کد خبر: ۲۲۷۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲

وزیر بهداشت: نیمه اول بهمن تعرفه های پزشکی اعلام می شود

تعرفه های واقعی به نفع مردم است/ نشست مشترک وزرای بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی،درباره مسائل مشترک و ارائه راهکارهایی برای هماهنگی بیشتر در ارائه خدمات مناسب سلامت به مردم و کاهش هزینه های درمانی مردم برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت،در این نشست مشترک نسبت به پیگیری جدی تامین منابع مورد نیاز بخش سلامت، ایجاد رضایت کافی در مردم از نحوه ارائه خدمات سلامت و افزایش کیفیت خدمات بحث و گفت وگو شد.

در این جلسه قرار شد برای تحقق راهکارهای عملی کاهش هزینه های درمانی مردم، کارگروه هایی جداگانه شامل کارگروه دارو، کارگروه تعرفه و کارگروه فن آوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت و بیمه ها تشکیل شود و پس از بررسی کارشناسی موضوعات در این کارگروه ها و بررسی جامع مسائل، گزارشات نهایی به وزرا اعلام شود و در جلسات بعدی مورد پی گیری قرار گیرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد که در نیمه اول بهمن تعرفه های پزشکی اعلام می شود.

در جدول زیر مهمترین مباحثی که در این جلسه عنوان شد آورده شده است:

نام مسئولیت شرح اظهار نظر
حسن هاشمی
وزیر بهداشت
- تحقق مطالب مردم هدف اصلی ماست و وظیفه ما این است که مصمم و مقتدر در جهت تحقق اهداف نظام سلامت و ایجاد رضایتمندی مردم حرکت کنیم.
- همه ما برای کمک به مردم هم عقیده هستیم و باید نتیجه تصمیم گیری های این گونه جلسات به طور مستقیم به زندگی مردم تاثیر گذارد و مردم طعم شیرین تغییرات را بچشند.
- سه کارگروه مشترک "دارو"، "تعرفه" و "فن آوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت" برای تحقق پوشش همگانی سلامت و کاهش هزینه های درمانی مردم، بر تصمیم گیری و اعلام هرچه سریع تر رقم واقعی تعرفه ها در کارگروه "تعرفه" تشکیل شده و کارگروه تعرفه ها حداکثر تا نیمه اول بهمن ماه موظف است تا رقم واقعی تعرفه ها را در بخشهای دولتی و خصوصی اعلام کند.
- دارو موضوع مهمی است که به طور مستمر و همیشگی باید مورد توجه قرار گیرد و بنابراین، این کارگروه باید تداوم داشته و همیشگی باشد.
- در حال حاضر زیرساختهای این سامانه در سازمانهای مرتبط فراهم شده و بهتر است از داشته های موجود در این حوزه و نیز تجارب سازمانهای بیمه گر و دیگر ارگانهای مرتبط استفاده شود و زارت بهداشت نقش ناظر و ارزیابی کننده بر این سامانه را داشته باشد.
داوود دانش جعفری مشاور عالی وزارت بهداشت
- اگر تعرفه ها به صورت واقعی تعریف شوند، از نظر اقتصادی و رفاهی، رضایت مردم و ارائه دهندگان خدمت را به حداکثر می رسانند و در غیر این صورت یکی از این دو گروه آسیب می بینند.
- اگر تعرفه ها کمتر از قیمت متعادل باشد از نظر اقتصادی قیمت خدمت در بازار افزایش می یابد و کاهش میزان خدمت توسط عرضه کننده افزایش تقاضای خدمت توسط مصرف کننده را به دنبال دارد و اگر تعرفه ها بیشتر از قیمت متعادل باشد، عکس این موضوع خواهد بود. بنابراین پایین یا بالا بودن تعرفه ها از قیمت واقعی خود، هر دو به ضرر جامعه، مصرف کننده و عرضه کننده خدمات است.
رضا ملک زاده
معاون تحقیقات و فن آوری وزیر بهداشت - 90 درصد خدمات درمانی به مردم در بیمارستان های دولتی انجام می شود، در صورتی که تعرفه ها به صورت واقعی دیده شوند، میزان رضایتمندی مردم از نحوه ارائه خدمات در بیمارستانهای دولتی افزایش می یابد.
مهمترین راهکار برون رفت نظام سلامت از چالشهای فعلی واقعی شدن تعرفه ها است و برای رضایتمندی مردم از حوزه درمان، نیازمند تغییرات اساسی هستیم و این تغییرات در قالب واقعی شدن تعرفه ها محقق می شود.

 

محمد آقاجانی
معاون درمان
- مردم از خدمات درمانی 3 انتظار کلی دارند. کاهش هزینه های درمانی مردم، افزایش کیفیت خدمات دریافت شده و دسترسی آسان به خدمات درمانی را انتظارات مردم از وزارت بهداشت برشمرد.
- واقعی شدن تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی را شاه بیت سه انتظار مردم است و با مشخص شدن قیمت واقعی تعرفه ها بسیاری از مشکلات مردم نیز حل خواهد شد.
- در 3 ماه گذشته در خصوص ویزیت پزشکان دولتی و خصوصی و هتلینگ اقداماتی صورت گرفته است.
- ویزیت پزشکان عمومی بر اساس دهک 9 جامعه و ویزیت پزشکان متخصص نیز بر اساس درآمد دهک 10 جامعه تعرفه بندی شده است.
- با همکاری و حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمانهای نظام پزشکی، اقدام جدی و عملی در واقعی شدن تعرفه ها صورت گیرد.
ایرج فاضل
نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی نظام پزشکی - تعیین واقعی تعرفه ها و سامان دادن عملکرد بیمه ها را بزرگترین خدمت به مردم عنوان کرد.
- با تعیین نرخ واقعی تعرفه های عمومی و خصوصی رضایت مردم جلب خواهد شد.

 

رسول دیناروند
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو - با همکاری بیمه ها توانستیم بازار دارویی کشور را از 5500 میلیارد تومان در سال 91 به 8500 میلیارد تومان در سال 92 بالا ببریم و در نتیجه پرداخت هزینه دارویی از جیب مردم از حدود 50 درصد در سال 91 به حدود 40 درصد در سال 92 کاهش یافت.
- اگر بتوانیم در سال آینده 1250 میلیارد تومان در حوزه دارویی هزینه کنیم دیگر هیچ بیماری دچار مشکل جدی در پرداخت هزینه های دارویی نخواهد شد.
- سازمان غذا دارو برای راه اندازی سامانه الکترونیکی نسخ دارویی با همکاری سازمانهای بیمه گر آماده است.
- در صورت همکاری سازمانهای بیمه گر با وزارت بهداشت نسخه نویسی الکترونیکی تا سال آینده اجرایی خواهد شد.
- برنامه سازمان غذا و دارو یکسان سازی و کاهش قیمت داروهاست.
علیرضا دلاوری مشاور وزیر و رییس دبیرخانه سیاستگذاری سلامت وزارت بهداشت - هدف مشترک و اصلی بیمه ها و وزارت بهداشت پوشش همگانی سلامت است.
- با همکاری و هماهنگی سازمانهای بیمه و وزارت بهداشت می توانیم پوشش همگانی سلامت را برای مردم فراهم آوریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین