کد خبر: ۲۱۹۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۴ - ۱۲:۱۶

اتفاق نظر برخي اعضاي اوپك با مصرف كنندگان بزرگ

آفتاب‌‌نیوز : مدير گروه تحقيقات اوپك و كشورهاى عمده توليد كننده و صادر كننده نفت در موسسه مطالعات بين المللى انرژى با بيان اين که کنترل قيمت هاي نفت خام، مستلزم افزايش عرضه يا کاهش تقاضا است، گفت: بالا بردن توان توليد و افزايش عرضه نفت خام به سرمايه و مدت زمان زيادي نياز دارد در حالي که با کاهش تقاضا و سوق دادن آن به سمت تقاضاي مديريت شده، مي توان قيمت ها را کنترل کرد. 

سيد محمد خطيبي طباطبايي، گفت: مقامات آمريکايي به تازگي اعلام کرده اند تنها در صورتي التهاب بازار نفت کاهش مي يابد که 4 تا 5 ميليون بشکه نفت که حدود 8 درصد تقاضاي جهاني است، مازاد ظرفيت در بازار وجود داشته باشد.
وي افزود: دسترسي به اين مازاد ظرفيت به سرمايه گذاري کلان و 10 تا 15سال زمان نياز دارد و به همين دليل کشورهاي مصرف کننده بزرگ و صنعتي تلاش دارند تا با کاهش تقاضا و سوق دادن آن به سمت تقاضاي مديريت شده، قيمت ها را کنترل کنند. 

وي گفت: کشورهاي بزرگ مصرف کننده در حال حاضر تلاش دارند تا تقاضاي کشورهايي مانند چين و اندونزي را مهار و تقاضاي شرکت هاي صنعتي را مديريت کنند.
وي، با بيان اين که اين اقدام جديد تا حدودي موجب کاهش قيمت نفت خام در بازاز جهاني شده است، تصريح کرد: در حال حاضر قيمت ها از اوج حدود 70 دلار کاهش يافته و در مرز 60 دلار متوقف شده است تا آنجا که حتي در روزهاي گذشته اين ميزان به کمتر از 60 دلار نيز رسيده است. 

بنا بر اظهار نظرهاي مقامات اوپک و مصرف کنندگان بزرگ در روزهاي اخير اوپک با قيمت هاي 70 دلاري و بيشتر از آن مخالف و معتقد است که قيمت هاي نفت بايد در حد پايين تري تعديل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین