کد خبر: ۲۳۱۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷

ممنوعیت استفاده از پکیج برای واحدهای کوچک‌تر از 60 متر

عضو کمیته تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان از ممنوعیت استفاده از پکیج برای واحدهای کوچکتر از 60 متر خبرداد و گفت: مطابق با این مقررات، نصب وسایل گاز سوز پرمصرف برای این واحدها ممنوع است مگر اینکه هوای مورد نیاز برای احتراق گاز مصرفی آنها از طریق دریچه دایمی که مستقیما به هوای آزاد راه دارد تامین شود که در برخی ساختمان ها این دو شرط مهم رعایت نمی شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیف ا... علی نیا در تشریح وضعیت استفاده از سیستم‌های گرمایشی در ساخت و سازها اظهار کرد:‌ با توجه به دو مزیت سیستم‌های گرمایشی حرارت مرکزی یا همان موتورخانه مرکزی، از قبیل تناسب با معیارهای بهداشتی، سلامتی و ایمنی و قابلیت برنامه‌ریزی دقیق تر و صحیح‌تر به منظور صرفه جویی و مدیریت یکپارچه مصرف انرژی در ساختمان‌ها استفاده از این سیستم‌ها در برابر سایر سیستم‌های گرمایشی برتری دارد.

وی افزود: به رغم برخی ویژگی‌های سیستم‌های گرمایشی تکی که باعث استقلال در مصرف انرژی بین واحدهای مسکونی در یک مجتمع مسکونی می‌شود، در صورتی که منافع شخصی افراد از طریق مشارکت، فرهنگ سازی و توجه به مسائل ایمنی و مصرف انرژی به منافع ملی و گروهی گره بخورد، سیستم‌های گرمایشی مرکزی در مجموع انتخاب مناسب تری نسبت به سایر سیستم‌ها محسوب می شوند.

عضو کمیته تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به رواج نصب و کاربرد پکیج طی سال‌های اخیر در ساختمان‌های مسکونی اظهار کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شد حتی در ساختمان‌های بلند مرتبه به میزان 100 واحد مسکونی هم که اصولا باید از سیستم موتورخانه مرکزی برای گرمایش بهره‌مند شوند از سیستم‌های تکی یا همان پکیج‌ها استفاده می‌شود که این انتخاب صحیحی نیست.

علی نیا افزود: علاوه بر مباحث مطرح در رابطه با ایمنی، سلامتی و صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌های مرتفع، بحث فشار هوا مطرح است چنانکه براساس مبحث 17 مقررات ملی ساختمان، حداکثر ارتفاع دودکش براساس استانداردها 15 مترمربع است که برای ارتفاعات بالاتر باید استانداردها به نحوه دیگری لحاظ شود.

به گزارش ایسنا، عضو کمیته تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه حتی از لحاظ اقتصادی نیز نصب پکیج در ساختمان‌های بلند مرتبه و برخورداری از تعداد واحدهای زیاد به صرفه نیست، گفت: با وجود اینکه فرهنگ سازی برای طراحی و نصب سیستم های گرمایشی باید به سمت سیستم های حرارت مرکزی می‌رود اما بدلیل برداشت اشتباه و ذهنیت نادرستی که مردم دارند با مطرح شدن هدفمندی یارانه ها و تمایل به مدیریت شخصی مصرف انرژی استقبال از سیستم های گرمایشی تکی افزایش یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین