کد خبر: ۲۲۴۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴

نخستین 'مکالمه مستقل' روبات با انسان انجام شد

برای نخستین بار، یک روبات توانسته است با بشر مکالمه‌ای ارادی و مستقل داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روز جمعه، ٢٩ آذر (٢٠ دسامبر)، سازندگان یک روبات فضانورد فیلمی از مکالمه از پیش برنامه‌ریزی نشده این دستگاه با یک فضانورد ژاپنی را منتشر کردند که نخستین مورد ثبت شده از گفتگوی ارادی یک ماشین ساخت انسان است.

این روبات که در ژاپن ساخته شده و کایروبو نام گرفته، در ماه اوت با یک سفینه حامل تدارکات برای ایستگاه بین‌المللی فضایی به فضا پرتاب شد و روز ١٠ اوت به این ایستگاه رسید.

مکالمه‌ای که نوار ویدیوئی آن روز جمعه پخش شد، در روز ٦ دسامبر به زبان ژاپنی بین کایروبو و کوئیچی واکاتا، از فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی، انجام گرفته و در جریان آن، روبات فضایی مطالبی را "ابراز" کرده است که از پیش برنامه‌ریزی نشده بود و ماهیتی مستقل و ابتکاری دارد.

در این فیلم، کایروبو در مورد دیدار با بابا نوئل به فرمانده ایستگاه فضایی می‌گوید: "بابا نوئل به فضا خواهد آمد."

فرمانده ژاپنی از روبات سئوال می‌کند "کایروبو، تو از بابا نوئل چه هدیه‌ای خواهی خواست" و روبات جواب می‌دهد "بیایید از بابا نوئل یک سفینه اسباب بازی بخواهیم."

 سازنده کایروبو
سازنده روبات معتقد است به مرور زمان قابلیت گفتگوی آن بهبود می‌یابد
گفتگوی کایروبو با فضانورد ژاپنی در داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی چند دقیقه به طول می‌انجامد و در طول آن، این روبات به ابراز "نظر کلی" در مورد موضوعات مختلفی می‌پردازد.

از جمله، روبات در پاسخ به این سئوال که سفر در سفینه به سوی ایستگاه فضایی چه طور بود، می‌گوید: "مهیج بود!"

کایروبو در پاسخ به این سئوال که در مورد وضعیت بی‌وزنی چه فکر می‌کند هم گفت: "بهش عادت کرده‌ام، اصلا مشکلی ندارم."

"مغز" این روبات به شکلی طراحی و ساخته شده است که بتواند سئوالاتی را که از آن می‌شود پردازش کند و با استفاده از مجموعه واژگانی که در اختیار دارد، پاسخی مناسب را برای این سئوالات بیابد.

مهم این است که پاسخ‌هایی که کایروبو به سئوالات می‌دهد از پیش برنامه‌ریزی نشده و حاصل "اراده مستقل" این روبات است.

توموتاکا تاکاهاشی، طراح این روبات گفته است که وجود "عملکرد مستقل" به این معنی است که پاسخ‌های کایروبو را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اگرچه روبات سخنگو هنگام مکالمه گاه مکث‌های طولانی داشت و آهسته کلمات را ادا می‌کرد، اما آقای تاکاهاشی گفته است که با گذشت زمان، نحوه سخنگویی آن بهتر شده است.

قرار است آزمایش این روبات تا پایان سال ٢٠١٤ ادامه یابد و آقای تاکاهاشی گفته است که با توجه به لایه‌های گوناگون ارتباطی آن، می‌توان به آغاز و مراحل پیشرفت ارتباط بین بشر و روبات پی برد. او نخستین مرحله را موفقیت‌آمیز توصیف کرده است.

کایروبو تقریبا به اندازه یک گربه کوچک است و از سیستم عامل آندروید در مغز آن استفاده شده است.

به گزارش بی بی سی، طرح ساخت و آزمایش این روبات به طور مشترک با حمایت شرکت دنتسو، که یک موسسه تبلیغاتی است، و شرکت خودروسازی تویوتا و همکاری مرکز تحقیقات و مطالعات پیشرفته علوم و فناوری دانشگاه توکیو انجام شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین