانبازان و معلولین، نابینایان، ناشنوایان، پیوند اعضاء)

* کم توجهی به فرهنگ سازی در رسانه‌های ورزشی و ضعف رسانه‌ها در پرداختن همه جانبه به مسائل اساسی ورزش.

* تغییر در سبک زندگی مردم و کم رنگ شدن ورزش و فعالیت‌های ورزشی در گذران اوقات فراغت آنان

* پایین بودن سهم ورزش در سبد هزینه‌های خانوار

* کم توجهی به امور فرهنگی و ارزشی در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای و بروز ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری در محیط‌های ورزشی

* توجه ناکافی به توسعه و ارتقاء کیفی مراکز علمی پژوهشی در حوزه ورزش و تربیت بدنی و نبود اتصاف نظام اجرایی ورزش به نظام علمی ورزش کشور

* عدم واسپاری امور اجرایی و مدیریتی  ورزش کشور به نخبگان علمی و تجربی و تحمیل هزینه‌های گزاف به ورزش به دلیل ورود افراد ناآشنا و ناکارآمد به عرصه‌های مدیریتی این حوزه تخصصی.

* بی‌توجهی به تقویت باشگاه‌های ورزشی در ابعاد حرفه‌ای، قهرمانی و همگانی و فراهم نبودن امکانات و حمایت‌های قانونی و حقوقی لازم برای توسعه باشگاه ورزشی به عنوان نهاد مولد در ورزش و پایگاه اصلی استعدادیابی و شکوفایی و رشد استعدادهای ورزشی در ابعاد قهرمانی و حرفه‌ای.

* بی‌توجهی به اصل خصوصی‌سازی باشگاه‌های دولتی و نیمه دولتی و فراهم نبودن امکانات و راهکارهای قانونی لازم جهت فروش سهام باشگاه‌های پرطرفدار در بازار بورس.

* بی‌توجهی به تقویت وارتقاء عوامل و عناصر اصلی و پشتیبانی کننده چون منابع انسانی، بودجه و منابع مالی، قوانین و مقررات، تحقیق و توسعه، برنامه‌ریزی و نظارت و ضعف در به کارگیری فناوری‌های ارتباطی روز آمد در حوزه‌های ستادی و اجرایی ورزش کشور.

* بی‌توجهی به نخبگان و خبرگان ورزشی در هدایت و راهبری ورزش کشور و نبود نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درباره مسائل کلان و تاثیرگذار ورزش با به کارگیری کارشناسان خبره و مجرب ورزش کشور.

* ضعف در ایجاد ساختارهای مدیریتی و اجرایی چابک، روزآمد و متناسب با هماهنگ‌سازی و مدیریت راهبردی ورزش حرفه‌ای، ورزش همگانی، ورزشی تربیتی، و ورزش بانوان و بی‌توجهی در بهره‌گیری از ظرفیت نهادها و سازمان‌های مرتبط و ذیربط.

بخش دو: راهبردها و برنامه‌های عملیاتی ورزش کشور:

الف - راهبردهای توسعه اخلاقی در ورزش کشور در جهت تحقق شعار «ورزش معنوی، پاک و معرفتی»

استقرار نظام توزیع عادلانه منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ورزش بر مبنای پرداخت حق ورزشی مردم در تمامی استانهای کشور باید رد تدوین و اجرای کلیه برنامه‌های راهبردی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان به طور جدی مدنظر قرار گیرد.

مسائل و چالش‌های اخلاقی ورزش کشور

* برجسته نبودن نقش اندیشه‌های دینی و سیاسی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مدیریت کلان ورزش کشور.

* عدم حاکمیت نظام صلاحیت‌‌ها و شایستگی‌های مدیریت ورزش کشور.

* فقدان رویکرد علمی تخصصی مبتنی بر مهندسی فرهنگی ورزش کشور.

* فقدان مدیریت یکپارچه، مستمر و ملموس ارزش‌ها در ساختار ورزش کشور

* حاکمیت سلائق و علائق به جای حاکمیت قانون و اصول اخلاقی

* نامشخص بودن نقش و جایگاه رسانه‌ها در تحول جو اخلاقی ورزش کشور

* وجوه برخی خلاءهای قانونی و ساختاری در ورزش کشور

*فقدان نظام ترویج آگاهی‌ها و ارزش‌های اخلاقی برپایه تمدن اسلامی و ایرانی

* بی‌توجهی به توسعه نظام مدیریت حرفه‌ای و به تبع آن ترویج اخلاق حرفه‌ای

* حاکمیت تفکر انضباطی به جای نگرش اخلاقی با رویکرد آموزش و پیشگیری

* فقدان سیستم منسجم و قانونمند مبارزه با فساد سازمان یافته در ورزش

* فقدان نظام هماهنگ شناسایی و معرفی الگوهای اخلاقی ورزش کشور برپایه مصداق‌های رفتاری

* فقدان مطالعات راهبردی در حوزه اخلاق ورزشی کشور

* بی‌توجهی به ترویج منش پهلوانی و ارزش‌های ایرانی و اسلامی از طریق ورزش در عرصه‌های بین‌المللی

* فقدان سازوکارهای مدیریت اخلاق و صیانت از ارزش‌ها در نهادهای حاکمیتی ورزش کشور

* فقدان اطلاعات و آمار صحیح از وضعیت فرهنگی و اخلاقی ورزش کشور

* وجود برخی زمینه‌های سوءاستفاده سیاسی و اقتصادی از ظرفیت‌های موجود در ورزش

* عدم بهره‌گیری کافی و مناسب از ظرفیت بی‌نظیر مراجع، علما و روحانیون حوزه علمیه در راستای ترویج ارزش‌های معنوی و اخلاقی در ورزش کشور

* یکپارچه نبودن ساز و کارهای قانونی برخورد با جرائم غیراخلاقی در ورزش کشور

* فقدان نظام نامه‌های اخلاقی کارآمد در نهادهای ورزشی و نبود مکانیسم‌های اجرایی شدن مطلوب آن‌ها

* فقدان نظام جامع توسعه فرهنگی و ارزشی محیط‌ها و اماکن ورزشی

راهبردها و اقدامات مرتبط با مسائل اخلاقی در ورزش کشور:

راهبرد 1: شناسایی و استقرار نظام مهندسی ارزش در نهادهای حاکمیتی ورزش کشور

اقدام‌ها:

* شناسایی ارزش‌های محوری ورزش کشور مبتنی بر ارزش‌های دینی، اعتقادی و دیدگاه‌های حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری

* طراحی الگوی مهندسی ارزش با مشارکت تمامی ذینفعان ورزش کشور

* ایجاد سازوکارهای عملیاتی استقرار مدیریت ارزش در ساختار وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون‌ها و ادارت کل استان‌ها

* بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها بویژه رسانه ملی در ترویج و نهادینه‌سازی ارزش‌ها

راهبرد 2: تبیین و تنظیم اصول اخلاقی جامعه ورزش کشور در چارچوب گفتمان نظام اسلامی:

اقدام‌ها:

* شناسایی اصول اخلاقی مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه ورزش با مشارکت‌ نهادهای تخصیی - حرفه‌ای به ویژه نهادهای حوزوی و دانشگاهی

* طراحی و ببیین استاندارها و نظام‌نامه‌های اخلاقی ورزش کشور

* ایجاد ساز  وکارهای عملیاتی اجرای نظام‌نامه‌های اخلاقی در ساختار وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون‌ها و ادارات کل استانها

* ارزیابی و نظارت بر اجرای نظام‌نامه‌های اخلاقی

راهبرد 3:‌ تحقق نظام جامع «اخلاق حرفه‌ای» ورزش کشور:

اقدام‌ها:

* تدوین و استقرار نظام جامع صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز مدیران ورزش کشور در سطوح مختلف با مشارکت مجلس شورای اسلامی

* استقرار نظام آموزش‌های حرفه‌ای ذینفعان ورزش کشور با مشارکت انجمن‌های تخصصی ملی و بین‌المللی

* تدوین و اجرای ساز و کارهای تشویقی و حمایتی جهت ذینفعان پایبند به اخلاق حرفه‌ای

* توسعه و تنوع‌بخشی به مجامع صنفی ورزش با محوریت ترویج و نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای

* ایجاد ساز و کارهایی جهت افزایش تعامل ذینفعان ورزش کشور با نهادهای حرفه‌ای دانشگاهی و حوزوی به منظور ارتقاء توان تصمیم‌گیری اخلاقی آنان

* بازنگری، تبیین و تنظیم شاخص‌های مدیریت و باشگاهداری حرفه‌ای بر مبنای پایبندی به اصول و رفتار حرفه‌ای

راهبرد 4: رفع موانع قانونی و اسختاری استقرار اخلاق براساس اصول عدالت و انصاف:

اقدام‌ها:

* شناسایی خلاءهای قانونی و مشکلات ساختاری موجود در بخش‌های مختلف ورزش کشور با مشارکت نهادهای تخصصی

* بهره‌گیری از توان و اراده دولت و مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات و موانع ساختاری ورزش کشور

* یکپارچه‌سازی آرای حقوقی جرائم انضباطی و اخلاقی ورزش کشور

* ارتقاء آگاهی‌های حقوقی و قانونی ذینفعان ورزش کشور از طریق آموزش‌های تخصصی و با مشارکت انجمن‌های علمی و تخصصی.

راهبرد 5: معرفی فرهنگ و منش پهلوانی از طریق ظرفیت‌های بالقوه ورزش کشور در رعصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی:

اقدام‌ها:

* ترویج ساختارمند، مستمر و اصولی منش پهلوانی به عنوان فرهنگی منبعث از تمدن ایرانی و اسلامی

* معرفی منش پهلوانی در عرصه‌های رسمی و بین‌المللی و تاکید بر ابعاد معنوی و معرفتی آن به جای ابعاد مادی و رقابتی

* معری ساختارمند الگوهای ورزش پهلوانی بر مبنای مصداق‌های مشخص رفتاری با مشارکت رسانه‌های ورزشی کشور

* همگانی کردن ورزش‌های باستانی و پهلوانی با هدف نهادینه‌سازی فلسفه اخلاقی و ذاتی این دسته از ورزش‌ها نزد مردم

راهبرد 6: ارتقاء‌ نگرش و آگاهی‌های اخلاقی کلیه بخش‌های ذی‌نفوذ در روزش کشور:

(ورزشکاران، مربیان، مدیران، تماشاگران، راسانه‌ها و خبرنگاران، داوران، حامیان مالی، و...)

اقدام‌ها:

* بهره‌گیری از ظرفیت مراجع عظام،؛ علما و روحلانیون و حوزه‌های علمیه در راستای ترویج ارزش‌های معنوی و اخلاقی در ورزش

تدوین و  اجرای نظام جامع آموزش‌های اخلاقی در کلیه سطوح فردی، اجتماعی و سازمانی

* ارتقای مهارت‌ها و فنون و مواجهه با تعارضات اخلاقی ذینفعان در محیط‌های ورزشی

* بهره‌گیری از توان هنرمدان در ساخت آثار هنری با محوریت افزایش آگاهی‌های اخلاقی در ورزش

*بهره‌گیری از توان خبرنگاران و اصحاب رسانه در بهبود نگرش‌های اخلاقی و نیز توسعه جریان شفاف و آزاد اطلاعات در چارچوب قانون

*بهره‌گیری بلندمدت از ظرفیت رسانه ملی در ساخت برنامه‌هایی با محوریت افزایش آگاهی‌های اخلاقی جامعه ورزش

*توجه مضاعف به آموزش‌های اخلاقی به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی اخذ مناصب مدیریتی و نیز ارتقاء شغلی

راهبرد 7:  مبارزه ساختارمند با فسادها و ناهنجاری‌های اخلاقی سازمان یافته در ورزش:

اقدام‌ها:

*شناسایی و معرفی مصداق‌های عینی جرائم ساختارمند در ورزش بر پایه مطالعات و با مشارکت نهادهای تخصصی

*توسعه مطالعات تخصصی با محوریت شناسایی علل ایجاد فسادهای سازمان یافته در ورزش و راهکارهای مبارزه با آن

*وسعت بخشیدن به دایره پیشگیری و صیانت از آرمان «ورزش پاک» به کمک مشارکت‌های داوطلبانه مردم

ب: راهبردهای توسعه فرهنگی ورزش کشور:

شاخص‌های توسعه فرهنگی ورزش کشور (بر پایه برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه)

1-تحکیم، تقویت و ارتقای ارزش‌ها و فرهنگ انقلاب اسلامی و ملی در فعالیت‌های ورزشی

2-مشارکت موثر بخش تربیت بدنی و ورزش در تربیت اجتماعی و انسانی نوجوانان و جوانان

3-لزوم تقویت هرچه بیشتر معیارها و ارزش‌های اسلامی در جامعه ورزشی به منظور رشد ابعاد اعتقادی آنان

4-رعایت ارزش‌های فرهنگی، دینی و آداب و رسوم ملی در برنامه‌های ورزشی

5-حفظ و تقویت ارش‌های مذهبی، ملی و حماسی در فعالیت‌های فرهنگی ورزشی

6-استفاده بیشتر و همه‌جانبه از ویژگی تربیتی ورزش در پرورش نوجوانان و جوانان

7-توجه به ورزش به عنوان عاملی مهم در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی و آفات اجتماعی

8-ضرورت آموزش آداب اجتماعی از طریق ورزش

9-تقویت فضایل اخلاقی، روحیه ایمان، ایثار و امید به آینده

10-برنامه‌ریزی برای اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی ورزشکاران

11-سالم‌سازی فضای فرهنگی، رشد آگاهی‌ها و اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر

علل افت ارزشهای دینی در ورزش

عدم ارائه الگوی فرهنگی مناسب فردی، اجتماعی و سازمانی در ورزش

عدم استفاده از نیروی متخصص در امور فرهنگی کشور

کم‌توجهی رسانه‌ها به امر گسترش فرهنگ و ارزش‌های دینی در ورزش

نبود دغدغه فرهنگی در امر برنامه‌ریزی کلان ورزش کشور

نبود نظارت کافی و بی‌توجهی به امر به معروف و نهی از منکر

راهبردها و اقدامات مرتبط با توسعه فرهنگی ورزش کشور

راهبرد 1: ترویج فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و ارتقاء دلبستگی ملی جامعه ورزش

اقدام‌ها:

ترویج فرهنگ انس با قرآن، معارف ائمه‌اطهار (ع) و همچنین ترویج اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی با هدف تعمیق بینش دینی و معنوی جامعه ورزش

بهره‌مندی از ظرفیت بالای ورزش در ارتقاء خودآگاهی ملی و همچنین ایجاد و معرفی هویت و تمدن ایرانی اسلام

بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌ای کشور در راستای بهبود بینش عمومی و معنوی جامعه ورزشی کشور

توجه مضاعف به نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی از طریق گسترش برنامه‌های تربیتی و آموزشی

توجه مضاعف به ترویج ارزش‌های فرهنگی ایثار و شهادت و نیز بهره‌مندی مناسب از ظرفیت ایثارگران و خانواده شهدا در بخش ورزش

راهبرد 2: استقرار نظام مهندسی فرهنگی در نهادهای حاکمیتی ورزش کشور:

اقدام‌ها:

تدیون نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور از طریق شناسایی اصول و اولویت‌ها، نیازها، ظرفیت‌ها و ابزارهای مناسب

پیش‌بینی تمهیدات لازم در جهت همسویی کامل نظام‌نامه و برنامه‌های فرهنگی ورزشی کشور با سیاست‌های فرهنگی نظام و به ویژه منویات مقام معظم رهبری

ایجاد ساز و کار عملیاتی اجرای نظام‌نامه فرهنگی

ایجاد وحدت رویه و هماهنگی برنامه‌های فرهنگی در میان دستگاه‌های مرتبط با ورزش

بسیج امکانات، تلاش‌ها و برنامه‌های فرهنگی در جهت پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جامعه ورزش

توسعه ساز و کارهای نظارت و ارزیابی فرهنگی در ورزش

راهبرد 3: ارتقاء و بهبود فرهنگ سازمان در نهادهای حاکمیتی ورزش کشور:

اقدام‌ها:

تبیین اهداف سازمانی جهت نیروهای انسانی و ارایه شاخص‌های فرهنگی

ترویج مستمر و ساختارمند ارزش‌های اصیل اسلامی و انقلابی توسط سازمان‌های ورزشی کشور

ترویج عملی فرهنگ انتقادات و پیشنهادها با محوریت شناسایی موانع، مشکلات و کاستی‌های فرهنگی

بهبود مهارت‌های فرهنگی، رفتاری و ارتباطی نیروی انسانی ورزش کشور

راهبرد 4: بهبود فرهنگ ذینفعان ورزش کشور (ورزشکاران، مربیان، مدیران، تماشاگران، خبرنگاران، داوران و غیره)

اقدام‌ها:

بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌نظیر مراجع، علما و روحانیون حوزه علمیه و ایجاد سازوکارهایی جهت تعامل منظم و مستمر جامعه ورزش با ایشان

بهره‌مندی کارآمد و اثربخش از منابع دینی و اعتقادی و رهنمودهای حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام

بهره‌مندی از ظرفیت ذینفعان الگو در معرفی ارزش‌های فرهنگی مطلوب نظام اسلامی

تدوین سازوکارهای مناسب در جهت شناسایی و ترمیم خلاءهای قانونی ورزش کشور در بخش فرهنگ

تدوین و بهبود شاخص‌های فرهنگی ذنفعان با مشارکت انجمن‌ها و نهادهای تخصصی و حرفه‌ای مربوط به خود آنان

توسعه مطالعات فرهنگی ورزش کشور با مشارکت انجمن‌های علمی دانشگاهی و حوزوی

برقراری تعامل منظم و سازنده با رسانه‌ها در جهت توسعه فرهنگی و همه‌جانبه ورزش کشور

توجه خاص به ترویج ارزش‌های اسلامی و فرهنگی در ورزش بانوان

تدوین مکانیسم نظارت و ارزیابی عملکرد فرهنگی جامعه ورزش کشور

راهبرد 5: بهبود فرهنگ عمومی ورزش در جامعه

اقدام‌ها:

ترویج فرهنگ ورزش همگانی در سایه بهبود نگرش مردم نسبت به آثار مطلوب ورزش در حفظ سلامتی و ایجاد نشاط همگانی

ترویج فرهنگی کارآفرینی ورزشی

ترویج فرهنگ وقف در ورزش

ترویج فرهنگ توجه و رعایت مالکیت معنوی در ورزش

ترویج فرهنگ داوطلبی در ورزش

بهبود فضای فرهنگی ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی

ج: راهبرد‌ها و اقدامات مرتبط با توسعه و ارتقای کمی و کیفی ورزش:

راهبرد 1: توسعه ورزش همگانی و بازنگری در ساختار برنامه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای:

اقدام‌ها:

1-برگزاری جلسات شورای عالی ورزش برای یکپارچه نمودن فعالیت دستگاه‌های مختلف

2-تدوین نظام توسعه ورزش‌های بومی، محلی، سنتی، باستانی و ملی کشور

3-تقویت و توجه ویژه به ورزش‌های اقشار گوناگون با نیازمندی‌های خاص (معلولین و جانبازان، نابینایان، ناشنوایان، پیوند اعضاء و ...)

4-توسعه و تقویت ورزش در مناطق روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته کشور

5-تدوین نظام اولویت‌بندی رشته‌های ورزشی مختلف به لحاظ اقبال عمومی، توسعه و مدال‌آوری

6-ایجاد سازمان ملی ورزش همگانی با تقسیم کار در دستگاه‌های مرتبط به منظور تعیین وظایف و تبیین نحوه همکایر

7-تدوین و طراحی نظام جامع آموزشی ورزش همگانی و تفریحی برای گروه‌های هدف

8-ایجاد بسترها و زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری در ورزش

9-کمک به تاسیس سازمان نظام تربیت بدنی و ورزش کشور به منظور ساماندهی به صلاحیت‌های فنی ورزشی کارشناسان، مربیان و داوران

10-اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و آیین‌نامه‌ها هیئت‌ها با رویکرد استقلال فنی و مدیریتی بر اساس قوانین کشور، منشور المپیک و اساسنامه فدرسیون‌های بین‌المللی ورزشی

11-تدوین نظام کاهش مالکیت و تصدی‌گری دولت در باشگاه‌ها و احیاء و تقویت باشگاه‌های خصوصی و حرفه‌ای

12-نظامند نمودن صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان با اصلاح اساسنامه، ایجاد بانک اطلاعاتی و بهره‌گیری از نظرات پیشکسوتان و قهرمانان به منظور ایجاد نظام‌های حمایتی رسمی یکسان

13-حضور هدفمند در میادین بین‌المللی ورزش و شرکت در مراکز تصمیم‌گیری سازمان‌های بین‌المللی در ورزش در سطح قاره و جهان

14-ترویج علم‌گرایی و به روز کردن دانش مربیان و داوران با مشارکت فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی

15-غنی‌سازی مطلوب اوقات فراغت گروه‌های سنی گوناگون به ویژه جوانان و بانوان

16-تاسیس مراکز استعدادیابی و پایگاه‌های ورشی قهرمانی در استانها با توجه به استعدادها و منابع هر منطقه جغرافیایی

راهبرد 2: حاکمیت نگرش عدالت‌محور در توزیع امکانات و منابع با اولویت مناطق محروم و کم‌برخوردار و توسعه متوازن ورزش در مناطق مختلف کشور

اقدام‌ها:

1-ساماندهی پروژه‌های ورزشی حسب استعداد و علاقه حوزه‌های جغرافیایی کشور

2-مشارکت با وزارت آموزش و پرورش جهت تسهیم امکانات به منظور اجرای موارد تعیین شده در تدوین برنامه‌های عملیاتی تعیین شده در بند 12 ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه

راهبرد 3: ایجاد بستر مناسب به منظور افزایش مشارکت زنان ورزش‌های پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای با رعایت مبانی شرعی، اخلاقی و علمی

اقدام‌ها:

1-تبیین جایگاه حقوقی ورزش زنان در  قانون تاسیس وزارت، اساسنامه فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی

2-نظامند نمون توسعه فرهنگی مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی با تاکید بر فضایل اسلامی و اخلاقی

3-طراحی فضاهای خاص بانوان در اماکن ورشی سرپوشیده، روباز و فضاهای طبیعی

4-ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های ورزشی بانوان در مناطق جغرافیایی سراسر کشور

5-تدوین نظام ورزش در خانواده

6-ایجاد بسترهای لازم برای حضور در عرصه‌های ورزشی بانوان در عرصه‌های بین‌المللی به ویژه مسابقات کشورهای اسلامی

7-تدوین الگوی مناسب برای بانوان ورزشکار مسلمان مبتنی بر اصول و مبانی اسلامی

8-تقسیم کار ملی به منظور توسعه ورزش و فعالیت‌های همگانی ویژه بانوان

9-ایجاد زمینه‌سازی دسترسی منابع انسانی ورزش بانوان به تولیدات علمی و فناوری‌های روز ورزش

راهبرد 4: توسعه فضاهای ورزشی و توجه به استانداردسازی و بهره‌وری بهینه

اقدام‌ها:

1-تدوین طرح واگذاری و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام (الف: اتمام پروژه‌های با درصد بالای کار انجام یافته. ب: در دستور کار قرار گرفتن و تامین اعتبار پروژه‌های بالای 30% پیشرفت. ج: تعیین تکلیف قانونی پروژه‌های زیر 30% برای واگذاری به بخش خصوصی (تعاونی‌ها، شوراها، هئیت‌های ورزشی، قهرمانان ورزشی و ...) با عنایت به اصل 44 قانون اساسی

2-اولویت‌بندی برنامه عملیاتی اتمام پروژه‌های ملی نیمه‌تمام

3-تعیین تکلیف اراضی و امکانات در اختیار وزارت از حیث تملک

4-تدوین و توسعه نظام نظارتی بر ساخت و سازها با بهره‌گیری از شاخص‌های استاندارد

5-حمایت از تاسیس انجمن خیرین ورزشی‌ساز

6-تدوین نظام تسهیلات ورشی شامل وجوه اداره شده، یارانه، سود، کارمزد و یا کمک بلاعوض به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی جهت احداث، توسعه و تکمیل پروژه‌های ورزشی در اجرای قانون برنامه پنجم توسعه

7-حمایت از فعالیت‌های فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی و سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) در نگهداری و بهره‌بردرای از اماکن ورزشی

8-تدوین نظام جامع فنی مهندسی، ایمنی و استانداردسازی امکان و تاسیس ورزشی

9-تدوین نظام جلب مشارکت سرمایه‌گذاران ورزشی

10-توجه ویژه به توسعه زیرساختهای ورزشی در نقاط مرزی و محروم کشور

11-تمرکز در برگزاری دوره‌های دانش‌افزائی ورزشی- علمی و عملی و ایجاد پایگاههای استعدادیابی در مناطق محروم، روستائی و مرزی کشور

راهبرد 5: ارتقاء جایگاه ورزش همگانی در کشور و فراهم ساختن زمینه ورزش برای همه اقشار جامعه به منظور بالا بردن سطح سلامت و نشاط اجتماعی

اقدام‌ها:

1-ایجاد بسترهای مناسب و ارائه مشوق‌های لازم و تخصیص ساعات ورزش در ادارات و کارخانجات با مشارکت دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و بخش خصوصی.

2-تلاش در جهت تقویت روحیه ورزشکاری و ورزش‌خواهی و همگانی کردن ورزش

3-تلاش در جهت اهتمام به ورزش همگانی به عنوان یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در سلامت و شادابی جامعه

4-ارتقاء سلامت و دستیابی به نشاط و توسعه مهارت‌های جسمی و روحی روانی آحاد جامعه

5-گسترش مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی در توسعه ورزش همگانی و توسعه بخشی امکانات ورزشی برای همه

6-شناسایی، احیا و توسعه ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی

7-توسعه و تقویت ورزش در مناطق روستایی و عشایری کشور

راهبرد 6: توسعه و شتاب بخشیدن به احداث و تکمیل زیرساخت‌های ورزشی با رویکرد عدالت‌محوری در مناطق

اقدام‌ها:

1-افزایش سطح سرانه فضاهای ورزشی و رساندن آن به استانداردهای مطلوب

2-استفاده از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و مزیت‌های جغرافیایی کشور

3-استقرار نظام جامع مدیریت و کنترل پروژه‌های عمرانی و اماکن ورزشی

4-حمایت از فعالیت سازمان‌هیا مردم نهاد و هیئت‌های ورزشی در نگهداری و بهره‌برداری از اماکن ورزشی

5-تعیین وضعیت حقوقی و تثبیت مالکیت دولت بر اراضی، املاک و اماکن ورزشی

6-کاهش تصدی‌گری‌های دولتی و حمایت از بخش خصوصی در تقویت زیرساختها

7-حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی در ساخت و کیفیت بخشی به تجهیزات پزشکی

8-محوریت بخشی به طرح آمایش سرزمین به منظور محرومیت‌زدایی مناطق کمتر توسعه یافته و عدالت محوری در توسعه متوازن اماکن با رعایت توازن رشته‌های ورزشی و جنسیتی و امور جانبازان و معلولین در ساخت امکان ورزشی

راهبرد 7: ارتقاء جایگاه ورزش کشور و تثبیت آن در عرصه‌های بین‌المللی

اقدام‌ها:

1-توسعه علمی ورزش، غنی‌سازی پایه‌های حرفه‌ای و تخصصی

2-تبیین نظام استعدادیابی و قهرمان پروری در ورزش

3-حمایت‌های از حضور متقدرانه در رویدادهای رقابتی ملی و بین‌المللی و تقویت تلاش‌های بین‌المللی  ورزش قهرمانی و حرفه‌ای

4-تقویت صندوق اعتباری حمایت از ورزشکاران و قهرمانان جهت حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان و سایر دست‌اندرکاران مرتبط با ورزش در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، رفاهی و معیشتی

5-توسعه ورزش پاک و مبارزه با دوپینگ و داروهای مخرب نیروزا

6-ایجاد سازوکار لازم در توسعه مشارکت‌ بخش‌های غیردولتی در ورزش قهرمانی

7-تبیین جایگاه واقعی ورزش کشور در نظام بین‌المللی ورزش و توجه به رشته‌های پایه و پرمدال

راهبرد 8: تقویت، توسعه و بهسازی منابع و ساختار سازمانی

اقدام‌ها:

1-ایجاد نظام جامعه آمار و اطلاعات و توسعه سیستم‌های اطلاعات مدیریت در وزارت ورزش و جوانان

2-بازمهندسی ساختار و بازنگری طرح جامع گسترش ورزش و نقش‌آفرینی جوانان و پیگیری تصویب آن در مراحل تقنینی کشور با تعامل و همکاری مسئولین ذیربط ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی

3-ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت‌های آنان و رعایت شایسته سالاری

4-شناسایی و احصاء منابع مالی جدید و استفاده بهینه از ظرفیت‌های قانونی

5-توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی

6-توجه به اثربخشی و کارآیی از طریق اصلاح فرآیندها، تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری، خودکنترلی، امانت‌داری، تکریم ارباب رجوع و نهادینه‌سازی فرهنگ وجدان کاری، انضباط اجتماعی، ساده‌زیستی و صرفه‌جویی

د. سایر راهبردها و اقدامات مورد توجه در جهت ارتقاء کمی و کیفی ورزش کشور:

1-طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش در جمهوری اسلامی با رویکرد تحقق اهداف سند چشم‌انداز 1404.

2-تدوین قانون ورزش جمهوری اسلامی ایران

3-فعال سازی شورای عالی ورزش کشور برای سیاست‌گذاری واحد در ورزش با حفظ استقلال کلیه سازمان‌های ذی‌ربط.

3-رفع مشکلات و تعارضات فی‌مابین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها.

4-توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی

5-تغییر هرم تخصصی منابع انسانی در حوزه ورزش

6-برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری از امکانات سخت و نرم‌افزاری (استفاده عموم مردم از کلیه امکانات ورزشی بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی)

7-پیش‌بینی موضوع ورزش در سند چشم‌انداز سلامت کشور

8-برنامه‌ریزی برای خودکفاسازی کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها و کاهش وابستگی مالی به دولت.

9-بازتعریف مفهوم باشگاه براساس تعاریف استاندارد و بین‌المللی و حرکت به سمت قطع وابستگی‌ مالی از اعتبارات دولتی.

10-تعامل با دانش آموختگان و متخصصان امر ورزش و بکارگیری و اشتغال آنها در مراکز مشاوره ورزشی جهت تقویت ورزش همگانی و ارتقا سلامت جامعه.

11-تدوین استراتژی‌های مناسب در ورزش با روزآمد کردن طرح جامع ورزش به نحوی که همه ابعاد آن مورد توجه قرار گرفته باشد و پرهیز از اقدامات مقطعی و نسنجیده

12-حمایت مادی و معنوی از ورزشکاران ملی و مربیان و داوران در زمینه‌های تحصیلی، اشتغال و بیمه‌های جامع و فراگیر شامل بیمه‌های درمان از کارافتادگی و بازنشستگی

13-حمایت ویژه از ورزش پهلوانی، بومی و سنتی کشور و تلاش در راستای اشاعه آن در سطح قاره و جهان

14-توجه متوازن به رشته‌های مختلف ورزشی جهت حضور پرقدرت در المپیکها و رقابت‌های بین المللی و قاره‌ای و جهانی.

15-توجه ویژه به دیپلماسی ورزشی و حضور پررنگ نمایندگان ایران در مجامعه بین‌المللی ورشی و کسب کرسی‌های بین‌المللی و ایجاد دیپلماسی فعال بین‌المللی در جهت تقویت رشته‌های ورزشی ملی کشور جهت حضور در رویدادهای جهانی و المپیکی.

16-فراهم آوردن زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش حرفه‌ای و قهرمانی و اجرای مطلوب خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی با اولویت مشارکت مردمی و جمع سپاری.

17-اصالت دادن به مجامع فدراسیون‌های ورزشی و افزایش دامنه اختیارات و تقویت فدراسیون‌ها

18-تقویت و توجه ویژه به اقشار خاص در ورزش از قبیل جانبازان، معلولان و سالمندان

19-حمایت از انجمن‌های تخصصی غیر دولتی ورزش و توجه به کارگیری ظرفیت‌های تخصصی نهادها و تشکل‌های غیردولتی در جهت توسعه و پیشبرد ورزش کشور.

20-واگذاری مدیریت  امور ورزش قهرمانی به کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی، و امور تصدی‌بخش ورزش به سازمانها و نهادهای عمومی و غیردولتی

21-ارتقا جایگاه قانون ورزش بانوان در وزارت ورزش، فدراسیون‌ها و تقویت کمی و کیفی حضور بانوان در هیات اجرائی کمیته ملی المپیک.

ه. مهمترین برنامه‌های کوتاه مدت حوزه ورزش:

1- تشکیل گروه کاری تدوین قوانین و مقررات در ورزش به ویژه تدوین قانون وزارت ورزش و جوانان

2- تعیین تکلیف فدراسیون‌ها در رابطه با وزارت ورزش و جوانان

3- تامین مالی فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک و هیئت‌هاای ورزشی استان‌ها با تاکید به رسیدگی به فدراسیون‌های بازی‌های آسیایی و ورزش بانوان

4- برنامه‌ریزی برای حضور موفق ایران در بازی‌های آسیایی سال آینده (2014)

5- رایزنی با مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهای قانون وزارت و تخصیص بودجه‌های مناسب برای بازی‌های المپیک 2016 و جام جهانی فوتبال 2014

6- تعیین گروه کاری برای مطالعه توسعه ورزش همگانی در همه سازمان‌های دولتی و غیردولتی به ویژه نهادینه کردن ورزش در خانواده

7- تعامل وزارت ورزش و جوانان با سازمان خصوصی‌سازی جهت تعیین تکلیف دو باشگاه پرسپولیس و استقلال حسب قانون بودجه سال 1392

8- جدی گرفتن و تقویت ورزش قهرمانی برای بانوان

9- تعامل با وزارت آموزش و پرورش در جهت تعیین راهبردهای وزرش آموزشی

10- تشکیل منظم جلسات شورای عالی ورزش

11- برنامه‌ریزی و اقدام برای راه‌اندازی و فعال نمودن مراکز استعدادیابی ورزشی در استان‌ها

12- رسیدگی جدی و فوری به امور خدماتی - رفاهی تماشاگران در استادیوم‌های ورزشی بزرگ کشور

و. مهمترین برنامه‌های میان‌مدت حوزه ورزش:

1- تدوین قانون تاسیس وزارت ورزش و جوانان بنحوی که خلاءهای قانونی و دست‌اندازهای فعلی در مسیر ورزش در آن برطرف گردد.

2- تدوین و تلاش جهت تصویب قانون نظام جامع باشگاهداری به عنوان رکن پایه در ورزش کشور

3- اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی با توجه وضعیت فعلی کشور و استانداردهای بین‌المللی

4- بازنگری و به روز رسانی طرح جامع ورزش کشور با اولویت بخشیدن به ورزش همگانی و عمومی، تقویت ورزش قهرمانی، رونق‌بخشی به ورزش حرفه‌ای و توسعه ورزش پرورشی

5- برنامه‌ریزی در این جهت که ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی به عنوان پایگاه‌های ترویج فرهنگ پهلوانی و تجلی‌گاه ارزش‌های دینی و ملی محسوب شوند.

6- استقرار نظام برنامه‌محوری و برنامه مداری در همه بخش‌های ورزش به نحوی که عملکرد بخش ها تابعی از برنامه مصوب آنها بوده و توزیع منابع و امکانات با توجه به برنامه و عملکرد صورت پذیرد.

7- مبارزه جدی با دوپینگ، ناهنجاری های غیراخلاقی و رفتاری، صغر سنی و تقلب، بی‌عدالتی و هرگونه تبعیض در محیط‌های ورزشی

8- حمایت از کمیته ملی المپیک جهت حضور قدرتمند در عرصه‌های المپیک، پارالمپیک، بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی و سایر میادین مهم در چارچوب برنامه جامع مصوب و قوانین و مقررات به روز شده.

9- توجه جدی به توسعه امکان ورزشی زودبازده و اختصاصی جهت هیئت‌های شهرستانی و استانی و توجه به اقلیم و اولویت رشته‌ها در مناطق مختلف کشور

10- برنامه‌ریزی و حمایت از ایجاد باشگاه‌های ورزشی چند منظوره توسط بخش خصوصی و غیردولتی و کانونها و اتحادیه‌های صنفی دست اندرکاران ورزش به منظور سپردن تدریجی کلیه امور تصدی‌گری ورزش

11- برنامه‌ریزی جهت توسعه خدمات داوطلبانه در ورزش و استفاده از توان و تجربه سازمان‌های مردم نهاد فعال در ورزش و رونق و توسعه کمی و کیفی این سمن‌ها

12- برنامه‌ریزی جامع جهت نهادینه‌سازی فرهنگ ورزش همگانی در آحاد مردم

13- مشارکت با آموزش و پرورش جهت ایجاد فرصت و زمان برای اجرای برنامه‌ روزانه ورزش همگانی در همه سطوح تحصیلی به نحوی که ورزش جزئی از زندگی دانش‌آموزان شود

14- احیاء و رونق‌بخشی به ورزش‌های بومی - محلی به ویژه با رویکرد منطقه‌ای جهت جلب مشارکت مردم در فعالیت‌های ورزشی مفرح و سلامت‌زا

15- مشارکت با شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها در توسعه امکان ورزشی استاندارد شهری و به روز نگهداشتن این امکانات

16- تدوین و پیشنهاد قوانین مورد نیاز جهت بهره‌گیری مستمر از منابع مالی در بخش های مبارزه با مواد مخدر، ناهنجاری‌های اجتماعی و امثالهم و هزینه آن در ورزش همگانی

17- توسعه امکان ورزشی روستایی و برنامه‌ریزی جهت افزایش مشارکت روستاییان در ورزش همگانی و قهرمانی

18- تدوین نظام ملی مسابقات ورزشی کشور به نحوی که ارتباط و هماهنگی بین مسابقات سایر ارگان‌ها (دانش‌آموزی، کارگری، دانشجویی، نیروهای مسلح و ...) با مسابقات تحت نظر هیئت‌ها و فدراسیون‌ها مشخص و آحاد جامعه از سطح روستا تا سطح ملی را در بر گیرد

19- ایجاد فرصت‌های عادلانه در بهره‌گیری از امکانات و فرصت‌های ورزشی برای بانوان، جانبازان و معلولین، ناشنوایان، نابینایان، بیماران خاص، پیوند اعضا و کلیوی و سایر اقشار خاص

20- اولویت‌بخشی به برنامه آموزش‌های تخصصی و کیفیت‌گرا در بخش نیروی انسانی فعال در ورزش

21- ایجاد زمینه تعامل مناسب و دوسویه با رسانه‌های ورزشی و استفاده از پتانسیل‌ و ظرفیت‌های ایشان در رونق بخشی مثبت به ورزش

22- حمایت از حضور فعال و متعهدانه در عرصه‌های بین‌المللی ورزش توسط دست‌اندرکاران و بخش‌های مختلف با رعایت موازین و قوانین بین‌المللی ضمن توجه به ارزش‌های ملی و دینی

23- استفاده از دانش و فناوری روز دنیا و بهره‌گیری از تخصص های مورد نیاز و بومی‌سازی آن، تبادلات نیروی انسانی به ویژه با کشورهای دوست و در عین حال صاحب سبک و تلاش برای انتقال دانش تولید وسایل و تجهیزات ورزشی استاندارد به منظور ساخت در کشور و بهره‌گیری از مطالعات تطبیقی

24- به روز رسانی قوانین و مقررات صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان با رویکرد افزایش خدمات و تسهیلات با حفظ عزت و کرامت ایشان و استفاده از تجربیات ایشان در اداره صندوق

25- قانونمند کردن و یکپارچه‌سازی مقررات پراکنده در زمینه حمایت از قهرمانان ورزشی با رویکرد شفافیت و تناسب در زمینه پاداش‌ها و سایر تسهیلات ارائه شده

26- استقرار نظام توام استعدادیابی ورزشی و شایسته‌سالاری مدیریتی با نگاه به عرصه‌های بین‌الملل، تحولات محیطی و شرایط و استعدادهای اقلیمی و منطقه‌ای

27- توجه جدی و اصلاح امکان و تاسیسات ورزشی موجود جهت تطبیق با استانداردهای مرتبط با هدف ایجاد رفاه و آرامش برای تماشاگران ورزشی

28- هدفمند کردن تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی با رویکرد بهره‌گیری از تجربه و دانش کشورهای صاحب سبک و تبادل تجربه، دانش و نیروی انسانی کشورمان به سایر کشورهای متقاضی

29- مطالعه، بررسی، تدوین و اجرای طرح آمایش ورزش سرزمین جهت استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات منطقه‌ای و اقلیمی و توزیع متوازن امکانات، منابع و فرصت‌ها

30- برنامه‌ریزی جهت آمادگی تدریجی بخش‌های مختلف کشور به منظور میزبانی رویدادهای بزرگ بین‌المللی

31- حمایت از دست‌اندرکاران ورزشی کشور که صاحب کرسی‌های بین‌المللی بوده و تلاش جهت افزایش تعداد کرسی‌های موثر در سطح جهانی و قاره‌ای

32-  حمایت از ورزش باستانی و زورخانه‌ای و تلاش جهت رفع موانع توسعه جهانی این رشته

33- ایجاد سازوکار مناسب جهت شناسایی رشته‌های ورزشی بومی کشورمان و عرصه آن در سطح بین‌المللی

34- بازنگری و اصلاح اساسنامه شرکت توسعه و نگهداری امکان ورزشی

35- بازنگری و اصلاح آیین‌نامهه اجرای ماده 88 در خصوص واگذار اماکن ورزشی به بخش خصوصی با اولویت فدراسیون‌‌ها و هیئت‌های ورزشی

** فصل دوم: حوزه جوانان

مقدمه

این برنامه در اجرای تکلیف قانونی ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر حسن روحانی برای ارائه به مجلس شورای اسلامی در حوزه جوانان به عنوان بخش بسیار مهم و حساس از ماموریت وزارت ورزش و جوانان تهیه شده است. این برنامه در چارچوب سند چشم‌انداز بیست ساله توسعه کشور و اصول و ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و رعایت الزامات قانونی بالادستی مرتبط و نگاه به تجارب جهانی موجود در حوزه مدیریت اثربخش مسائل گروه‌های مختلفی که ذیل عنوان جوانی دسته‌بندی می‌شوند تهیه و تقدیم شده است.

اهداف قانونی حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان

* حل مسائل جوانان

* اعتلا و رشد نسل جوان کشور

* استفاده بهینه از استعداد و توانایی‌های نسل جوان

الف. وظایف قانونی حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان

* مطالعه و پژوهش در حوزه‌های راهبردی امور جوانان به منظور بازشناسی و تبیین مسائل و نیازهای گوناگون جوانان و ارائه راهبردهای مناسب برای حل مسائل آنان و هماهنگی مطالعات کاربردی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه

* شناسایی، نظارت، حمایت و تقویت تشکل های غیر دولتی جوانان.

* شناسایی فعالیت‌های قابل واگذاری دستگاه‌‌های اجرایی به تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی جوانان با همکاری مراجع ذیربط

* بررسی عملکرد و میزان اثربخشی فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امور جوانان و ارسال به مراجع ذیربط

*‌ساماندهی و نظارت بر مراکز خدمات مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی جوانان

* طراحی و مدیریت برنامه‌های ملی ویژه و فرابخشی و نمونه‌سازی مربوط به جوانان با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط

* تهیه و تدوین "برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور: با عنایت به جایگاه نقش و ماموریت‌های اساسی دستگاه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی مرتبط با امور جوانان

* مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان در جهت رفع کاستی‌ها و پیشنهاد برای تغییر و اصلاح یا وضع قوانین جدید به مراجع ذی‌صلاح با همکاری دستگاه‌های ذیربط

*‌ساماندهی فعالیت‌های فراغتی نسل جوان متناسب با مقتضیات دوره جوانی در جهت سازندگی کشور و رفع محرومیت فرهنگی و اجتماعی جوانان در مناطق شهری و روستایی.

*‌ ارائه شیوه‌های مناسب برای استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های جوانان و بهره‌گیری بیشتر از امکانات و منابع دستگاه‌های اجرایی ذیربط

* همکاری در تعیین ضوابط و استاندارد برای فعالیت‌های مراکز فرهنگی و هنری مربوط به جوانان با دستگاه‌های اجرایی ذیربط

ب- سند چشم‌انداز بیست ساله در حوزه جوانان

* مهمترین سرمایه هر کشور سرمایه انسانی آن است. جوانان مقاوم‌ترین و اصلی‌ترین نیروهای اجتماعی محسوب می‌شوند. به ویژه اینکه جوانان ایران اسلامی از بهترین‌ها در تولید علم، فناوری، ایثارگری و تلاش‌های ورزشی و اجتماعی بوده و هستند. در صورت توجه به حمایت به این عناصر ارزنده و رشد آنان در برخورداری از دانش پیشرفته متکی به منابع انسانی سهم قابل توجهی در تولید دانش پیشرفته و توانمندی علم و فناوری خواهند داشت.

* تقویت هویت ملی جوانان متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی، فراهم کردن محیط رشد فکری علمی و تلاش در جهت رفع دغدغه‌های شغلی، ازدواج، مسکن و آسیب‌های اجتماعی آنان، توجه به مقتضیات دوره جوانی و نیازها و توانایی‌های آنان

* فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مومن، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان کار، انضباط، روحیه تعادل و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بود

* همه این اوصاف ارزنده که در چشم‌انداز آمده است اساس آن در تربیت جوانان کشور به عنوان انسان‌هایی فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مومن، رضایتمند و ... قابل پی‌ریزی است که باید همه ارکان نظام با باروری استعدادهای جوانان کشور توجه داشته باشند.

ج- منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان

منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان که مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته در چهارده عرصه و 98 اصل تدوین گردیده است که اصول اخلاقی و رفتاری حاکم بر نظام تدبیر مسائل جوانان را به شرح زیر تعیین کرده است.

اصل 1- بینش توحیدی

اصل 2- دین شناسی و دینداری

اصل 3- بینش معادی

اصل 4- تعبد و تقدس

اصل 5- اسلام ناب محمدی

اصل 6- انس با قرآن

اصل 7- تعظیم شعائر و سنت‌ها

اصل 8- معرفت نفس

اصل 9- تزکیه و تقوا

اصل 10- رشد و خودسازی

اصل 11- آداب معاشرت

اصل 12- اغتنام فرصت

اصل 13- الگوها و اسوه‌ها

اصل 14- تالیف قلوب

اصل 15- فلسفه تعلیم و تربیت

اصل 16- تفکر و تدبر

اصل 17- حیات طیب و معقول

اصل 18- ارتقای معرفت

اصل 19- فرهنگ مطالعه

اصل 20- تضارب آرا و تعاطی افکار

اصل 21- دانش و ارزش

اصل 22- ولایت و رهبری

اصل 23- بینش سیاسی

اصل 24- دیانت و سیاست

اصل 25- آزادی و آزادیخواهی

اصل 26- پاسداری از آرمان‌ها

اصل 27- روحیه نقادی

اصل 28- سیاست جهانی

اصل 29- وحدت ملی و مذهبی

اصل 30- مشاهیر و فرزانگان

اصل 31- ملل و نحل

اصل 32- تبادل و تقابل فرهنگی

اصل 33- اسطوره شناسی

اصل 34- عبرت آموزی

اصل 35- حاکمیت ارزش‌ها

اصل 36- بهداشت بلوغ

اصل 37- آداب تشریف

اصل 38- عفاف و پاکدامنی

اصل 39- فرهنگ ازدواج

اصل 40- حقوق خانواده

اصل 41- الگوی خانواده

اصل 42- تحکیم خانواده

اصل 43- تولی و تبرا

اصل 44- دشمن شناسی

اصل 45- آیین دوستی

اصل 46- صلح و نوعدوستی

اصل 47- امر به معروف و نهی از منکر

اصل 48- جهاد و شهادت

اصل 49- ارتباطات مردمی

اصل 50- کار و ابتکار

اصل 51- فرهنگ بسیجی

اصل 52- جهاد ملی

اصل 53- خوداتکایی

اصل 54- مهارت‌های شغلی

اصل 55- فرهنگ تولید

اصل 56- قناعت و مناعت

اصل 57- تعهد اجتماعی

اصل 58- حقوق و تکالیف

اصل 59- نظم و انضباط

اصل 60- مشورت و شورا

اصل 61- همبستگی و همنوایی

اصل 62- خدمت و ایثار

اصل 63- عدالت اجتماعی

اصل 64- شناخت مبانی

اصل 65- تاریخ علوم

اصل 66- علوم پایه

اصل 67- روش شناسی

اصل 68- تحقیقات کاربردی

اصل 69- احیای صنایع ملی

اصل 70- علم و تکنولوژی معاصر

اصل 71- شگفتی‌های آفرینش

اصل 72- استعدادهای درخشان

اصل 73- خلاقیت و نوآوری

اصل 74- تعمیم ابتکار

اصل 75- جوش و کوشش

اصل 76- آفرینش‌های علمی

اصل 77- استقرار مغزها

اصل 78- پرورش ذوق و قریحه

اصل 79- زیباشناسی و زیبادوستی

اصل 80- معیارهای هنری

اصل 81- زبان هنری

اصل 82- فرهنگ گفتاری و نوشتاری

اصل 83- هنر ثانی

اصل 84- تعهد هنری

اصل 85- فرهنگ سیر و سفر

اصل 86- انس با طبیعت

اصل 87- زندگی جمعی

اصل 88- تحمل مصائب

اصل 89- خاطرات و مخاطرات

اصل 90- شناخت سنت‌های قومی

اصل 91- یادگارهای ماندگار

اصل 92- سلامت جسم و نشاط روح

اصل 93- هدفداری ورزش

اصل 94- فتوت و جوانمردی

اصل 95- دفاع شخصی و‌ آیین رزمی

اصل 96- وفاق و سازگاری

اصل 97- ورزش همگانی

اصل 98- افتخارآفرینی

د: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور

ماده112- دولت مکلف است، به منظور تبیین و تقویت جایگاه جوانان در جامعه، به عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی کشور و عنایت و اهتمام ویژه به اعتلا و رشد و تعلای نسل جوان، برنامه ساماندهی امور جوانان، حاوی برنامه‌های اجرایی، لازم مشتمل بر: شیوه‌های اصلاح نگرش عمومی و ایجاد فرهنگ مثبت اندیشی نسبت به جوانان، زمینه‌سازی برای رشد فکر، علمی،توانمندیسازی و ارتقای سطح مشارکت همه جانبه آنان در فرایند توسعه پایدار کشور،‌افزایش رفاه و سلامت جسمی و روانی ایجاد شوق،‌انگیزه و امید به آینده در میان جوانان و رفع دغدغه‌های شغلی، ازدواج، مسکن و اسیب‌های اجتماعی آنان در چارچوب نگرش فرابخشی و به عنوان یک خط مشی محوری با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های غیردولتی و ظرفیت‌سازی در کشور و نیز بهره‌گیری از اصلاح ساختارهای نظام اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی،‌از طریق اعمال نظام مدیریت راهبردی، در چارچوب برنامه چهارم را ظرف مدت 6 ماه از تصویب این قانون تهیه نماید.

هـ : قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

* ماده 9-  به دولت اجازه داده می‌شود به منظور افزایش سرانه بهره‌مندی اقشار مختلف مردم از فضاهای فرهنگی هنری ورزشی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت فرهنگی، هنری و ورزشی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اقدام‌های ذیل را انجام دهد:

الف. حداکثر پنجاه درصد هزینه تکمیل مراکز فرهنگی، فرهنگی، دینی و قرآنی دارای پیشرفت فیزیکی حداقل پنجاه درصد بخش غیردولتی و همچنین احداث اماکن ورزشی همجوار و متعلق به مساجد و کانون‌های فرهنگی ورزشی جوانان بسیج را که تکمیل و بهره‌برداری از آنها برای استفاده عمومی ضروری است براساس آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران به صورت کمک بلاعوض تامین نماید.

تبصره: در صورت تغییر کاربری اینگونه مراکز با تغییر استفاده از عمومی به خصوصی، معادل ارزش کمک‌های دولتی به قیمت روز از دریافت کنندگان این کمک‌ها اخذ می‌شود.

* ماده41- الف - دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند،‌براساس منشور تربیتی نسل جوان و سند ملی توسعه و ساماندهی امور جوانان مصوب دولت ضمن ایجاد برنامه ساماندهی امور جوانان، ذیل بودجه سلامتی خود از طریق ستاد ملی و استانی ساماندهی امور جوانان اقدمات لازم را در جهت اجرایی شدن این اسناد در طول سالهای برنامه به عمل آورند.

ب. دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند با همکاری سازمان ملی جوانان میزان تحقق شاخص‌های مصوب شورای عالی جوانان در خصوص اجرایی نمودن برنامه ساماندهی امور جوانان مورد سنجش و پایش قرار دهد.

* ماده 43-به منظور ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی- ایران و با تاکیدبر تسهیل ازدواج جوانان و تحکیم بنیان خانواده- تاسیس مراکز و ارائه هرگونه خدمات ماشوره‌ای روان شناختی – اجتماعی نیازمند اخذ مجوز بر اساس ‌آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران است.

آسیب‌ها و خلاءهای حوزه جوانان کشور

ساماندهی امور جوانان کشور نیازمند شرکت مشارکت همگانی است و برهمین اساس وزارت ورزش و جوانان می‌تواند با روزآمد کردن مطالعات و اطلاعات پیرامون نیازهای جوان کشور واولویت‌ گذار آن مطابق با شرایط زمانی و مکانی، اصلاح نگرش‌ها و باورها و همچنین توجه ماعف به نیازهای جوانان،‌نسبت به اصلاح ساختارها و ساماندهی اثربخش امور مربوط به ایشا ناقدام نماید. بررسی وضعیت موجود جوانان کشور نشان می‌دهد که این حوزه دارای دستاوردهای قابل توجهی است. اما نقاط ضعف مهمی نیز قابل شناسایی است که در ادامه، برخی از مهمترین مسائل و چالش‌های جوانان کشور به شرح زیر بیان شده است:

1. گسترش آسیب‌های اجتماعی در بخش جوانان نظیر

1.1. شکافت بین نسلی
1.2. بحران هویت
1.3. کاهش همبستگی اجتماعی
1.4. کمرنگ شدن پیوندهای خانوادگی و اجتماعی
1.5. تغییر در سبک زندگی مردم و نحوه گذران نامناسب اوقات فراغت
1.6. کاهش امید به آینده
1.7. کاهش میزان سلامت بهداشتی و روانی جوانان
1.8. گسست بین جوانان شهری و روستایی
1.9. گسست بین جوانان از نظر قومی و مذهبی

2. گسترش آسیب‌های ناشی از بحران اقتصادی نظیر:
2.1 بحران بی‌کاری وعدم تناسب شغلی
2.2 کاهش نرخ ازدواج ناشی از هزینه‌های بالای زندگی
2.3 کاهش دسترسی به مسکن

خلاءهای مدیریتی:

1.بی‌توجهی به اهداف و برنامه‌های بالادستی نظیر

* سند چشم انداز
* قانون برنامه چهارم
* قانون برنامه پنجم
* منشور فرهنگی تربیتی نسل جوانان مقام معظم رهبری

2. فقدان برنامه بالادستی فراگیر، منسجم و مبتنی بر آمایش سرزمینی و براساس شاخص‌های اسناد بالادستی و متناسب با :

* توزیع سنی
* توزیع جغرافیایی
* توزیع جنسیتی
* توزیع درآمدی

3. فقدان نظام مدیریت فرابخشی و هماهنگی در بخش جوانان همراه با ضمانت‌های اجرایی لازم با بخش‌های دیگر نظیر:

* بهداشت و سلامت
* اشتغال اعم از صنعت،‌معدن، خدمات، تجارت و کشاورزی
* آموزش و پرورش و آموزش عالی
*زنان
* وسایر حوزه‌ها

4. ضعف ساختاری وزارت ورزش و جوانان

* ناهماهنگی ساختار با خواست‌ها، نیازها و مطالبات واقعی جوانان
* ناهماهنگی ساختار با اهداف اسناد بالادستی حوزه جوانان
* ناهماهنگی ساختار با سایر نهادها و سازمان‌های دولتی مرتبط و همپوشان
* ضعف ساز و کار مناسب جهت جلب مشارکت جوانان در حوزه‌های سیاست گذاری و تصمیم گیری
* فقدان آمارو اطلاعات مناسب، دقیق، بروز و فراگیر در حوزه جوانان کشور
* فقدان پژوهش‌های بنیادین و کاربردی مناسب و بروز در حوزه جوانان
* فقدان زیر ساخت‌های لازم نظیر زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات (IT) در بخش جوانان وزارتخانه
* ضعف ساختار نظارت Monitoring وضعیت جوانان در کشور

5. ناهماهنگی بین قوانین و مقررات جاری کشور با انتظارات و نیازهای جوانان

6. فقدان بکارگیری و جلب مشارکت نهادها و سازمان‌های غیردولتی در حوزه جوانان و آسیب‌های مرتبط با آن
* فقدان فضای مساعد ثبت تشکل‌های مردمی
* فقدان نظام ارتباط و مشارکت نهادهای غیردولتی با بخش جوانان

اهداف کلان پیشنهادی در حوزه جوانان

الف. اهداف مرتبط با مشکلات عمومی جوان

1. بهبود جایگاه اقتصادی جوانان از طریق

1.1 گسترش فرهنگ، بینش، دانش و مهارت کارآفرینی در بین جوانان
1.2  کمک به تهیه مسکن قابل دسترس از طریق هماهنگ سازی با سایر نهادهای ذیربط

2. بهبود جایگاه فرهنگی جوانان براساس منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان ابلاغی مقام معظم رهبری

2.1 تقویت هویت ملی و دینی از طریق افزایش امید، اعتماد و رضایت از زندگی و کنترل افرط و تفریط
2.2  گسترش مباحث و گفت وگوی ملی جوانان به منظور رفع شبهات در فضای مبتنی بر تعامل و مذاکره در عرصه های ملی،‌دینی و علمی
2.3 تقویت و توسعه فعالیت‌های رسانه‌های مرتبط با جوانان به منظور برقراری روابط دوسویه با اقشار مختلف نسل جوان
2.4 تمرکززدایی فعالیت‌ها و برنامه‌ها و حمایت از جوانان طبقات محروم و دور از مرکز
2.5 تقویت و توسعه جریان ایران‌شناسی، ایران گردی و ایران دوستی با همکاری سازمان‌های متولی
2.6 تقویت تعاملات بین المللی جوانان با تاکید بر جهان اسلام و همسایگان
2.7 توسعه امکانات و فعالیت‌های فرهنگی در زمینه اردوهای کتابخوانی، فعالیت‌های هنری و ذوقی و... علمی (آموزشی، مطالعاتی و پژوهشی) به منظور ارتقای سطح فکری،  ذهنی و ... و تقویت قدرت نقادی و کمال‌جویی در جامعه
2.8 تقویت و توسعه امکانات و فعالیت‌های فراغتی به ویژه فراغت جمعی

ب. اهداف مرتبط با مشکلات خاص و بخشی جوانان

3. کاهش شکاف و اسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های

3.1 زنان جوان
3.2 مردان جوان
3.3 جوانان دبیرستانی
3.4 جوانان از تحصیل مانده
3.5 جوانان بیکار
3.6 جوانان شاغل
3.7 جوانان محله های فقیر نشین
3.8 جوانان گروه‌های قومی مختلف
3.9 والدین نوجوانان
3.10 جوانان بی‌/بدسرپرست
3.11 جوانان سرپرست خانوار
3.12 جوانان معلول
3.13 جوانان مبتلا و در معرض بیماری‌های مقاربتی
3.14 جوانان معترض و ناهنجار
3.15 جوانان در گیر در سوءمصرف مواد مخدر

3.15.1 نهادها و ارگان‌های مسئول موظفند برنامه‌ها و مهارت‌های زندگی سالم را در راستای آموزش و آگاه سازی جوانان در خصوص مصرف مواد مخدر و مضرات آن طرح ریزی و اجرا کنند.
3.15.2 ارگان‌ها و فعالین حوزه سلامت و بهداشت باید از تجهیز بودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه اطمینان حاصل نمایند.
3.15.3 دولت برنامه‌های پیشگیرانه‌ای را در این زمینه طرح‌ریزی و عملیاتی نماید و امکانات درمانی را نیز در اختیار نیازمندان قرار دهد.
3.15.4 نهادها و ارگان‌های بخصوص در حوزه فرهنگ و هنر باید با حمایت از جوانان و تشویق آنها شرایط مساعد برای فعالیت‌های درآمدزا را بوجود آورند تا از گرایش جوانان به این ناهنجاری‌ها جلوگیری کنند

3.16 جوانان بیخانمان و کارتن خواب
3.17 جوانان حاشیه نشین
3.18 جوانان کلان شهرها
3.19 جوانان روستایی
3.20 جوانان شهرهای کوچک و متوسط
3.21 جوانان مهاجر
3.22 جوانان پناهنده
3.23 جوانان در معرض آسیب‌های اجتماعی
3.24 جوانان نخبه

4. بهبود دسترسی جوانان به برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه بهداشت و سلامت

4.1 دولت در همکاری با بخش خصوصی مراکز بهداشتی و مشاوره‌ای مرتبط با جوانان را تاسیسی و در گسترش و شناسایی آن به قشر جوان کوشا باشد
4.2 برنامه‌های آموزشی متنوعی و جامعی در حوزه بهداشت و سلامت از طرف سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول و مرتبط با این موضوع در مدارس در راستای آشنایی و در دسترس بودن هر چه بیشتر این آموزش‌ها باید انجام گیرد.
4.3 مراکز مسئول و وزارتخانه‌های مرتبط در خصوص آموزش رفتارها و هنجارهای جنسی باید محصولات آموزشی متنوعی را در اختیار جوانان قرار دهند.
4.4 آموزش و اگاهی رسانی در مورد بیماری ایدز نباید تنها مختص و متمرکز بر قشر آسیب پذیر در این زمینه باشد بلکه این موضوع به صورت آموزش همگانی باید انجام گیرد.
4.5 دولت باید مشوق عام جامعه و بخش خصوصی در زمینه فعالیت‌های آموزشی در حوزه آموزشهنجاریهای اجتماعی باشد.
4.6 سرویس‌های رایگان و خدمات مشاوره‌ای رایگان از طرف دولت و سازمان‌های مرتبط با این موضوع باید در اولویت خدمات و فعالیت‌های آنها باشد.
4.7 برنامه‌های مشخص و همگان با برنامه‌ریزی روز دنیا باید در دستور کار دولت و ارگان‌های مسئول این حوزه قرار گیرد.

5. هموار سازی دسترسی به برنامه‌های مرتبط با سلامت روانی و همچنین متخصص سازی نیروهای فعال در این زمینه

6. اطمینان از فراهم کردن فضایی مناسب و اثر بخش برای این قشر مهم جامعه

6.1 نهادها و ارگان‌های مسئول باید در تمام ابعاد از جوانان و بخصوص افرادی که درگیر ناهنجاری‌ها هستند پشتیبانی کنند.
6.2 مسئولین و فعالین در حوزه سلامت و بهداشت می‌بایست اطلاعات و آموزش های لازم را رد جهت آگاهی بخشی به قشر جوان برای درگیر نشدن با این قبیل ناهنجاری‌ها را تهیه، تدوین و در اختیار این افراد قرار دهند.
6.3 دولت باید به عنوان رکن اصلی این فعالیت‌ها حمایتی همه جانبه از آسیب‌دیدگان ناهنجاری های اجتماعی داشته باشد.
6.4 دولت و همچنین فعالین حوزه خصوصی باید این اطمینان و صحت رفتار و خدمات را برای همه مخاطبین خود ایجاد کنند که انها به همه منابع و امکانات آموزشی بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای دسترسی خواهند داشت.
6.5 دولت،‌سازمان‌ها و فعالین حوزه اجتماعی و همینطور حوزه بهداشت و سلامت باید به آسیب دیدگان ناهنجاری‌های رفتاری و اجتماعی همچون مبتلایان به ایدز در آرامش خاطر را اهدا کنند که آنها به عنوان بخشی از جامعه زیر چتر حمایت همه جانبه قرار دارند.

7. ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت جوانان و مشارکت انها در حوزه سیاسی و اجتماعی

7.1 دولت می‌بایست با ایجاد یک ارتباط کاربردی مناسب با نهادهای مختلف اجتماعی مرتبط با حوزه جوانان ساختار و فضای مناسب برای مشارکت هرچه بیشتر و ارتباط انها با این قشر از جامعه را فراهم کند.
7.2 دولت در حوزه اختیارات خود باید جوانان را به فعالیت در اجتماع و مشارکت هرچه بیشتر تشویق کند.
7.3 دولت امکان مشارکت هرچه بیشتر جوانان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و همینطور دسترسی هرچه بیشتر آنها به حوزه ارتباطات کاربردی را فراهم کند.
7.4 دولت و تمامی نهادها و ارگان‌های مرتبط، باید فرصت‌ها و موقعیت‌های متنوعی را برای ایجاد فضای مشارکت برای مردم بوجود آورند.
7.5 دولت باید برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط اب حوزه جوانان را با نظارت تخصص گرایانه، مدیریت و برنامه‌ریزی کند.

8. اطمینان از دسترسی جوانان به امکانات اولیه اجتماعی

8.1 دولت در همکاری موازی با تمام مجموعه‌های مرتبط در این زمینه، باید در خصوص این موضوع که جوانان مسائل و مشکلات مربوط به آنها در متن این برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته‌اند اطمینان حاصل کند.
8.2 دولت با همکاری نهادهای اجتماعی به جوانان کمک کند تا به خدمات اجتماعی و امکانات اولیه که از طرف این مجموعه‌ها برای آنها تدوین دسترسی پیدا کند.
8.3 نهادها و ارگان‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر باید امکانات و فضای لازم را جهت بهره‌وری و گسترش فعالیت های فرهنگی جوانان تامین کنند.

9. ایجاد تنوع گسترده برای جوانان براساس نیازها و خواسته‌های متفاوت آنان

9.1 ارگان‌های مرتبط با حوزه آموزش باید امکانات آموزشی فراوان، گسترده و متفاوتی را برای جوانان طراحی کنند این امکانات باید به گونه‌ای باشد که حتی افرادی که به دلیل بروز برخی ناهنجاری‌ها و مشکلات از تحصیل بازمانده‌اند بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند.
9.2 ارگان‌های فعال در حوزه خدمات حقوقی و قضایی باید این امکان را فراهم کنند تا جوانانی که به هر دلیل مرتکب جرم شده‌اند بتوانند پس از پایان محکومت خود در برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی شرکت کنند تا از تحصیل وآموزش محروم نباشند. این محرومیت و جدا افتادن این بخش از جوانان گرایش دوبره آنها به ناهنجاری‌ها به همراه خواهد داشت.
9.3 نهاد آموزش باید برنامه‌های آموزشی مهارت های زندگی را در راستای برنامه‌های آموزشی خود تدوین کند.
9.4 ایجاد فضای آموزشی ایمن و سلامت برای جوانان از وظایف نهادهای مسئول است.

اهداف پیشنهادی در حوزه مدیریت ساختاری بخش جوانان

الف. تدوین برنامه جامع حوزه جوانان در راستای سند چشم انداز، برنامه پنجم، منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان نیازهای واقعی جوانان

ب. تحول ساختاری در بخش جوانان وزارت ورزش و جوانان با هدف

1. اصلاح ساختار در راستای هماهنگی با اهداف اسناد بالادستی
2. اصلاح ساختار در راستای هماهنگی با نیازهای واقعی جوانان
3. هماهنگ سای با سایر بخش‌های دولتی مرتبط و همپوشان
4. جلب مشارکت جوانان در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها
5. هماهنگ سازی نهادها و سازمان‌های مربتط با کارافرینی دولتی، غیردولتی و بین‌المللی
6. اصلاح ساختار در راستای بهبود ارتباط با نهادهای غیردولتی و بین المللی حوزه جوانان

راهبردها و سیاست‌های اجرایی پیشنهادی

الف. راهبردی کلان

1. اصلاح نگرش و ایجاد فرهنگ جوان محور
2. توانمند سازی جوانان
3. تربیت محوری در تقویت و تحکیم بنیان خانواده
4. مشارکت محوری جوانان در توسعه ملی
5. جوان محوری در ساماندهی و تقسیم کار ملی
6. الگوسازی ایرانی و اسلامی در بین جوانان
7. ترویج سبک زندگی سالم وفعال در بین جوانان

ب. راهبردهای بخشی

راهبرد1. ساماندهی امور جوانان در محور ازدواج:

اقدامات :
1.1 ترویج و التزام عملی به اندیشه‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه ازدواج جوانان
1.2 ترویج جشن های ازدواج گروهی
1.3 حمایت از تولیدات فرهنگی در موضوع ازدواج
1.4 توسعه و تقویت ظرفیت‌های مردمی و خیرین امر ازدواج
1.5 توسعه مراکز مشاوره و پایگاه‌های ویژه ازدواج جوانان
1.6 ارتقا آموزش مبنایی و محتوایی ازدواج جوانان
1.7 توسعه مراکز آموزش و مشاوره ازدواج
1.8 توسعه و غنی سازی محتوای برنامه‌های رسانه ای با موضوع ازدواج
1.9 ارتقا کمی و کیفی اطلاعات و آمار کشور نسبت به وضعیت ازدواج جوانان
1.10 طراحی سند حمایت از ازدواج جوانان در بخش‌های اشتغال و مسکن
1.11 افزایش آگاهی مردم نسبت به مساله کاهش زاد و ولد و مشکلات آتی آن
1.12 ترویج گسترده برنامه‌های مشاوره بیش از ازدواج ویژه جوانان و والدین

راهبرد 2: ساماندهی امور جوانان در محور فرهنگ

اقدامات:
2.1 افزایش انگیزه و حمایت از مولفین و ناشرین فعال در حوزه جوانان
2.2 نشر فرهنگ و معارف قرانی در بین جوانان
2.3 نیازسنجی و تبیین نظام اولویت‌های فرهنگیو رسانه‌ای جوانان
2.4 ایجاد هماهنگی و وحدت رویه میان برنامه‌های مرتبط با جوانان در دستگاه‌های دولتی کشور
2.5 تشکیل بانک آمار و اطلاعات جوانان کشور
2.6 بهره‌گیری نظامند از مشارکت فعال متخصصین رساننه در پیشبرد امور جوانان
2.7 تدوین برنامه جامع و عملیاتی توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین جوانان

راهبرد 3: تحقق ساماندهی امور جوانان در محور توسعه مشارکت‌های اجتماعی :

اقدامات
3.1 بهره‌گیری از توان علمی نخبگان جوانان کشور در حل مسائل فراروی ورزش کشور
3.2 شناسایی، تدوین و معرفی فرصت‌های اشتغال و کارافرینی جوانان
3.3 تقویت سازمان‌هتی مردم نهاد جوانان و تقویت مشارکت نخبگان
3.4 تدوین سند حمایت و نظارت بر تشکل‌های صنفی جوانان
3.5 تدوین سند حمایت و نظارت و توسعه نظام مشاغل داوطلبانه ورزش و جوانان کشور
3.6 طراحی و اجرای شبکه اجتماعی سمن های جوان کشور
3.7 طراحی و اجرای سند توانمندسازی جوانان و سمن‌های کشور
3.8 افزایش هم‌گرایی تشکل‌های فراگیر جوانان
3.9 شفاف سازی وظایف دستگاه‌های اجرایی در حوزه جوانان
3.10 ارتقا تعامل تشکل‌های جوانان با دستگاه‌های اجرایی
3.11 افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به ضرورت و اهمیت سمن‌های جوان
3.12 بهبود نگرش و روحیه جوانان نسبت به اهمیت کار گروهی ، تلاش و سازندگی

راهبرد4: سازماندهی امور جوانان در محور کاهش اسیب های اجتماعی :

اقدامات:
4.1 بازبینی و ارتقا کیفی قوانین و ظرفیت‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی
4.2 استفاده از ظرفیت رسانه‌ای کشور در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
4.3 افزایش آگاهی مردم و خانواده‌ها نسبت به آسیب‌ های اجتماعی جوانان
4.4 شناسایی و معرفی الگوهای موفق جوانان
4.5 ارتقا سطح شناخت جوانان و خانواده‌ها از فرهنگ و تربیت ایرانی و اسلامی
4.6 ایجاد هماهنگی میان نهاد مجری اموزش  و پیشگیری آسیب های اجتماعی
4.7 همسان‌سازی نگرش مدیران عالی کشور نسبت به آسیب‌های اجتماعی جوانان
4.8 تدوین ساز و کارهای مدیریت بحران آسیب‌های اجتماعی جوانان

راهبرد 5. ساماندهی امور جوانان در محور بهبود سبک و مهارت‌های زندگی:

اقدامات:
5.1 ترویج و الگوسازی اثر بخش آرا و منویت مقام معظم رهبری درارتباط با سبک زندگی مطلوب
5.2 ارتقا کمی و کیفی دوره‌ها و برنامه‌های آموزش مهارت های سبک زندگی
5.3 شناسایی و معرفی الگوهایی مطلوب و موفق آموزش و رعایت مهارت‌های سبک زندگی در ایران و جهان
5.4 استفاده از ظرفیت‌های ورزشی کشور در بهبود سبک زندگی پویا و فعال جوانان
5.5 ایجاد هماهنگی میان نهادهای اموزشی مرتبط با جوانان در امر آموزش سبک زندگی
5.6 توسعه کمی و کیفی آموزش مهارت های سبک زندگی
5.7 باز تعریف سبک زندگی مطلوب جوانان با توجه به الگوی ایرانی و اسلامی
5.8 بهبود نگرش مردم و به ویژه جوانان نسبت به سبک زندگی مطلوب

راهبرد6. ساماندهی امور جوانان در محور اوقات فراغت:

اقدامات:
6.1 تدوین ساز و کارهای توسعه خدمات بیمه‌ای مخاطبان فعال برنامه‌های فراغتی
6.2 غنی سازی اردوهای فراغتی جوانان با هدف توانمندسازی و تعمیق بنش معنوی و ارزشی آنان
6.3 توسعه کمی و کیفی برنامه‌های فراغتی با بهره گیری از ظرفیت‌های ورزشی و اقلیمی کشور
6.4 بهره گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی در معرفی مبانی اسلامی و فرهنگ متمدن ایراین
6.5 تسهیل مشارکت بخش خصوصی در مدیریت برنامه‌های اوقات فراغت
6.6 استقرار نظام برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه برنامه‌های فراغتی جوانان
6.7 طراحی و اجرای سیستم نظارت بر برنامه‌های فراغتی جوانان
6.8 طراحی و اجرای سیستم نظارت بر برنامه‌های فراغتی جوانان
6.9 الگوسازی در حوزه برنامه‌های اوقات فراغت جوانان
6.10 آینده نگاری وضعیت جوانان کشور با توجه به تغییرات زندگی شهری
6.11 تدوین نظام استعدادیابی فرهنگی و هنری نسل جوان

راهبرد 7. ساماندهی امور مدیریتی بخش جوانان

اقدامات
7.1 شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت کلیه دستگاه‌های دولتی جهت ساماندهی امور جوانان
7.2 شناسایی و اولویت بندی ظرفیت‌های کشور در حوزه جوانان
7.3 بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی مراجع تقلید و علمای حوزوی در ساماندهی امور جوانان
7.4 بهره‌مندی از ظرفیت‌های آموزش و پرورش و همچنین دانشگاهها در ساماندهی امور جوانان
7.5 افزایش ظرفیت استان‌های کشور در تدوین و اجرای برنامه‌ریزی جامع حوزه جوانان
7.6 تدوین و شفاف سازی وظایف دستگاه‌های دولتی در امور جوانان
7.7 ارزیابی منظم و پایش علمی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در ارتبا طبا جوانان
7.8 یکسان سازی نگرش مدیران اجرایی کشور نسبت به شاخص‌های ساماندهی امور جوانان

راهبرد8. ساماندهی امور جوانان با هدف بهره‌گیری و بهره‌وری از ظرفیت‌های بالقوه آنان

اقدامات:
8.1 زمینه سازی اجرای منشور تربیتی نسل جوان و سند توسعه و ساماندهی امور جوانان با توجه به ظرفیت‌های استانی و اجرایی کشور
8.2 بکارگیری استعدادها و بهره‌گیری از خلاقیت‌ها ونوآوری جوانان
8.3 اجرای برنامه‌های فراغتی هویت آفرین و الگوساز در زمینه سازندگی ورفع محرومیت‌های فرهنگی و اجتماعی
8.4 بازتعریف سبک زندگی جوانان با توجه به الگوی ایرانی و اسلامی
8.5 تلاش در جهت ارتقا هویتی جوانان و سطح شناخت از فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی
8.6 توانمندسازی جوانان جهت بهره‌مندی از  ازدواج به موقع،‌آگاهانه و آسان در جهت تحکیم نهاد خانواده
8.7 حمایت از مراکز مشاوره شغلی صلاحیت دار برای تسهیل امور انتخاب شغل متناسب با استعدادهای نسل جوان
8.8 اطلاع رسانی یافته‌ها و نتایج مطالعات و پژوهش‌های کاربردی، بنیادی و آینده‌پژوهی در حوزه جوانان
8.9 افکار سنجی ارزش‌ها و نگرش‌ها در حوزه جوانان و بهره‌گیری بهینه در مراکز تصمیم سازی

راهبرد 9. زمینه سازی برای رشد فکری وعلمی و همچنین توانمندسازی و ارتقای سطح مشارکت همه جانبه جوانان در فرایند توسعه پایدار کشور

اقدامات:
9.1 ایجاد وتوسعه تفکرات و باورهای دینی و علمی برای تغییر موضوع نخبگان(دینی و علمی ) نسبت به جوانان و جوانی ( رویکردمثبت اندیشی به جوانان )
9.2 تقویت هویت ملی و دینی از طر یق افزایش ایمد،‌اعتماد و رضایت از زندگی و کنترل افراط و تفریط
9.3 گسترش مباحث و گفت وگوی ملی جوانان به منظور رفع شبهات در فضای مبتی بر تعامل و مذاکره در عرصه های ملی ، دینی و علمی
9.4 تقویت و توسعه فعالیت‌های رسانه‌های مرتبط با جوانان به منظور برقراری روابط دوسویه با اقشار مختلف نسل جوان
9.5 تمرکززدایی فعالیت‌ها و برنامه‌ها و حمایت از جوانان طبقات محروم و دور از مرکز
9.6 تقویت و توسعه جریان ایران شناسی ، ایران گردی و ایران دوستی با همکاری سازمان‌های متولی
9.7 تقویت تعاملات بین المللی جوانان با تاکید بر جهان اسلام و همسایگان
9.8 توسعه امکانات و فعالیت‌های فرهنگی در زمینه اردوهای کتابخوانی، فعالیت‌های هنری و ذوقی و .. علمی ( آموزشی، مطالعاتی و پژوهشی) به منظور ارتقای سطح فکری، ذهنی و ... و تقویت قدرت نقادی و کمال جویی در جامعه


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین