کد خبر: ۲۲۸۳۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴

روحانی: باید شرایط مناسب برای انتخابات آزاد در سوریه فراهم شود

رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه پس از خروج تروریست ها از سوریه باید شرایطی برای گفت و گوی دولت و مخالفان فراهم شود، گفت: باید شرایط مناسب برای یک انتخابات آزاد در سوریه را بوجود بیاورند و همه باید رای مردم هرچه بود را بپذیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در چهل و چهارمین نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، پس از سخنرانی خود در پاسخ به سوالی درباره سوریه، گفت: بیشترین خسارت برای مردم بی گناه سوریه است؛ میلیون ها انسان بی گناه کشته، زخمی یا آواره شده اند و در این زمستان سرد وضع آوارگان به شدت تاسف انگیز است .

روحانی تاکید کرد: تاسف بعدی حضور گروه های تروریستی از سراسر منطقه و حتی قاره های دیگر به سوریه است؛ اجتماع، بی رحمی و کشتار اینها در سوریه که گاهی مردم سوریه را می کشند و گاهی خود همدیگر را می کشند، جای بسی تاسف است.

رییس جمهوری گفت: ایران معتقد است همه باید تلاش کنیم اولا جنگ و خونریزی در سوریه متوقف شود و تروریست ها را از سوریه بیرون برانیم و به کشورهایی که به تروریست ها کمک می کنند، نصیحت کنیم که این وضعیت به نفع آنها نخواهد بود و نوبت بعدی، نوبت خود آنها خواهد بود.

روحانی افزود: سپس باید زمینه ای فراهم شود تا مخالفان با دولت پای میز مذاکره و گفت و گو بنشینند؛ راه حل نهایی یک انتخابات آزاد در سوریه است.

رییس جمهوری تاکید کرد: آنچه مردم رای دهند برای همه ما محترم است و هیچ دولت و قدرتی از بیرون نمی تواند برای کشور دیگر و برای ملت سوریه تصمیمی اتخاذ کند و همه باید به مردم سوریه کمک کنیم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ایران، اکنون نیز کمک های نوع دوستانه فراوانی از جمله دارو و مواد غدایی برای مردم سوریه می فرستد؛ همه باید به مردم سوریه کمک کننند و همه باید شرایط مناسب برای یک انتخابات آزاد در سوریه بوجود بیاورند و رای مردم هرچه بود همه باید بپذیرند.

به گزارش ایرنا، اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران از سوی دکتر حسن روحانی در اجلاس داووس در شرایطی انجام می شود که نشست ژنو 2 با موضوع حل بحران سوریه از دیروز چهارشنبه در منترو سوئیس آغاز به کار کرد و قرار است فردا جمعه مخالفان بشار اسد رییس جمهوری سوریه و نمایندگان دولت سوریه در نشستی به بحث و گفت و گو درباره آینده سوریه بپردازند.

رییس جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با کشورهای منطقه نیز اظهار داشت: همه کشورهایی که ایران اینها را به رسمیت شناخته است، داخل این دایره هستند؛ شرق و غرب ، جنوب و شمال هیچ استثنایی وجود ندارد.

وی افزود: ما با برخی از کشورها تخاصماتی در گذشته داشتیم اما دلمان می خواهد آینده ما، آینده بهتری باشد و بتوانیم گره های گذشته را باز کنیم و روابط خوب و سالم با همه کشورها داشته باشیم.

روحانی اظهار داشت: می خواهیم با همه کشورهایی که به رسمیت شناخته ایم روابط خوبی داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین