کد خبر: ۲۲۲۸۹۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵

ولایتی: آنچه اکنون به ما مربوط می‌شود احترام به اراده مردم مصر است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحولات اخیر کشور مصر، اظهار کرد: آنچه که اکنون به ما مربوط می‌شود این است که به اراده مردم مصر احترام بگذاریم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: عصر امروز (پنجشنبه) جمعی از اصحاب رسانه، نخبگان، اندیشمندان و مسئولین حوزه‌های مختلف کشور مصر با علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.

در ابتدای این مراسم ولایتی با اشاره به دیدارهای مختلف گروه‌های مصری با مسئولین ایرانی، خاطرنشان کرد: ما همیشه در دیدارهایی که با خواهران و برادران مصری خود داریم از اظهارات و دیدگاه‌های آنها به ویژه پس از تحولات اخیر این کشور بهره می‌بریم و از دیدگاه‌های منتقدان مصری آگاه می‌شویم.

به گزارش ایسنا،‌رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مصر برای ما به عنوان کشوری بسیار مهم اسلامی عربی مطرح است، گفت: برای ما کشور مصر به عنوان کشوری که محل فکر و تمدن و فرهنگ بوده است مطرح است و امیدواریم که مصر جایگاه اساسی خود را به دست آورد.

در ادامه این مراسم تعدادی از اصحاب رسانه و مسئولان مصری به بیان اظهاراتی در مورد کشور مصر و انقلاب اخیر این کشور پرداختند و در مجموع همگی با بیان اینکه انقلاب کشور مصر در راستای انقلاب جمهوری اسلامی ایران بوده است، تصریح کردند که انقلاب 30 فوریه مصر نه یک کودتا بلکه انقلابی دیگر در جهت اصلاح انقلاب قبلی بوده است و این انقلاب برای جلوگیری از سوء استفاده و دخالت کشورهای دیگر در سرنوشت مصر و همچنین داشتن قدرت اختیار برای مردم در تعیین سرنوشت کشور خود بوده است.

پس از پایان اظهارات نمایندگان مردمی مصر، ولایتی با اشاره به روابط چند ساله ایران و مصر خاطرنشان کرد: ایران و مصر سابقه‌ای چند هزار ساله در رابطه با یکدیگر داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در برخی زمان‌ها رابطه میان دو کشور به طور موقتی دچار ضعف شده است، اظهار کرد: گرچه برخی از حکومت‌ها مانع از ارتباط میان دو کشور شده‌اند ولی دو ملت همواره خواهان ارتباط میان یکدیگر بوده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دو کشور ایران و مصر نقش اساسی در شکل‌گیری تمدن اسلامی داشتند، گفت: همچنان نیز آینده امت اسلامی منتظر حرکت همزمان، موافق و همراه دو ملت ایران و مصر در جهت احاطه تمدن اسلامی و احیای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی هستند؛ بنابراین توقع دو ملت همواره بر این بوده و هست.

ولایتی با بیان اینکه ریشه‌های هویت اسلامی و ملی در مصر ریشه‌ای بسیار عمیق است، اظهار کرد: آنچه که اکنون ما راجع به کشور مصر می‌دانیم این است که گرچه برای مدت کوتاهی حکومت‌هایی مثل حکومت حسنی مبارک روی کار آمدند و مانع از بروز ارزش‌های واقعی مصر شدند ولی ریشه‌های هویت اسلامی و ملی در این کشور بسیار عمیق است.

وی ادامه داد: آنچه که اکنون به ما مربوط می‌شود این است که به اراده مردم مصر احترام بگذاریم چرا که هر تصمیمی که آنها بگیرند برای ما محترم است و مطمئن هستیم که دیگر شرایطی همچون شرایط دوران حسنی مبارک به کشور مصر باز نخواهد گشت چرا که مردم این کشور به پا خاسته‌اند و به هیچ وجه به امر ناقصی قائل نیستند. ان‌شاءالله این ملت در آینده‌ای نه چندان دور به قله‌های عزت و هویت اصلی خود باز خواهد گشت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر اینکه جهان عرب همواره به کشور مصر و تحولات این کشور نگاه می‌کند، اظهار کرد: هر زمانی که مصر پرچم اهتزاز را بلند کند، امت عربی نیز این پرچم بلند خواهند کرد، ما مطمئنیم که این جایگاه مردم مصر است و در هر زمان که حکومتی در مصر روی کار باشد که ظرفیت‌های مردم را از قوه به فعل تبدیل کند مردم این کشور پرچمدار عزت اسلام خواهند بود.

ولایتی با بیان اینکه در پی دو قرن اخیر همواره حرکات اسلامی،‌ انقلابی و فرهنگی دو کشور ایران و مصر بر روی یکدیگر تاثیر متقابل داشته‌اند، خاطرنشان کرد: ایران نیز در حال حاضر ایفاگر چنین نقشی است و 35 سال است که در برابر استعمار و استکبار مقابله می‌کند و علیرغم این فشارها همواره گام‌های بیشتری به سمت جلو برمی‌دارد.

وی در ادامه گفت: اکنون وظیفه هر دو کشور این است که در درجه اول در حفظ استقلال خود کوشش کنند و سپس در جهت احیای ارزش‌های اسلامی تلاش کنند و به هویت ملی خود احترام بگذارند و درصدد تقویت آن باشند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: رابطه متقابل ایران و مصر موجب تقویت کسانی می‌شود که در کشورهای عربی و اسلامی خواهان استقلال هستند.

ولایتی با اشاره به سفر گروه‌های مختلف مصری به ایران و همچنین با ابراز امیدواری از سفر گروه‌هایی از ایران به مصر، اظهار کرد: این سفرها می‌تواند در شناسایی و همچنین بازشناسی متقابل دو کشور در مورد یکدیگر تاثیرات اساسی داشته باشد. این سفرها می‌تواند مقدمه‌ای برای همکاری‌های درازمدت میان دو کشور باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در عرصه‌های مختلف علمی، خاطرنشان کرد: ایران اکنون دستاورد بسیار خوبی به فناوری‌های جدید و علمی دارد و می‌تواند این دستاوردهای خود را در همکاری‌های متقابل در اختیار کشورهای منطقه به ویژه کشور مصر قرار دهد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با بیان اینکه مرکز مطالعات استراتژیک آمادگی ارتباط با مراکز مشابه خود در کشور مصر را دارد، تصریح کرد: آنچه که اکنون تعیین‌کننده است نگاه دوردست به افق‌های دور است و این نگاه است که کشورها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین