کد خبر: ۲۲۰۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰

واکنش رسانه‌های جهان به توافق هسته‌ای ژنو/ لوموند: توافق تاریخی بالاخره امضاء شد

واکنش مهمترین رسانه ها و روزنامه های جهان به توافق ژنو.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: الجزیره: دیپلمات ها می گویند در نشست ژنو به توافقی موقت پیرامون فعالیت هسته ای دست یافته اند. پس از 4 روز مذاکرات فشرده میان ایران با گروه 1+5 طرفین پذیرفتند که در ازای کاهش تحریم ها علیه ایران، فعالیت های هسته ای ایران محدودتر شود. اوباما گفته است که توافق هسته ای با ایران، "گام مهم اول " در راستای برطرف کردن نگرانی های جامعه جهانی از برنامۀ هسته ای ایران است. جواد ظریف نیز در پایان مذاکرات نیز ابراز امیدواری کرد که اعتماد از دست رفته میان طرفین را دوباره احیا کند. وی افزود: ایرانی ها خواهان آنند که به حقوق آنها احترام گذاشته شود و امید داریم با آغاز این مذاکرات و احیای اعتمادها در این مسیر گام برداریم. 

لوموند: پس از چندین روز مذاکرات فشردۀ هسته ای قدرتهای جهان در ژنو، توافق هسته ای با ایران بالاخره در شب 24 نوامبر حاصل شد. این توافق مقدماتی است و با هدف اعتمادسازی میان طرفین منعقد شده است. ایران پذیرفته است که بیش از5% غنی سازی نکند و سانتریفیوژهای جدید هم نصب نکند. از سویی غربی ها نیز پذیرفته اند که تحریم های بیشتری علیه ایران وضع نکند. ایران همچنین پذیرفته است که ساخت رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف کند. مسئله ای که فرانسویها بر آن تأکید زیادی داشتند. در سندی که به تازگی از سوی کاخ سفید منتشر شده، به جزئیات تأثیر کاهش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران در 6 ماه آینده پرداخته است. در این سند آمده است: درآمدهای مربوط تجارت طلا، فلزات گرانقیمت، تولیدات پتروشیمی و همچنین بخش اتومبیل سازی، تهران با این توافق خواهد توانست درآمدهای خود را به سقف 1.5 میلیارد دلار برساند.(1.1 میلیارد یورو) از سویی در این سند دربارۀ درآمدهای نفتی نیز آمده است که به ایران اجازه انتقال 4.2 میلیارد دلارِ ناشی از فروش نفت نیز داده خواهد شد. 


نیویورک تایمز: ایالات متحده آمریکا و 5 قدرت جهان روز یکشنبه از حصول به توافق هسته ای با ایران خبر دادند. مقامات آمریکایی گفته اند: این اولین بار در یک دهۀ اخیر است که توافقی بین المللی دربارۀ توقف برنامۀ هسته ای ایران منعقد می شود. هدف از این توافق 6 ماهه اینست که مذاکرات بین المللی برای گفتگوهای بیشتر و اعتمادسازی فراهم شود. این توافق در ساعت 3 صبح به وقت محلی در کاخ ملی ژنو منعقد شد. اوباما در این باره گفت: امروز درهای دیپلماسی باز شده و فرصت های جدیدی در راستای جهانی امن و مطمئن فراهم شده است. 


تریبون دوژنو: توافقی مقدماتی میان ایران و گروه 1+5 منعقد شد. هدف از این توافق کاهش فعالیت های هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم های جهانی است. این اولین گام در راستای خروج مذاکرات هسته ای از بن بست طولانی مدت است. لوران فابیوس، وزیر خارجۀ فرانسه که تا اندازۀ زیادی نسبت به روند مذاکرات در دور قبل ناراضی بود، محتاطانه نسبت به این توافق ابراز خوش بینی کرد. جواد ظریف نیز در پایان مذاکرات اعلام کرد که حق هسته ای کشورش در این توافق نامه به رسمیت شناخته شده است.
از سویی دفتر نخست وزیر اسراییل نیز در بیانیه ای اعلام کرد که ایران با این توافق به همۀ آنچه که می خواست دست یافت. در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است که تکلیف رآکتور آب سنگین اراک هنوز به طور کامل روشن نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین