کد خبر: ۲۲۰۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶

سخنگوی دولت: امیدواریم اوایل هفته‌ آینده پیش نویس لایحه بودجه 93 نهایی شود

سخنگوی دولت یادآور شد که آثار مثبت توافقنامه ژنو در طول شش ماه برای اقتصاد ایران، بسیار فراتر از رقم هشت میلیارد دلاری است که به اشتباه برخی رسانه‌ها درخصوص رقم آزادی اموال ایران به نقل از او منتشر کرده بودند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد باقر نوبخت صبح امروز بعد از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در تشریح مصوبات جلسه امروز هیات دولت، گفت: امروز در جلسه هیات دولت به منظور تسریع در تامین کالاهای اساسی و جلوگیری از پرداخت دموراژ به کشتی‌های که کالاهای اساسی را وارد می‌کنند، مصوبات خوبی به تصویب رسید تا کالاهای اساسی و ضروری به وقت و به موقع مناسب به مردم برسد.

وی همچنین در تشریح دیگر مصوبات هیات دولت نیز تصریح کرد: در جلسه امروز هیات دولت مدت زمان تخصیص بدهی‌های معوقه کشاورزان خسارت دیده تمدید شد که این موضوع به صورت مصوبه ابلاغ می‌شود.

وی همچنین به موضوع اختصاص 5 هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزان در راستای کمک به کشاورزان خسارت دیده اشاره کرد و گفت: برای خسارت ناشی از آتش‌سوزی منطقه امام زاده ابراهیم در استان گیلان‌، سیل و زلزله در استان ایلام و سیل در استان یزد، هیات وزیران تصویب کرد، مبالغی مالی به صورت تسهیلات و کمک بلاعوض در اختیار خسارت‌دیدگان قرار گیرد.

نوبخت هم چنین یادآور شد: در جلسه امروز هیات دولت آقای دکتر ظریف گزارش تفصیلی،‌دقیق و شفافی در ارتباط با توافقنامه ژنو به اعضای دولت ارائه کردند.

وی با درخواست از خبرنگاران مبنی بر دقت بیشتر در انعکاس مطالب و اخبار و با تکذیب سخن مطرح شده از وی مبنی بر این‌که هشت میلیارد دلار از درآمدهای ایران در آمریکا آزاد می شود، تاکید کرد: در چند روز پیش من مطلبی را در ارتباط با آثار مثبت اقتصادی توافقنامه ژنو بیان کردم و گفتم توقف تحریم‌ها و حتی محدود کردن آن آثار مثبتی را برای اقتصاد ایران همراه خواهد داشت، خبرنگار محترمی رقم هشت میلیارد دلار به نقل از من در مورد آزاد شدن دارایی های ایران مطرح کرده بود که چنین چیزی درست نبود و من اصلا عددی اشاره نکردم و من نمی‌دانم آن خبرنگار محترم بحث هشت میلیارد را از کجا آورده بود.

وی گفت: آثار مثبتی که این توافقنامه در طول شش ماه برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند بسیار فراتر از هشت میلیارد دلار است، این رقم هشت میلیارد دلار که به صورت غیر واقعی منعکس شده بود نافی آثار گسترده این توافقنامه نیست.

وی همچنین به بحث لایحه بودجه سال 1393نیز اشاره کرد و تاکید کرد: در جلسه دیروز هیات دولت 4 تبصره دیگر از لایحه بودجه سال 1393 تصویب شد و امروز بعدازظهر نیز رسیدگی به لایحه بودجه سال 1393 در جلسه هیات وزیران ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم در اوایل هفته‌ آینده پیش نویس لایحه بودجه سال 1393 را در هیات وزیران نهایی و ان شالله در وقت قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر این که رییس جمهور در شب گذشته در گزارش خود حرف‌های کلی ارائه کرد، آیا دولت برنامه‌ای برای گشایش فضای سیاسی کشور و رفع محدودیت‌های امنیتی در دستور کار دارد یا نه گفت: همانطور که توجه دارید اگر قرار است گشایشی حاصل شود و اتفاقی رخ دهد این به گفته نیست و باید در عمل باشد و با توجه به رویکرد شخص رئیس جمهور قطعا در خصوص گشایش فضای سیاسی و فرهنگی کشور متناسب با آرمان‌های نظام اقداماتی انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که در این ارتباط باید فرصت بیشتری داده شود تا آثار آن در جامعه دیده شود، تصریح کرد: اگر قرار است اقدامی صورت بگیرد که در حال انجام است بازگویی آنها ممکن است که در روند آنها، مسائل و مشکلاتی ایجاد کند. من از روزنامه‌ی اعتماد می‌خواهم که به دولت تدبیر و امید اعتماد کند و همانطورکه گفته‌ام برخی از کارها در حال انجام است، که همانطور که گفتم گفتن و و بازگویی آنها ممکن است حتی مسائل و مشکلاتی را ایجاد کند.

نوبخت با بیان این که آمار و ارقام مرتبط با بودجه 93 را زمانی که نهایی شد، اعلام خواهد کرد گفت: برنامه‌ها و سناریوهای مختلفی در ارتباط با لایحه بودجه 93 مطرح است که هیات وزیران هر کدام که باعث بهبود زندگی مردم باشد و بر رشد اقتصادی تاثیر مثبتی داشته باشد را مورد توجه قرار می‌دهد و اعداد و ارقام مربوط به بودجه را موقعی که در آخرین جلسه هیات وزیران نهایی شد به اطلاع خبرنگاران می‌رساند.

وی با بیان این‌که بودجه به عنوان یک سند ملی از سوی دولت تقدیم می‌شود، خاطرنشان کرد: مهم این است آنچه که در بودجه گنجانده می‌شود آثار مثبتی بر زندگی مردم داشته باشد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بعد از قطعنامه ژنو ما شاهد افت قیمت ارز در بازار بودیم، ولی به نظر می‌رسد بانک مرکزی با عدم تزریق دلار تلاش داشته که از کاهش قیمت دلار و ارز جلوگیری کند، گفت: من آنچه را که شما در مورد بانک مرکزی مطرح کردید را تکذیب می‌کنم بانک مرکزی چنین اقدامی را در جهت توقف کاهش نرخ ارز انجام نداده است.

وی همچنین با بیان این‌که ما از واقعی شدن نرخ ارز استقبال می‌کنیم و رویکرد دولت رفتن به سمت نرخ واقعی ارز است، یادآورشد: قطعا در ماه‌های آینده منابع ارزی برای اقتصاد ایران و بانک مرکزی با توجه به این تغییر و تحولات فراتر از گذشته خواهد بود و ما پیش بینی می‌کنیم که به اعداد واقعی‌تر در خصوص نرخ ارز نزدیک‌تر شویم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آقای جهانگیری از مردم به خاطر کوچک شدن سفرهایشان به جهت تورم عذر خواهی کرده ، اقدام دولت برای بهبود زندگی مردم و بزرگ شدن سفره‌های آنها چیست گفت: متاسفانه نرخ تورم آنقدر بالاست که ما نمی‌توانیم و نتوانستیم متناسب با آن حقوق و دستمزد را افزایش دهیم و همه ما در دولت از این موضوع ناراحتیم. تلاش دولت در این راستا است که بتواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد و در این جهت گزینه‌های مختلفی در برابر هیات دولت وجود دارد و قطعا گزینه‌ای انتخاب می‌شود که باعث بهبود هر چه بیشتر وضعیت زندگی مردم شود و در این راستا اثرگذار باشد.

وی با اشاره به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه‌ای گفت: دولت در راستای تقویت قدرت خرید مردم تلاش می‌کند و سایر برنامه‌های دولت نیز در این راستاست و تلاش دولت این است که لبخند رضایت را بر روی لبان مردم ایران بنشاند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با رفع تحریم‌ها این منابع ارزی که آزاد می‌شود در چه راستایی هزینه می‌شود،تصریح کرد: بحث اداره کشور در شرایط تحریم یک کار مهم و دقیق است و ما باید با تدبیر و برنامه کشور را اداره کنیم و اگر گشایشی در منابع ارزی و ریالی کشور ایجاد می‌شود باید به بهترین نحو و به صورت بهینه از آن استفاده کنیم و تخصیص بهینه دراین زمینه برای ما مهم است.

وی با بیان این‌که طی چند سال گذشته منابع ارزی در کشور فراوان بود، ولی رشد اقتصادی کشور منفی شد و استفاده بهینه از منابع ارزی صورت نگرفت، گفت: ما باید برای استفاده بهینه از منابع ارزی که وارد اقتصاد ایران می‌شود برنامه‌ریزی کنیم تا مشکلات گذشته جبران شود.

وی همچنین در مورد میزان منابعی که آزاد می‌شود خاطرنشان کرد: منابع آزاد شده و وارد شده به اقتصاد ایران در پی این اتفاقات بسیار فراتر از برخی از اعداد و ارقامی است که بیان شده است.

نوبخت در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که یکی از ائمه جمعه تهران هفته گذشته انتقاداتی را در خصوص بحث تغییر و تحولات در ادارات و وزارتخانه‌ها متوجه دولت کرد و از طرف دیگر معاون اول رییس جمهور اعلام کرده که لیست تغییر و تحولات در دولت منتشر خواهد شد،زمان انتشار این لیست کی خواهد بود گفت: تریبون نماز جمعه تریبون مقدس و معتبری است و ما در دولت همیشه از بیانات ائمه جمعه استفاده می‌کنیم و راهنمایی می‌گیریم قطعا مطالبی از مجاری مختلف به اطلاع آنها می‌رسد و شاید انتظار به حق باشد که این عزیزان قبل از اعلام این مطالب از تریبون نماز جمعه در ارتباط با این مطالب تحقیق کنند و درستی و نادرستی این گزار‌ش ‌ها را احراز کنند.

وی گفت: ممکن است مشکلاتی برای یکی دو نفر در جایی ایجاد شده باشد و آنها این مشکلات را با عنوان یک رفتار عمومی تلقی کنند و اگر مورد خاصی با آن تعبیری که صورت گرفته در دستگاهی بوده به ما اعلام کنند و ما حتما به آن رسیدگی خواهیم کرد.

وی گفت: ما در دولت تدبیر و امید اعتقاد داریم آنچه که می‌گذرد و صورت گرفته منطقی و در چارچوب قانون و با حداقل تغییرات بوده است و رویکرد دولت و اهدافی که مورد نظر دولت است مغایر با این نوع تلقی است که مطرح شده است.

نوبخت همچنین گفت: گزارش تغییر و تحولات صورت در دولت نیز هر موقع آماده شد اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که روز گذشته سومین مصوبه دولت یازدهم که در ارتباط با تغییر ساعات کار از سوی رییس مجلس شورای اسلامی لغو شد گفت: در هیات دولت چنین چیزی منعکس نشده است.

سخنگوی دولت درمورد رویکرد دولت به موضوع فرهنگ گفت: فرهنگ در دو بعد قابل بررسی است یکی در ارتباط با سیاست‌های فرهنگی است که در جامعه اعمال می‌شود و دیگری در ارتباط با منابع مالی است که در اختیار دستگاه‌های فرهنگی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که اتنظار داریم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مربوطه در این ارتباط گزارش عملکرد خود را در طول این 100 روز بیان کنند گفت: دولت در لایحه بودجه 93 به موضوع فرهنگ توجه ویژه‌ای دارد.

وی همچنین به جلسه خود در جایگاه معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: در این جلسه به توافقات خوبی رسیدیم و دولت نیز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به مسائل فرهنگی به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایسنا، نوبخت در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد این‌که چه زمانی سفرهای استانی رییس جمهور آغاز می‌شود و خطوط پروازی بین ایران و آمریکا برقرار خواهد شد گفت:وقتی این مسائل قطعی شوند آن را اعلام می‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین