کد خبر: ۲۳۰۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان: باید برای تالاب گاوخونی گریست

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: تالاب گاوخونی از پیشروی کویر جلوگیری می‌کند و ریزگردها را نیز به طور چشمگیری مهار می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: کیومرث کلانتری امروز (پنج‌شنبه) در همایش تالاب‌ها، کشاورزی و چالش‌های منابع آبی، اظهار کرد: در کنوانسیون رامسر که مختص تالاب‌هاست، 168 کشور عضو هستند که 2 هزار و 177 تالاب در آن کنوانسیون ثبت گردیده است.

وی با بیان این‌که 24 تالاب ایران نیز در این کنوانسیون ثبت شده است، افزود: اهداف کنوانسیون رامسر بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها، همکاری بین‌المللی برای حفظ تالاب، مدیریت وحفاظت بهتر از تالاب‌ها و جلوگیری از تجاوز و تخریب تالاب‌هاست.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان، ادامه داد: تالاب‌ها حساس‌ترین و پیچیده‌ترین اکوسیستم‌های جهان هستند که بسیار شکننده‌اند، اما سبب کنترل سیلاب‌ها، تعدیل آب و هوا، تأمین مواد غذایی و بیشترین تنوع زیستی و اصلی‌ترین زیستگاه حیات وحش را تشکیل می‌دهند.

کلانتری به مهم‌ترین علل تخریب تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: مدیریت نادرست منابع آب، توسعه بی‌رویه کشاورزی، احداث سد در بالادست و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع تالابی از مهم‌ترین علل تخریب تالاب‌هاست.

وی تأکید کرد: تالاب گاوخونی از پیشروی کویر جلوگیری می‌کند و ریزگردها را نیز به طور چشمگیری مهار می‌کند. با وجود تالاب گاوخونی شرایط آب و هوایی به این‌گونه نبود و تعدیلی در شرایط آب و هوایی اصفهان ایجاد می‌شد و استان اصفهان می‌توانست یکی از بزرگترین ذخایر گیاهی و جانوری کشور باشد.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: در سال 65، 30 هزار گونه پرنده در تالاب گاوخونی زندگی می‌کردند و منطقه گاوخونی یکی از معتدل‌ترین مکان‌های فلات مرکزی ایران بود، اما متأسفانه امروز کمتر از 50 گونه پرنده در گاوخونی حضور دارند و آب وهوا نیز به شدت تغییر پیدا کرده است واین چنین است که برای تالاب گاوخونی مدت‌ها گریست.

به گزارش ایسنا، کلانتری یادآور شد: برای احیای تالاب گاوخونی مدیریت یکپارچه بر حوضه آبی زاینده‌رود، تأمین حق‌آبه زاینده رود، تعیین حدود تالاب به منظور جلوگیری از تعرض، جلوگیری از بهره‌برداری معادن و ارتقاء درجه حفاظت آن به منطقه حفاظت شده و بهره‌برداری متوازن جوامع محلی، باید در دستور کار این تالاب قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین