کد خبر: ۲۱۹۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶

سلاح شیمیایی سوریه در دریا نابود می‌شود

سلاح شیمیایی سوریه به احتمال زیاد، در دریا نابود می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: منابع آگاه گفته اند سلاح شیمایی سوریه در دریا نابوده خواهد شد. این خبر چهار روز پس از مخالفت کشور آلبانی با درخواست آمریکا برای نابودی سلاح شیمیایی سوریه در خاک این کشور منتشر شد.

شماری از دیپلمات های غربی و یک مقام مسؤول در سازمان منع سلاح شیمیایی مستقر در لاهه گفته اند این سازمان امکان نابودی سلاح شیمیایی سوریه در یک کشتی یا سکوی دریایی را بررسی می کند.

یک منبع آگاه در این باره گفت: آنچه که می دانیم این است که چنین اقدامی عملی است اما هنوز در این باره تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز،کارشناسان مستقل نیز گفته اند: به رغم اینکه قبل از این کشورهایی از جمله ژاپن در دریا سلاح شیمیایی خود را نابود کرده اند اما اجرای چنین برنامه ای در سطح گسترده و پیچیدگی بالا برای سلاح شیمیایی سوریه را می توان بی سابقه دانست.

قرار است بیش از یک هزار تن سلاح سشیمیایی سوریه نابود شود.

حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه چند ماه پیش پس از تهدید دولت آمریکا به حمله نظامی به این کشور، با خلع سلاح شیمیایی دمشق موافقت کرده بود.

بازرسان آژانس بین المللی منع سلاح شیمیایی تاکنون از 1300 تن سلاح شیمیایی سوریه شامل گازهای سمی و کشنده سارین، خردل و مواد دیگری بازدیدکرده اند.

قرار است بخش اعظم سلاح شیمیایی سوریه تا پایان سال جاری میلادی به خارج از این کشور منتقل و در نیمه سال 2014 این سلاح نابود شود.

ژاپن سال ها پیش، نابودی صدها بمب شیمیایی خود را در یکی تاسیسات دریایی تجربه کرده است.

آمریکا نیز در دهه 70 میلادی قرن گذشته ذخایر سلاح شیمیای خود را در اقیانوس آرام نابود کرده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین