کد خبر: ۲۲۷۸۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۵

کمالوندی: اجرای تعهدات 1+5 مستلزم دریافت گزارش آژانس نیست/ مان: اقدامات ایران و 1+5 در یک روز انجام می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: توافق ژنو بر اساس تفاهم صورت گرفته میان ایران و 1+5 باید به طور همزمان از روز 30 دی ماه (20ژانویه) آغاز می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: اقدامات و اجرای تعهدات 1+5 بر اساس "برنامه اقدام مشترک" مستلزم دریافت گزارش آژانس درباره اجرای اقدامات هسته ای ایران نیست و چنین توافق و برنامه ریزی هم میان دو طرف از قبل پیش بینی نشده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اظهارنظر منتسب به سخنگوی کاترین اشتون مبنی بر این که 1+5 بعد از دریافت گزارش آژانس درباره اجرای اقدامات هسته ای ایران، تعهداتش را اجرا می کند، با رد این اظهارات تصریح کرد: آن چه که میان ایران و 1+5 توافق و مذاکره شده است اجرای توافق و اقدامات از سوی دو طرف و به طور همزمان است و بنا نیست یک طرف منتظر اقدام طرف دیگر باشد.

وی با اشاره به حضور بازرسان آژانس در ایران برای نظارت بر اجرای اقدامات هسته ای در چارچوب توافق ژنو اظهار کرد: بازرسان با آغاز اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران،َ شروع شدن این روند را به آژانس و کمیسیون مشترکی که بر اساس توافق ژنو تشکیل شده است و متشکل از کارشناسانی از سوی دو طرف ایران و 1+5 است، اعلام می کنند. البته تنها آژانس مراتب را به این کمسیون اعلام نمی کند بلکه در بخش های دیگر از جمله اقداماتی که 1+5 باید انجام دهد مراتب به این کمسیون به منظور اجرای صحیح توافق اعلام می شود.

وی با اشاره به طرح برخی مباحث و برداشت ها از سوی 1+5 تصریح کرد: بنا بوده است که اقداماتمان به طور همزمان در 30 دی ماه آغاز شود و هر یک از طرف ها هم باید یکدیگر را از اجرای اقداماتشان مطلع سازد. در این میان آژانس اجرای اقدامات هسته ای ایران را به لحاظ فنی نظارت و تایید می کند.

کمالوندی با بیان این که اقدامات هسته ای ایران در روز نخست تعلیق غنی سازی 20 درصدی و آغاز روند رقیق سازی است گفت: تعلیق در همان روز نخست اجرا می شود اما رقیق سازی نیمی از ذخایر اورانیوم 20 درصدی نیاز به مراحلی دارد که ممکن است ساعت ها به طول انجامد و بازرسان آغاز این روند را گزارش و تایید خواهند کرد و آژانس نیز گزارش بازرسان را به کمیسیون مشترک اعلام می کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره زمان حضور بازرسان در سایت های غنی سازی نطنز و فردو گفت: بازرسان صبح روز دوشنبه در مراکز تعیین شده حضور می یابند و کارها از اولین ساعت اداری آغاز می شود و طرف مقابل هم باید اقدامات خود را از اولین ساعت اداری روز دوشنبه 30 دی ماه (20ژانویه) آغاز کند.

سخنگوی کاترین اشتون نیز ضمن اظهار تردید نسبت به صحت ترجمه اظهاراتش به فارسی در مصاحبه‌اش با "رادیو فردا"، مبنی بر اینکه "بعد از دریافت گزارش آژانس تصمیم‌گیری می‌کنیم"، تاکید کرد که ایران و 1+5 از ابتدا توافق داشتند که همه اقدامات دو طرف در یک روز انجام شود.

مایکل مان، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی اظهارات منتسب به وی درباره زمان آغاز اجرای گام اول توافق ایران و 1+5 گفت: توافق همیشه این بود که همه چیز در یک روز اتفاق بیافتد.

مان افزود: همه طرف ها در اجرای اقدامات خود، آنچه را که لازم است انجام دهند، بر اساس اصول و روندهای داخلی مربوطه انجام می دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین