وی ادامه داد: همچنین تعداد آرمهای طرح ترافیک به هیچ عنوان افزایش پیدا نکرده و قیمت آنها برای کسانی که در ساعات اوج ترافیک تردد میکنند بیش از ساعات غیر از اوج ترافیک خواهد بود چرا که در حال حاضر محدوده مرکزی شهر تهران بیش از این ظرفیت ورود خودروها را نداشته و باید سفرهای شهروندان ساماندهی شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: این لایحه در بخش ستادی انجام شده و به شورای شهر تهران ارائه خواهد شد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه فروش آرم طرح ترافیک هفتهای و روزانه نسبت به آرمهای سالیانه غالب خواهد بود، افزود: آرمهای سالانه صرفا برای گروههای اجتماعی خاصی خواهد بود که باید در تمام ایام سال در شهر حضور داشته باشند. علاوه بر آن از آنجا که بسیاری از شهروندان فقط برای روزهای خاصی نیاز به تردد در شهر دارند با این اقدام این امکان را فراهم میکنیم تا از ترددهای غیرضروری جلوگیری شود.
وی با تاکید بر لزوم همکاری همه مسئولان برای گسترش ظرفیت حملونقل عمومی اظهار کرد: شهرداری تهران نیز با تمام توان خود در این مسیر گام بر میدارد و ظرف دو روز آینده 140 دستگاه اتوبوس تندرو وارد ناوگان حملونقل عمومی شده و خط سه مترو نیز به زودی راهاندازی خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: برای راهاندازی خط سه مترو واگنهای زیادی خریداری شده و در اواخر همین ماه آماده سازی آنها انجام خواهد شد.
تشکری هاشمی تاکید کرد: با وجود همه تلاشهایی که انجام شده قبول داریم که شهر تهران به لحاظ حملونقل عمومی فقیر است زیرا در حالی که باید 11هزار اتوبوس در شهر داشته باشیم فقط 6500 اتوبوس داریم که 1500 دستگاه آنها فرسوده و از رده خارج است و همین مسئله نشان میدهد که همه ما یک مرگ تدریجی را بر اثر این هوای آلوده تجربه میکنیم.
وی در خصوص مشکلات مردم مناطق غرب و شمال غرب تهران برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اظهار کرد: از آنجا که توسعه شهر تهران به سمت غرب و شمال غرب تهران است و این محدودهها تازه تاسیس هستند، قاعدتا ارائه خدمات نیز نو و جدید است، اما در حال حاضر علاوه بر آنکه به دنبال توسعه خط 10 BRT به سمت منطقه 22 تهران هستیم، خط 6، 7 و 4 متروی تهران نیز به این قسمت از شهر توسعه خواهد یافت.
تشکری هاشمی ادامه داد: همچنین در حال حاضر خط دو اتوبوسهای تندرو قسمتی از مناطق غربی تهران را پوشش میدهد و خط سه متروی تهران نیز که به زودی راهاندازی و خدمات خود را در آینده نزدیک به شهروندان ساکن غرب تهران ارائه خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامهای که سال گذشته در نظر گرفتیم شبکه اتوبوسرانی غرب تهران امروز تمام منطقه 22 و 21 را سرویس دهی میکند که اگرچه جوابگوی همه نیازها نیست اما توسعه آن جزو اولویتهای شهرداری تهران خواهد بود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص عدم فروش آرمهای طرح ترافیک روزانه در زمان آلودگی هوای شهر تهران اظهار کرد: تا زمانی که هوای تهران در مرحله هشدار قرار داشته باشد از فروش آرمهای طرح ترافیک روزانه خودداری خواهیم کرد و با این کار از تردد 15 هزار خودرو در محدوده طرح ترافیک به صورت روزانه جلوگیری خواهد شد.
تشکری هاشمی افزود: چون این کار با ابزارهای مکانیزه و کنترل هوشمند انجام میشود حتی برای ورود یک خودرو نیز مجوز صادر نخواهد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: برای اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل ابزار کنترلی وجود ندارد و به نظر میرسد که با بضاعت کم راهنمایی و رانندگی انجام این کار صددرصد نباشد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه طرح زوج و فرد از درب منازل یک اقدام نمایشی است، افزود: این کار تاثیر جدی در کاهش آلودگی هوا نداشته و برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران باید منابع آلاینده را مدیریت کنیم.
وی در خصوص تعطیلی کارخانهها و صنایع در اطراف تهران به دلیل آلودگی هوا اظهار کرد: تعطیل شدن کارها و خدماتی که به مردم ارائه میشود تاثیر جدی بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران ندارد و باید به جای آنکه هر سال در ماههای آبان، آذر و دی ماه که موج آلودگی هوا آغاز میشود به اقدامات ضربتی اینچنینی دست بزنیم، در تمام سال به مسائل زیربنایی توجه کنیم.
وی تاکید کرد: همانطور که در شهر بزرگ مکزیکوسیتی توانستند مشکل آلودگی هوا را حل کنند ما نیز در شهر تهران قادریم این کار را انجام دهیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه میزان آلودگی هوای شهر تهران بعد از ایام تاسوعا و عاشورا به پایین تر از وضعیت هشدار میرسد افزود: با توجه به اینکه اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل تنها در شرایط هشدار انجام میشود، با کاهش آلودگی به دلیل سفرهای مردم این مصوبه نیز ملغی خواهد شد.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه وسایل نقلیه دودزا باید هرچه سریعتر مدیریت شوند، افزود: در حال حاضر در شهرها یک پیکان معادل 400 خودرو تولید آلایندگی میکند که به همین دلیل باید این خودروهای آلاینده را با خودروهای استاندارد جایگزین کنیم.
وی اضافه کرد: همچنین باید کیفیت سوخت خودروها در شهر تهران بهبود پیدا کرده و از فعالیت برخی منابع آلاینده در اطراف شهر تهران که منبع تولید غبار هستند جلوگیری شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه موتورسیکلتهای شهر تهران حتی استاندارد یورو 1 را هم ندارند، افزود: موتورسیکلتها هشت برابر خودروهای بسیار آلاینده مانند نیسان و پیکان تولید آلایندگی میکنند که باید با موتورسیکلتهای برقی جایگزین شوند.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت خوبی که برای جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به وجود آمده به دنبال مصوبهای در شورای شهر تهران هستیم تا تردد موتورسیکلتهای بنزینی ممنوع شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در کشور ما معاینه فنی جدی گرفته نمیشود، افزود: طبق قانون باید با خودروهایی که معاینه فنی ندارند برخورد شود اما قوانین هیچگاه به درستی اجرا نشده و خسارات بسیاری را به شهر وارد میکند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شرکت واحد نظارت کاملی بر اتوبوسها دارد، افزود: تمامی اتوبوسهای تندرو مجهز به GPS بوده و علاوه بر آنکه به صورت آنلاین نظارت میشوند، در گزارشهای روزانه نیز سرعت غیرمجاز، خروج از خط و توقف بیش از حد مجاز آنها در ایستگاهها مورد بررسی قرار میگیرد.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: گزارشهای سالانه هر سال وضعیت بهبود حمل و نقل عمومی به ویژه ناوگان اتوبوسرانی را نشان میدهند و آمار تصادفات کاهش چشمگیری داشته است، هرچند که یک مورد تصادف هم برای شهرداری تهران زیاد محسوب میشود.
تشکری هاشمی اضافه کرد: در حال حاضر رانندگان اتوبوسهای تندرو آموزشهای اجباری میبینند و مشکلاتی که به وجود میآید بیشتر بر اثر عبور ناگهانی یک عابر یا موتورسیکلت از خطهای ویژه است.
وی با اشاره به تصادف یک اتوبوس در ایستگاه آیت در ساعت پنج صبح امروز و مجروحیت شش تن از مسافران یکی از اتوبوسها اظهار کرد: طبق نظر کارشناسی علت این تصادف خواب آلودگی یکی از رانندگان بوده است. اما شهروندان ما باید بدانند 100 درصد اتوبوسهای واحد توسط تیمهای نظارتی کنترل شده و رانندگان متخلف از کار منع میشوند و حتی برخی از این رانندگان اخراج خواهند شد.