کد خبر: ۲۱۸۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۴ - ۱۱:۲۸
برای برون رفت از بن بست

باوند : پرونده هسته‌ای را به تیم جدیدی بسپاریم

آفتاب‌‌نیوز : کارشناس مسایل بین المللی در گفتگو با خبرنگار آفتاب تصریح کرد: در شرایط جدید حل معضل جدید نیاز به گفتگوی سیاسی دیپلماتیک دارد. در حالی که هر دو طرف مذاکره اعلام کرده‌اند که به گفتگو و مذاکره علاقه‌مند هستند اما فعلاً این گفتگوها در حالت بن بست قرار گرفته است. در شرایطی که با اظهارات احمدی نژاد جو بین المللی علیه ایران شکل می گیرد و عکس العملی که بصورت یکنواخت ظاهر شده بنابراین این مساله ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را تقویت می کند و حتی 12 کشوری را که رای ممتنع به ایران دادند ممکن است بعضی از آنها در رای خود تجدید نظر کنند.
 
باوند در ادامه افزود: در شرایط کنونی به مصلحت است که گام هایی برای انجام مذاکرات دیپلماتیک برداشته شود و از این حالت بن بست که بوجود آمده برون رفتی حاصل شود. در این شرایط برای برون رفت از بن بست ایجاد شده به نظر می رسد اگر مسئولیت انجام مذاکرات را گروه جدیدی به عهده بگیرند شاید به مصلحت باشد. این گروه جدید تا قبل از اینکه زمان از دست برود و با احتمال تصمیمات قاطع تری علیه ایران در شورای حکام روبرو شویم رسالت مذاکرات را به عهده بگیرند. وی با اشاره به دو نگرش قبلی اعلام شده از سوی ایران اظهار کرد: 

نگرش اول مبنی بر اینکه مذاکرات را از تعاملات سیاسی که منتهی به توافق پاریس شده را منتقل کنند به یک جریان حقوقی که این استراتژی ناموفق بود. نگرش دوم تشکیل جبهه شرق در مقابل غرب بودکه منجر به شکست شد. جبهه شرق سبب شد که به کشورهایی اعتبار بدهیم که آنها از این وضعیت برای گرفتن امتیاز از آمریکا استفاده کردند؛ مانند کشور هند. 

باوند تأکید کرد: در شرایط موجود، چاره‌ای جز برگشت به مذاکرات با سه کشور اروپایی به نظر نمی‌رسد. بنابراین بر این باورم مذاکرات باید احیاء شود و مصلحت در این است که اشخاصی که دارای انعطاف‌پذیری بیشتر و معتقد به این هستند که معضل از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل شود وارد مذاکره شوند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: گروه جدیدی که مذاکرات را پیش گرفته‌اند، با نافرجامی‌هایی روبرو شده‌اند و اظهارنظر آنها سبب تشدید مشکل شده، به خصوص از نظر تبلیغاتی و روانی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین