کد خبر: ۲۱۹۷۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹

خبرگزاری فرانسه: آمریکا در صدد بازگرداندن نقش ایران به عنوان قدرت منطقه ای است

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: کارشناسان می گویند آمریکا از طریق گفت و گو با ایران در باره برنامه هسته ای این کشور در صدد بازگرداندن جایگاه بین المللی ایران به رغم مخالفت رقبای ایران در شورای همکاری خلیج فارس است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این خبرگزاری روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: درحالی که قدرت های بزرگ و ایران در ژنو دستیابی به یک توافقنامه احتمالی را بررسی می کنند، ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که از سرگیری تاریخی مذاکرات صرفا مربوط به موضوع هسته ای است. 

کری که کشورش روابط دیپلماتیک خود با ایران را در اوایل سال 1980 قطع کرد، گفت:ما مذاکرات گسترده تری نداریم و در حال حاضر مذاکرات ژئوپلتیک میان ما مطرح نیست. 

کارشناسان می گویند، از هنگام تماس تلفنی تاریخی میان ˈباراک اوباماˈ و ˈحسن روحانیˈ روسای جمهوری آمریکا و ایران در 27 سپتامبر و گذشت بیش از 30 سال از رویارویی و کینه توزی، روابط اعتماد ساز میان این دو کشور متخاصم دشوار خواهد بود. 

ˈعلیرضا نادرˈ تحلیگر سیاسی می گوید به نظر می رسد که روند ذوب شدن یخ های روابط میان دو کشور آغاز شده و امکان آماده سازی دوباره ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای فرا رسیده است. 

به گزارش ایرنا،وی خاطرنشان کرد: در صورت حل و فصل موضوع هسته ای ایران این امر زمینه را دست کم برای بررسی بحران سوریه و چه بسا همکاری در باره سایر موضوعات فراهم خواهد کرد. 

نادر خاطرنشان کرد که ایران و آمریکا از اواخر سال 2001 برای ایجاد حکومت در افعانستان بعد از سرنگونی حکومت طالبان همکاری داشته اند، ولی با این حال، اختلاف میان دو کشور در باره سوریه بیشتر است. 

آمریکا هنوز تصمیم نگرفته است که آیا ایران به کنفرانس صلح مربوط به بحران سوریه موسوم به کنفرانس ˈژنو 2ˈ که بارها به تعویق افتاده است، دعوت شود یا نه؟ 

ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به واشنگتن فاش کرد که اخیرا با همتای ایرانی خود در باره حل و فصل سیاسی بحران سوریه گفت وگو کرده است. 

این وزیر ترک که کشورش، دشمن دولت سوریه به شمار می رود، گفت: ما به طور مبنایی مخالف این نیستیم که ایران نقشی در روند صلح ایفا کند، ما خواهان کرسی برای فعالان منطقه ای در این زمینه می باشیم. 

وی اعتراف کرد که ایران برای گشودن کانال های تماس به منظور دستیابی به یک کرسی منطقه ای با هدف حل بحران سوریه، تلاش می کند. 

علیرضا نادر نیز با تائید این مطلب خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی می خواهد تاثیر گذاری خود را نه تنها در سوریه بلکه به صورتی گسترده تر در شرق به ویژه در لبنان حفظ کند. 

وی ادامه داد: ایران می خواهد به عنوان یک قدرت منطقه ای باشد و تاثیر کامل خود را در رویارویی با عربستان به عنوان رقیب اصلی خود از دست ندهد. 

در این حال ˈجویل روبینˈ هشدار داد که نزدیکی با ایران برای واشنگتن مانند یک بازی توازن قوا به شمار می رود. 

وی، پیش بینی کرد که با گذشت بیش از سه دهه قطع روابط میان ایران و آمریکا اکنون گشایش آغاز شده است و پویایی قدرت ها در خاورمیانه و به تبع آن کل روابط و مناسبات آینده آمریکا در منطقه را تغییر خواهد داد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین