کد خبر: ۲۲۲۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

تصاویر خارق‌العاده از لکه‌ها تا فوران خورشیدی

یک ستاره‌شناس آماتور اسپانیایی با وجود فاصله 150 میلیون کیلومتری از خورشید توانسته تصاویر خارق‌العاده‌ای را از حیاط خانه خود ثبت کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خوزه مانتکا از بارسلونا که در یک نمایندگی فروش کار می‌کند، رصدخانه کوچکی را در تراس خانه خود در سال 2011 بنا کرده است.

از آن زمان تاکنون، مانتکا از یک دوربین DSLR برای ثبت تصاویر زیبا از جمله برجستگی‌های خورشیدی، لکه‌های خورشیدی و حتی هواپیمایی که از جلوی این ستاره میزبان منظومه شمسی عبور کرده، استفاده کرده است.

این ستاره‌شناس 54 ساله ساعتها به فضا خیره مانده، با این امید که یک فعالیت خورشیدی بارقه‌دار را مشاهده کند. اما آب‌وهوا بزرگترین چالش پیش‌روی این عکاس آماتور بوده است.

برخی از تصاویر جالب مانتکا، شامل برجستگی‌های خورشیدی است. این ماده حلقه‌دار قرمز رنگ درخشان که در تصاویر روی دیده می‌شود، گاز داغ پلاسما است که از هیدروژن و هیلوم باردار تشکیل شده است.

پلاسمای برجسته در امتداد یک ساختار درهم و پیچ‌خورده از میدانهای مغناطیسی جریان داشته که توسط دینام داخلی خورشید تولید می‌شوند.

یک برجستگی در حال فوران زمانی رخ می‌دهد که چنین سازه‌ای متزلزل شده و به بیرون منفجر می‌شود که در نهایت پلاسما منتشر می‌کند.

سایر این تصاویر به نمایش لکه‌های خورشیدی بزرگ پرداخته‌اند. لکه‌های خورشیدی از تغییر میدانهای مغناطیسی در سطح خورشید شکل می‌گیرند و در حقیقت سردتر از ماده خورشیدی اطرافشان هستند.

مانتکا امیدوار است در آینده بتواند این سرگرمی را وسیعتر کرده و تصاویر دقیقتری از فعالیت شدید خورشیدی ثبت کند.

به گزارش ایسنا، جالب اینجاست که تجهیزات مورد استفاده وی تنها 2900 پوند هزینه در برداشته است.





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین