کد خبر: ۲۳۰۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵

پزشکیان: نمایندگان مجلس در موضوع بودجه وزارت بهداشت وبیمه ها نمی دانند به چه رای داده اند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تهران امروز نوشت:

برخی خبرگزاری‌ها دیروز با انتشار خبری به نقل از مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت اعلام کردند: «فشار عصبی ناشی از اقدام نمایندگان مجلس در اختصاص سهم سه هزار میلیاردی وزارت بهداشت از محل مالیات بر ارزش افزوده به بیمه‌ها، وزیر بهداشت را راهی بیمارستان کرد.» باز مدت‌ها پیش دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت اعلام کرده بود که روی یک درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که در قانون بودجه برای سهم سلامت مردم پیش‌بینی شده،حساب وی‍ژه‌ای باز کرده است. اختصاص این ردیف بودجه از آنجا برای وزارت بهداشت اهمیت داشت که تحقق آن می‌توانست بسیاری از مشکلات سلامت کشور را حل کند. اما اکنون معلوم نیست تکلیف این همه بیماران نادر، سرطانی، صعب‌العلاج،‌ام اس، داروهای گرانی که قرار بود ارزان‌تر شود، بیمه‌هایی که قرار بود سر و سامان بگیرد، پزشکان روستایی که قرار بود دیگر به شهرها بازنگردند و... چه می‌شود؟

 

ابهاماتی که وجود دارد

وزارت بهداشت دیروز رسما اعتراض خود را به تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. بهداشتی‌ها معتقدند موضوع اختصاص یک‌درصد از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت پیش از این ابتدا در کمیسیون بودجه وزارت مجلس و سپس در کمیسیون تلفیق، هم در درآمد و هم در بخش هزینه به اسم وزارت بهداشت تصویب شده بود اما در آخرین مرحله که عنوان هزینه بوده متن را به بیمه منتقل کرده‌اند. حالا این ابهام وجود دارد که این سه‌هزار میلیارد تومان که در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد، بیمه‌ها براساس کدام تضمین و وظیفه قانونی می‌توانند بودجه را صرف پیشگیری و درمان روستاییان کنند یا مازاد مبلغ را صرف تجهیز بیمارستان‌ها و... کنند؟

 

مجلس سلامت روستایی‌ها را به خطر انداخت

دیروز واکنش‌ها به کاهش سه‌هزار میلیارد تومانی بودجه وزارت بهداشت که قرار بود برای ساماندهی شبکه بهداشتی کشور در سال ۹۳ اختصاص یابد و انتقال آن به بیمه‌ها، متفاوت بود. عباس زارع نژاد، مشاور وزیر بهداشت یکی از اولین افرادی بود که در این رابطه موضع گرفت و در اظهارتی تند بدون نام بردن از فرد خاصی گفت: این بار هم همان فرد که امروز در کسوت نماینده مجلس است با لابی کردن توانسته است بودجه‌ای که قرار بود برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های بهداشتی در روستاها و حاشیه شهرها هزینه بشود را به بیمه‌ها منتقل کند.

 

تصمیمی غیرکارشناسانه

دکتر مسعود پزشکیان نیز  می‌گوید: متاسفانه وضعیت کشور در برخی موارد به این دلیل بحرانی می‌شود که تصمیمات غیرکارشناسی از سوی عده‌ای اتخاذ می‌شود. وزیر سابق بهداشت در ادامه با بیان اینکه قطعا نمی‌توان نظر مجلس را در این خصوص به عقب برگرداند توضیح می‌دهد: دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد. دوستان ما در مجلس نظرشان این بوده که این بودجه در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد و وقتی رای داده‌اند نمی‌توان آن را تغییر داد. ین نماینده مجلس، ادامه می‌دهد: چیزی که مصوب شده کارشناسانه نیست، فقط یک عده شعار دادند و رای دادند تا این پول را از وزارت بهداشت بگیرند در حالی‌که همه می‌دانند تجهیز بیمارستان‌ها، تعمیرات تجهیزات پزشکی، ساماندهی پزشکان در مناطق محروم و... کار بیمه‌ها نیست.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه می‌افزاید: البته امروز (شنبه) قرار است اعتراض شود چون بند موجود در این مصوبه، اشکال دارد و نامفهوم است. بیمه سلامت ایرانیان نمی‌تواند این بند را اجرا کند. با احساسات و لابی‌کردن این تصمیم غیرکارشناسی گرفته شد.

وی در مورد اینکه یک نماینده بیشتر در این مورد صحبت نکرده است می‌گوید: آقای مصری آمد در صحن مجلس به پزشکان اعتراض کرد که آنها می‌خورند، می‌دزدند و می‌چاپند اما بیمه پول به پزشکان روستایی می‌دهد. اما کسی نگفت که این صحبت‌های آقای مصری در حالی است که بیمه‌ها 6 ماه بعد پول پزشکانی که در روستا هستند را می‌دهد. تازه 1.5 میلیون تومان می‌دهد. روستا که فقط پزشک نیاز ندارد بلکه داروخانه لازم دارد، فضایش باید اصلاح و نیروهای دیگرش باید تکمیل شود. اگر پول بدهند به بیمه‌ها کسی اینها را پوشش نمی‌دهد. قرار است آنجا شبانه روزی شود، چه کسی جوابگو خواهد بود؟ قطعا بیمه جوابگو نخواهد بود و باز فردا همین نمایندگان مجلس می‌خواهند از وزیر بهداشت سوال کنند که چرا این کارها نشده و این اقدامات صورت نگرفته است و فضا به سمت کارت زرد و صورتی و قرمز پیش می‌رود.

پزشکیان در ادامه گفت‌وگوی خود  می‌گوید:حرف من این است که وقتی مجلس این پول را به بیمه‌ها می‌دهد دیگر بعدا حق ندارد بیاید از وزیر سوال کند و بد و بیراه بارش کند.

دکتر مسعود پزشکیان در ادامه می‌افزاید: اگر اکنون محرومین مشکل دارند دلیلش این است که ما مشکل داریم. اگر ما قانون را درست بنویسیم کسی نمی‌تواند مردم فقیر و محروم را تحت پوشش قرار ندهد یا خدمت به آنها ارائه نکند. حالا یک دفترچه هم به آنها بدهیم، وقتی کسی آن را قبول ندارد به چه درد مردم می‌خورد؟ دفترچه‌ای که خدماتی در آنجا آماده نیست، مانند این است که شما پول داشته باشید اما نانوایی، قصابی یا سوپرمارکت نباشد، پول به چه درد شما می‌خورد؟

نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید می‌کند: اصلا بیمه‌ها درست پول پرداخت نمی‌کنند. البته آنها هم تقصیر ندارند. منابع بیمه‌ هم ناکافی است. البته ناکافی بودن منابع یک طرف قضیه است و ناکارآمد بودن مکانیسم‌هایشان طرف دیگر. چیزی که به اسم بیمه‌تکمیلی درست کرده‌ایم یعنی همان زیرمیزی و رومیزی. یعنی همان پزشکی که چارچوب قانون را قبول ندارد و تعرفه 10 هزار تومانی را 100 هزار تومان می‌گیرد و بیمه‌ها با آن قرارداد به اسم بیمه‌تکمیلی می‌بندند. کدام بنگاهی یا پزشکی می‌آید کار 10 تومانی بکند وقتی 100 تومان می‌دهند؟ اگر بیمه قرارداد بست که از بیمه وگرنه از مردم این پول را می‌گیرند. بعد هم می‌گویند چرا پزشکان پول می‌گیرند؟ برای اینکه مجلس و دولت پول می‌دهد. از طرف دیگر هم پوشش کامل را برای فقیر و فقرا نمی‌گذاریم و اگر هم می‌گذاریم غیرکارشناسانه می‌گذاریم. چه کسی می‌خواهد جوابگوی آن باشد؟ مجلس هم بالاخره با جوی که درست می‌کنند رای می‌دهند و متاسفانه بعضی مواقع خودشان هم نمی‌دانند به چی رای داده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین