کد خبر: ۲۳۱۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴

میرکاظمی:کسی نباید از زمان اجرای فاز دوم هدفمندی مطلع باشد

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تاخیر افتادن فاز دوم اجرای هدفمندی تا تیرماه را نادرست توصیف کرد و گفت که برای کنترل آثار تورمی افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت‌های جدید نباید پیش از آنکه اعمال شود به اطلاع مردم برسد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیدمسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص به تاخیر افتادن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا تیرماه سال 93 گفت: نظر شخصی من این است که این کار درستی نیست به ویژه اینکه بخواهیم تاریخی تعیین کنیم که دولت تا آخر خرداد لایحه ای ارائه کند و از ابتدای تیر، فاز دوم را اجرایی کند.

وی افزود: الزام دولت برای اجرای فاز دوم از ابتدای تیرماه به معنای این است که فعالان اقتصادی و بازاری‌ها می‌دانند که از ابتدای تیر قیمت‌ها تغییر می‌کند و این اصلا درست نیست. اگر خوشبینانه نگاه کنیم، آنها می‌خواهند آن زمان حفظ سرمایه کنند و اگر نگاه من بدبینانه باشد هم آنها می‌خواهند در بازار به هر طریقی با احتکار و عرضه نکردن، سود بیشتری به دست بیاورند و این به مردم آسیب می‌زند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما باید دست دولت را برای اجرای فاز دوم هدفمندی باز بگذاریم و به دولت چه این دولت و چه دولت‌های قبلی و بعدی اعتماد کنیم، زیرا قانون هدفمندی به گونه‌ای است که نیازمند قدری انعطاف برای دولت‌هاست که آنها هر روز برای رفع اشکالاتش تصمیم بگیرند و نحوه اجرا را اصلاح کنند.

میرکاظمی ادامه داد: به نظر می‌رسد مجلس می‌تواند سقف ریالی درآمدهای ناشی از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی را مشخص کند و بقیه را در اختیار دولت بگذارد تا دولت براساس بررسی‌های کارشناسی که انجام می‌دهد، مشخص کند افزایش قیمت هرکدام از حامل‌های انرژی چقدر تبعات و تورم دارد و چه تاثیری روی دهک‌های پایین و بالای جامعه می‌گذارد تا از مجموع این کارشناسی قیمت‌هایی را برای حامل‌های انرژی انتخاب کند که کمترین اثر تورمی بر روی مردم و بیشترین درآمد را برای دولت داشته باشد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه کسی نباید از زمان اجرای فاز دوم هدفمندی مطلع باشد، خاطرنشان کرد: کنترل تورم انتظاری یکی از مسائل اساسی در اجرای هدفمندی یارانه‌هاست، زیرا تورم انتزاعی بیش از اصل تورم می‌تواند در زندگی مردم تاثیر منفی داشته باشد و مقابله با آن نیازمند آرامش، وحدت و یکپارچگی در سطح جامعه است و کمک دولت، مجلس و سایر قوا را می‌طلبد.

وی تعیین قیمت جدید برای حامل‌های انرژی در مجلس را نادرست توصیف کرد و گفت: قیمت‌های جدید تا ساعت 12 شب روزی که قرار است فاز دوم هدفمندی اجرا شود، نباید گفته شود. همانطور که در اجرای فاز اول هم ساعت 12 شب اعلام شد که مرحله اول هدفمندی قرار است اجرا شود. قطعا این تبعات کمتری دارد تا اینکه از الان گفته شود از ابتدای تیرماه قرار است این طرح اجرا شود. در این صورت معلوم نیست کالایی در بازار گیر بیاید یا عرضه‌کنندگان کالایشان را عرضه کنند زیرا می‌دانند اول تیرماه، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و نهایتا این به ضرر مردم خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین