کد خبر: ۲۲۳۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳

قیمت مسکن به نرخ‌های سال گذشته بازگشت

رئيس اتحاديه مشاوران‌ املاك تهران با بیان اینکه قيمت مسكن به سطح دوران قبل از التهاب‌ بازارهاي‌اقتصادي بازگشته است، گفت: بازار کنونی مسكن براي خريد‌هاي مصرفی مناسب است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسام عقبايي در گفتگو با مهر با بیان اینکه ميانگين قيمت هر مترمربع واحدمسكوني در شهر تهران هم‌اكنون به كمتر از 3 ميليون و 900 هزار تومان رسيده است، گفت: این قیمت در مقايسه با نقطه‌ اوج قيمت در خرداد92، حدود 11 درصد كاهش يافته است.

رئيس اتحاديه مشاوران‌املاك تهران تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات سامانه رهگيري معاملات مسكن به عنوان داده‌هاي مرجع براي محاسبه متوسط قيمت مورد استفاده قرار مي‌گيرد و حتي مركز آمار ايران نيز در تعيين نرخ ميانگين، از اين سامانه بهره مي‌برد.

وی افزود: روند ماهانه قيمت خريد و فروش آپارتمان مسكوني در اين سامانه نشان مي‌دهد موتور تحريك‌قيمت در بازار مسكن تهران از زمستان سال‌ گذشته تحت تاثير تشديد التهاب قيمت سكه و دلار شتاب گرفت و در بهار امسال با تشكيل حباب در قيمت‌مسكن، منحني قيمت با رشد بي‌سابقه 71 درصدي به بالاترين سطح خود رسيد.

عقبایی خاطرنشان کرد: در خردادماه هر مترمربع آپارتمان مسكوني در تهران بطور ميانگين 4 ميليون و 300 هزار تومان معامله شد. اما از تيرماه مسير نوسان قيمت‌ها تغيير جهت داد و با شيب تندی ارزش معاملاتي واحدهاي مسكوني را به سطح پاييز و اوايل زمستان سال‌گذشته برگرداند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه قيمت‌مسكن در حال حاضر در مقايسه ماهانه، نرخ رشد منفي نشان می‎دهد و نزول قيمت تاييد مي‌شود، گفت: همانطور كه بانك‌مركزي در بررسي تورم و شاخص قيمت‌ها، همواره تغييرات ماهانه قيمت كالا و خدمات را مبنا قرار مي‌دهد و در عين‌حال تورم‌سالانه را نيز اعلام مي‌كند، براي بازار مسكن و اطلاع واقعي از وضعيت قيمت مسكن نيز لازم است در كنار توجه به رشد سالانه، نوسانات ماهانه و فصلي، ملاك ارزيابي قرار گيرد.

وی افزود: در ماه‌هاي اخير علاوه بر منفي‌شدن نرخ رشد ماهانه قيمت مسكن، نرخ رشد نقطه‌ به‌ نقطه (نسبت به فصل مشابه سال91) نيز كاهش پيدا كرده و از 60 تا 71 درصد بهار92 به 50 درصد در تابستان92 رسيده است.

عقبایی با تاكيد براينكه هم‌اكنون با توجه به فصل سرد سال و همچنين آرامش نسبي قيمت‌ها، شرايط براي خريد مصرفي در بازار مسكن مساعد است، گفت: معاملات مسكن در دو فصل به ترتيب تابستان و اواخر زمستان (شب‌عيد) رونق مي‌گيرد و در اين دو دوره، حجم تقاضاي مراجعه‌كننده به بنگاه‌هاي املاك بيشتر از ساير ماه‌هاي سال مي‌شود. بنابراين در فضاي آرام اقتصادي و سياسي اين روزها، ريسك خريد مسكن در كمترين حد قرار دارد، ضمن اينكه سطح كنوني قيمت‌ها نيز شكننده‌تر از گذشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: متقاضيان مصرفي خريد از بازار ملك را به ماه‌هاي آتي منتقل نكنند زیرا اگرچه چشم‌اندازي براي افزايش قيمت‌مسكن در كوتاه‌مدت وجود ندارد اما خريدهاي شب‌عيد و رونق معاملات در آن زمان، امكان چانه‌زني با مالكان و خريد با قيمت‌مناسب را سخت‌تر خواهد كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین