کد خبر: ۲۳۱۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰

موسویان: متهم کردن من به جاسوسی برای خانواده ام از شهادت برادرم سخت تر بود

موسویان درباره مشاهداتش از تغییرات در ایران پس از استقرار دولت جدید گفت:مردم به گشایش در سیاست خارجی کشور و لغو تحریم ها و بهبود شرایط اقتصادی امیدوارند. این امیدواری به حدی زیاد است که من را نگران می کند چون شما هم می دانید که همه چیز به این راحتی نیست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید حسین موسویان دیپلمات سابق کشورمان و استاد دانشگاه پرینستون در آمریکا در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا(NPR) متهم شدن خود به جاسوسی از سوی احمدی نژاد را برای والدینش سخت تر از شهادت برادرش در زمان جنگ تحمیلی دانست.

به گزارش عصر ایران موسویان که پس از بازگشت از سفراخیر خود به کشور پس از سال ها اقامت در آمریکا با رادیو سراسری آمریکا گفت و گو می کرد، فضای ایران پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید را فضایی بسیار متفاوت دانست و افزود مردم امیدوار شده اند تا سال های مشکلات و سختی با تدابیر دولت جدید تمام شود.

موسویان درباره اتهام دولت قبل به او درباره جاسوسی گفت : این اتفاق سخت تر از تحمل شهادت برادرش در جبهه های جنگ تحمیلی در سال 1983 برای پدر و مادرش بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی در آمریکا به این دیپلمات ته ریش دار ایرانی مظنون اند و معتقدند او هیچ گاه حکومت جمهوری اسلامی را به چالش نکشیده و ممکن است جاسوس جمهوری اسلامی در آمریکا باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران علی رغم تمامی فشارهایی که به آن وارد می شود در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای منطقه ثبات داخلی بیشتری دارد و بحث تغییر رژیم در ایران یک بحث بی معنی است.

وی با اشاره به اینکه شاید هیچ کشوری به اندازه ایران در دنیا تحت فشار های خارجی نباشد گفت شاید هیچ کشور  متحد با آمریکا همچون ترکیه نیز مثل ایران توان مقاومت در برابر فشارهای خارجی را این چنین ندارد.
 
موسویان درباره احساس خود پیش از سفر  اخیرش به ایران و اینکه آیا مطمئن بوده است پس از سفر به ایران برای او مشکلی پیش خواهد آمد یا نه گفت: تقریبا 95 درصد اطمینان داشتم چون پرونده من از سال 2008 بسته شد و هیچ پرونده قانونی علیه من وجود ندارد اما نگرانی هایی نیز داشتم چون واقعا هیچ کسی نمی تواند مطمئن باشد. مخصوصا درباره بازگشت دوباره ام به آمریکا.

موسویان درباره مشاهداتش از تغییرات در ایران پس از استقرار دولت جدید گفت: فضا به کلی متفاوت شده و تغییرکرده است و مردم به گشایش در سیاست خارجی کشور و لغو تحریم ها و بهبود شرایط اقتصادی امیدوارند. این امیدواری به حدی زیاد است که من را نگران می کند چون شما هم می دانید که همه چیز به این راحتی نیست.

وی در ادامه گفت از نظر او اگر کشورهای گروه 1+5 راه حلی عزت مندانه و میانه برای حل وفصل مساله هسته ای در مقابل ایران بگذارند که حقوق هسته ای ایران حفظ شود، حل و فصل نهایی مساله هسته ای ایران را ممکن می داند.

وی دلیل موافقت نظام جمهوری اسلامی با متن توافق اخیر ژنو بین ایران و گروه 1+5 را پذیرش صریح حقوق هسته ای ایران از جمله حق غنی سازی در داخل از سوی شش کشور گروه 1+5  دانست.

گفتنی است سید حسین موسویان اخیرا پس از سفری کوتاه به کشورمان و دیدار با خانواده اش به آمریکا بازگشت. وی اعلام کرد که حاضر به پذیرش هیچ سمت دولتی نیست. موسویان از انتشار کتاب جدیدش درباره روابط ایران و آمریکا در آینده نزدیک خبر داده است.

کتاب پیشین او با عنوان " بحران هسته ای ایران" حاوی خاطرات او از دوران حضورش در تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت سید محمد خاتمی رییس جمهور اسبق کشورمان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین