کد خبر: ۲۲۳۳۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰

ایران خواستار توضیح دولت آمریکا درباره ماموریت رابرت لوینسون شد

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد از دولت آمریکا خواست تا درباره ماموریت‌ رابرت لوینسون، یک "عضو سابق" اف‌.بی‌.آی که ادعا شده چند سال پیش در خاک ایران مفقود شده است، توضیح دهد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علیرضا میریوسفی، مسوول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرده که ایران اطلاعی درباره محل رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که ادعا می‌شود کارمند سابق سازمان سیا و اف‌.بی‌.آی بوده و شش سال قبل در جزیره کیش مفقود شده است، ندارد.

میریوسفی در ایمیلی که به خبرگزاری آسوشیتدپرس فرستاده است، تاکید کرده است که دولت آمریکا "باید درباره ماموریت لوینسون در خاک ایران توضیح دهد. آن‌ها مسوول هستند و باید پاسخگو باشند."

مسوول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد آورده است که جمهوری اسلامی ایران بنا بر "ملاحظات امنیتی و بشردوستانه" تلاش کرده ردپایی از لوینسون به دست آورد، ولی این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده‌اند.

آسوشیتدپرس به تازگی گزارش داده بود که سفر رابرت لوینسون به جزیره کیش در راستای ماموریتی تایید نشده از جانب تعدادی از مسوولان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، انجام شده است.

رویتر نیز به نقل از وکیل خانواده لوینسون، نوشت که او در حال تحقیق درباره پول‌شویی مقامات ایران و چگونگی انتقال درآمدهای نفتی ایران به کشور کانادا بوده است.

سخنگوی کاخ سفید در این‌باره گفت که رابرت لوینسون هنگام سفر به ایران، کارمند دولت آمریکا نبوده، اما خبرگزاری فرانسه می‌گوید نحوه جمله‌بندی جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به گونه‌ای بود که به طور کامل همکاری آقای لوینسون با این سازمان را نفی نمی‌کرد.

وی گفت که مساله رابرت لوینسون در تماس تلفنی اوباما با روحانی پیگیری شده بود.

جی کارنی اعلام کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با حسن روحانی، رییس جمهور ایران در حاشیه نشست سازمان ملل مساله رابرت لوینسون فردی که به ادعای آمریکا در ایران ناپدیده شده بود را مورد بررسی قرار داد.

بنابر گزارش سایت النشره، کارنی افزود که اوباما (در این تماس) درخواستش را برای آزادی لوینسون تکرار کرد.

وی بیان کرد که آخرین نشانه‌های موجود درخصوص زنده‌ بودن لوینسون به سال 2011 بر می‌گردد که کاخ سفید اطلاعاتی را دریافت کرد مبنی بر این‌که این فرد در جنوب غربی آسیا زندانی است. در آن زمان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا خواهان بازگشتش شده بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم گزارش رسانه‌های آمریکایی درباره این‌که رابرت لوینسون در هنگام سفر به ایران، برای تیمی از سیا کار می‌کرد را تکذیب کرده است.

به گزارش ایسنا، وی گفته که به اعتقاد او ایران «می‌تواند» به یافتن رابرت لوینسون کمک کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین