کد خبر: ۲۲۱۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲

واکنش وزیـر نفت عربستان به لغـو تحریـم ایـران

وزیر نفت عربستان که برای شرکت در نشست اوپک به وین سفر کرده است در پاسخ به این سوال که اگر تحریم نفتی ایران لغو شود آیا عربستان مجبور به کاهش صادرات خود خواهد شد گفت: «شما مرتب اگر اگر می کنید...وارد سناریوهای (احتمالی) نشوید».
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش فایننشال تایمز، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان که روز دوشنبه برای شرکت در نشست اوپک وارد وین شد،کاهش تولید نفت عربستان را رد کرد.

وزیر نفت عربستان در واکنش به سوالی در مورد اینکه آیا عربستان باید تولید خود را کاهش دهد یا صادرات خود را به منظور وفق دادن با رشد تولید در کشورهای دیگر پایین بیاورد، لبخند زد و با اشاره دست آن را رد کرد.

وی گفت: «بازار در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد. تقاضا عالی است، رشد اقتصادی در حال افزایش است، خب شما دیگر چه می خواهید؟

اعضای اوپک شامل ایران، عراق، و عربستان به همراه دیگر تولید کنندگان بزرگ آمریکای لاتین و آفریقا مجموعا حدود 30 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کنند که حدود یک سوم نفت مورد نیاز جهان را تامین می کند. اوپک هر سال دو نشست برگزار می کند و در این نشست ها وضعیت بازار و تصمیم گیری در مورد تغییر در میزان تولید کشورهای عضو بررسی می شود.

قیمت متوسط نفت برنت از ابتدای امسال تاکنون 108 دلار و 50 سنت بوده و همواره بالای 100 دلار در هر بشکه قرار گرفته است که مطابق با هدف گذاری غیر رسمی اوپک در بخش اعظمی از سه سال گذشته بوده است.

اما پیش بینی می شود که رشد سریع میزان تولید نفت در آمریکا سهم اوپک از بازار را در سال آینده کاهش دهد و احتمالا اوپک مجبور باشد میزان تولید 30 میلیون بشکه ای خود را کاهش دهد.

النعیمی در واکنش به سوالات خبرنگاران در حالی که می خندید گفت: «لبخند بزنید، خوشبین باشید، بدبینی را فراموش کنید، وضعیت جهان خوب خواهد بود.»

علاوه بر رشد تولید آمریکا، اوپک ممکن است با تهدید افزایش سریع تولید نفت برخی اعضای خود نظیر عراق و ایران نیز مواجه  باشد.

اگر ایران بتواند به توافق نهایی با غرب برای لغو همه تحریم ها دست یابد، ممکن است به سرعت میزان صادرات نفت این کشور افزایش یابد.

النعیمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اگر تحریم های ایران برداشته شوند، آیا عربستان مجبور به کاهش صادرات نفت خود خواهد شد گفت: «شما مرتب اگر اگر می کنید...وارد سناریوهای (احتمالی) نشوید.»

پیش بینی می شود هیئت نمایندگی ایران برای شرکت در نشست اوپک روز سه شنبه وارد وین شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین