آفتابنیوز : آفتاب: حجت الاسلام حمید شهریاری معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در یک نشست خبری گفت: مرحله جدید واگذاری پروانه بهره برداری از دفتر خدمات الکترونیکی آغاز شده، ولی برای قضات بازنشسته که از این طرح استقبال کنند، مشوق های بیشتری در نظر گرفته شده و کسانی که دارای سوابق خدمت در قوه قضاییه باشند، از اولویت برخوردارند.
او همچنین گفت: در مراحل قبلی واگذاری پروانه این دفاتر نیز، عمدتا قضات بازنشسته قوه قضاییه پذیرفته شده اند و به زودی با فراخوان دوم، دفاتر موجود در تهران تا 80 دفترخانه افزایش خواهد یافت.
شهریاری همچنین داشتن شرایط عمومی و شرایط اختصاصی درخواست کنندگان مانند حداقل مدرک کارشناسی حقوق، فقه یا علوم قضایی، دست کم 5 سال سابقه کار قضایی و آشنایی با رایانه را برای درخواست پروانه دفاتر خدمات قضایی، لازم دانست.
معاون رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای الکترونیک شدن کامل خدمات قضایی در دادگاه ها و دادسراها نیاز به دست کم 4هزار و 800 دستگاه رایانه است که روی میز قضات قرار گیرد و این میزان اعتبار فعلا در دستگاه قضا، موجود نیست.
او همچنین گفت: برخی از پروژه های قوه قضاییه در راستای عدالت الکترونیک از جمله داشتن تجهیزات کافی برای قضات، فعلا متوقف شده تا بودجه مورد نیاز تامین شود. شهریاری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، تاکنون تنها توانسته 30 درصد بودجه مصوب خود را جذب کند و همچنان با کمبود اعتبارات لازم، مواجه است.
شهریاری در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: دفاتر خدمات قضایی، تا پایان امسال قادر به ارائه همه خدمات قضایی از جمله ثبت شکایات، اعتراضات، صدور اجراییه ها و پیگیری آرای شوراهای حل اختلاف هستند. همچنین در تهران نیز سامانه ثبت و صدور اظهارنامه فعال شده است و در سه ماه اخیر بیش از ده هزار اظهارنامه در این سامانه به ثبت رسیده است.
او همچنین اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال، 350 دفتر خدمات قضایی در کشور بازگشایی شود.