کد خبر: ۲۲۰۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳

رنگ آبی، هشیار کننده مغز

دانشمندان سوئدی دریافتند نور آبی می تواند توانایی های شناختی مانند حافظه، هوشیاری و زمان واکنش را بهبود بخشد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا از پایگاه خبری دیلی میل، محققان دانشگاه مید (Mid) سوئد دریافتند اگر از نور آبی رنگ در زمان درست استفاده شود می تواند سبب هشیاری مغز شود.
 
این محققان اثرات کافئین و نور آبی را بر روی مغز بررسی کردند و دریافتند هر دو عامل اثرات مثبتی بر روی کارکرد مغز دارند.
 
به گفته دانشمندان کسانی که در معرض نور آبی رنگ بودند کارکرد مغزی بهتری را نسبت به کسانی که کافئین مصرف کرده بودند از خود نشان دادند.
 
آن ها گفتند : نور آبی و کافئین اثرات متمایزی بر جنبه های مختلف عملکرد روانی افراد می گذارد. نور آبی این توانایی را دارد که طیف وسیعی از عملکردهای شناختی و هوشیاری مغز را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهد.
 
هرچند نور آبی برای بافت های بدن بی خطر است اما می تواند اثرات بیولوژیکی قوی را در بدن ایجاد کند. به طوری که می توان از آن در درمان های پزشکی استفاده کرد.
 
پزشکان بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ آلمان قطعه ای ساخته اند که برای درمان درد از خود نور آبی ساطع می کند. همچنین می توان از این نور برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده کرد.
 
به گفته این محققان تنها دو دقیقه قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند برای از بین بردن باکتری های بزاق که سبب بوی بد دهان می شوند، کافی است.
 
همچنین نور آبی می تواند به افراد نابینا در شناخت اطراف کمک کند. تحقیقات محققان دانشگاه مونترال نشان داده است که حتی زمانی که بینایی دچار اختلال شود و فرد نتواند اشیا را ببیند، باز هم تغییرات نور در مغز ثبت می شود و افراد نابینا نیز می توانند روشن بودن یا خاموش بودن نور را تشخیص دهند.
 
این تحقیق می تواند اثرات گسترده ای در درمان افراد نابینا و همچنین کسانی که اختلالات شناختی دارند بگذارد. چرا که پزشکان به طور بالقوه از نور برای فعال سازی قسمت های خاصی از مغز استفاده می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین