کد خبر: ۲۳۰۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵

ابتکار: خبر رفتن مردم از تهران در رسانه‌ها نادرست انعکاس یافت

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص اخبار منتسب وی در خصوص رفتن مردم از تهران برای نجات جان خود گفت: برخی رسانه ها لطف کردند و این خبر را یک جور دیگر منعکس کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکترˈمعصومه ابتکارˈ سه شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه در قزوین در خصوص خبر ˈرفتن مردم...ˈ که بازتاب ها و حاشیه های زیادی را نیز به همراه داشت، گفت: برای تشریح سیاست های سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی تهران در بین اعضای شورای شهر حاضر بودم که یکی از اعضای شورای شهر با بیان اینکه دو فرزندش به خاطر هوای بد پایتخت بیمار شده اند، سوال پرسید که چه کار عاجلی باید برای حل این مشکل انجام داد.

وی ادامه داد: در پاسخ به این پرسش گفتم که مشکل مربوطه یک شبه ایجاد نشده که بخواهیم آن را یک شبه حل کنیم بلکه این معضل به خاطر عدم رعایت مسایل زیست محیطی طی سالیان گذشته بوجود آمده است بنابراین حل معضل آلودگی راه حل فوری ندارد و کسانی که دچار مشکل حاد در این زمینه هستند یا باید از خانه های خود خارج نشوند یا تهران را ترک کنند.

معاون رییس جمهوری با اشاره به برنامه های تدوین شده در خصوص محیط زیست در دوره قبلی ریاست خود در این سازمان گفت: اگر این برنامه هایی مانند از رده خارج کردن خودرو های آلاینده، انژکتوری کردن موتور اتومبیل ها و حذف سرب از بنزین و توجه به استاندادرها در حوزه زیست محیطی متوقف نمی شد و استمرار می یافت، امروز شاهد چنین مشکلاتی در خصوص آلودگی هوا نبودیم.

رییس سازمان محیط زیست یکبار دیگر با تاکید بر اینکه راه حل فوری در زمینه رفع آلودگی هوا وجود ندارد،گفت:طرح زوج و فرد کردن خودروها، استفاده کمتر مردم از اتومبیل های شخصی، حضور کمتر افراد آسیب پذیر در بیرون و یا خروج از تهران کارهایی است که در زمان حاضر می توان آنها را انجام داد.

ابتکار در خصوص موضوع پارازیت ها و تاثیر آن بر سلامت جامعه نیز اظهار کرد: متولی این موضوع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و دکتر محمود واعظی وزیر این وزارتخانه نیز اعلام کرده اند کمیته ای را برای بررسی پارازیت ها تشکیل داده اند که در حال بررسی ابعاد مختلف این موضوع است.

وی افزود: این مشکل در دوران حضورم در شورای شهر تهران وجود داشت و ما در خصوص رعایت ضوابط در ارسال پارازیت ها سوال می کردیم که در جواب می گفتند ما خبر نداریم که امیدواریم امروز از این موضوع خبر داشته باشند و ضوابط و استانداردها را رعایت کنند.

معاون رییس جمهوری با بیان این که وزیر بهداشت نیز گفته که آثار بهداشتی امواج و پارازیت ها در دست بررسی است و نتایج آن بزودی اعلام می شود، افزود:موضع سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص این بحث این است که هر نوع تششع از هر منبع که تولید می شود باید تابع استانداردها و ضوابط باشد در غیراین صورت می تواند آثار زیست محیطی و بهداشتی به همراه داشته باشد.

وی گفت :هر نوع فعالیت در خصوص تولید امواج و پارازیت ها باید تحت ضوابطی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان انرژی اتمی اعلام می کند، باشد و سازمان محیط زیست نیز در این خصوص ابعاد زیست محیطی مربوط به این مساله را نظارت و پیگیری می کند.

ابتکار در خصوص اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست برای حمایت از محیط بانان خود که به خاطر درگیری با شکارچیان در محکومیت قضایی به سر می برند، اظهار کرد: دفاع از مدافعان طبیعت را وظیفه خود می دانیم و بسیار متاسفیم که افرادی به خاطر شکار حیوانات و تعرض به محیط زیست با محیط بانان ما درگیر شده اند. 

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص تصمیمات هیات دولت در نشست شب گذشته در مورد مساله آلودگی هوا گفت: نشست دیشب هیات دولت به موضوع آلودگی هوا اختصاص داشت و در آن وزیر بهداشت به ارایه گزارشی از وضعیت آلودگی هوا و آلاینده ها در کشور و آثار بهداشتی و عوارض آن پرداخت و ما نیز گزارشی از فعالیت های خود را تشریح کردیم.

در این نشست مقرر شد تا کمیته ای برای بررسی دقیق مساله آلودگی و راهکارها ایجاد شود و وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف برنامه های خود در رابطه با مقابله و کاهش آلودگی هوا ارایه کنند تا دولت در این خصوص یک برنامه و راهکار مناسب را به تصویب برساند.

معاون رییس جمهوری از توافق دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف برای دستیابی به شاخص های واحد در مورد آلودگی هوا خبر داد و گفت:چگونگی از دور خارج کردن خودروهای فرسوده، نحوه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و بررسی روش های مختلف به عنوان اقدامات قابل اجرا در زمان حاضر از جمله برنامه هایی است که دولت در این زمینه به آن می پردازد تا بتواند با انجام آن موجب کاهش آلودگی هوا شد.

این مسوول، فرهنگ سازی برای حفاظت از محیط زیست را نیز یکی از برنامه های مهم دولت در این حوزه یاد کرد و گفت: فعالیت مدارس سبز نیز در همین راستا می باشد.

ابتکار همچنین با اشاره به مصرف برخی نیروگاه ها از سوخت مازوت گفت: مصرف این نوع سوخت غیراستاندارد آلایندگی های زیادی را با خود به همراه دارد ولی به خاطر کاستی ها در حوزه زیرساخت که باعث افزایش مصرف گاز در دوران سرما و تامین سوخت این نیروگاه ها با مازوت می شود، ما را با مشکل آلودگی هوا روبرو ساخته است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اعلام این که خواستار تامین گاز مورد نیاز نیروگاه ها از سوی وزارت نفت شدیم ؛ادامه داد: قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده است و انتظار داریم برای سرعت بخشیدن به این موضوع وزارت نفت و نیرو در این خصوص با هماهنگی یکدیگر اقدام کنند.

وی در خصوص صنایع آلاینده گفت: همه واحدهای صنعتی باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند در غیر این صورت به آنها تذکر داده می شود و در صورت بی توجهی سازمان محیط زیست از اختیارات قانونی خود استفاده خواهد کرد چرا که هیچ مشکلی در برخورد با واحدهای آلاینده نداریم.

ابتکار در ادامه از قزوین به عنوان شهری کم مساله در بخش محیط زیست یاد و اظهار کرد: این شهر در زمینه رعایت مسایل زیست محیطی از جمله در مدیریت واحدهای تولیدی و مباحث آموزشی می تواند برای کشور به عنوان یک الگو مطرح شود.

این مسوول همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص نحوه برخورد با هجمه های مختلف به دولت نیز اظهار کرد: علت این هجمه ها مشخص است و خیلی از مسوولین هم اکنون مشمول این هجمه ها شده اند ولی دولت بدون درگیر کردن خود به این مسایل و منازعات کار خود را پیش می برد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که دولت بر قانون گرایی اصرار دارد و افزود: رییس جمهوری اجازه نمی دهد که اختلافات و هجمه ها مانع از پیشرفت کشور شود چرا که دولت در پی ورود به این منازعات بی حاصل نیست.

وی با تاکید بر پایبندی به اخلاق گفت: مهم ترین چالش ما در سیاست مساله اخلاق است و باید سعی کنیم در مسیر صحیح قدم برداریم و آرمان های اصیل خود را فراموش نکنیم.

به گزارش ایرنا، دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، حضور در شورای اداری ، بازدید از دهکده طبیعت و بوستان ملی باراجین، نشست با روسای دانشگاه ها، فعالین تشکلات مردمی و مسوولین واحدهای صنعتی در حوزه محیط زیست از جمله برنامه های سفر یکروزه دکتر ابتکار به استان قزوین بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین