کد خبر: ۲۳۲۹۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸

دلایل آموزش و پرورش برای ممنوعیت ورود «موبایل» به مدارس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره زمزمه‌های ورود موبایل به مدارس و اینکه برخی بدشان نمی‌آید از جنجال‌های خبری این موضوع نیز استفاده‌های خود را ببرند، گفت: یکی از وظایف آموزش و پرورش، فراهم آوردن محیط مناسب برای یادگیری توسط کودکان و نوجوانان است، لذا قوانین و مقررات تسهیل‌کننده یادگیری هستند و در آیین‌نامه انضباطی مدارس که موضوعات مختلف آموزشی، تربیتی و انضباطی مورد بررسی قرار گرفته، بندی تصویب و بر اساس آن به همراه داشتن هر وسیله‌ای که مانع یادگیری بهتر می‌شود را ممنوع کرده است.

به گزارش ایسنا، مهمترین قسمت سخنان نوید ادهم:
-استناد این بند و با تحلیل کارشناسی، مسؤلان امر اعلام کردند ورود موبایل به مدارس ممنوع است، البته در مورد همراه داشتن تلفن همراه دو نظر وجود دارد؛ عده‌ای هر چند اندک محاسن این کار را بیش از اشکالات و معایب آن می‌دانند اما اکثر کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند به همراه داشتن موبایل مانع یادگیری دانش آموزان می‌شود، لذا به همین اساس در اکثر کشورهای دنیا اعم از کشورهای شرقی وغربی ورود موبایل به کلاس درس یا مدرسه ممنوع است.

-کشورهای شرقی همانند چین، ژاپن و هند بیشتر از منظر اخلاقی و آسیب‌های اخلاقی که این وسیله به همراه دارد، ورود آن را به محیط یادگیری و تربیت به نسل جوان ممنوع کرده‌اند و کشورهای غربی همچون آمریکا در اکثر ایالات‌های خود و در کشورهایی چون فرانسه و استرالیا از منظر آثار منفی در فواید یادگیری ورود موبایل به مدارس ممنوع شده است.

-از سوی دیگر کارشناسان عنوان می‌کنند خطوط موبایل و خواندن متن‌های آن دانش آموزان را از خواندن خطوط کتاب بازمی‌دارد؛ ضمن انکه متن و ادبیات و واژگان پیامک‌ها غیر از واژگان و ادبیات کتاب‌های درسی است که این موضوع به شکل گیری فرآیند ادبیات نسل جوان آسیب می‌زند، از این رو نه تنها کارشناسان مخالف ورود موبایل به مدارس هستند بلکه مدیران و معلمان که مسؤلیت ایجاد نظم و انضباط و امنیت در مدارس را برعهده دارند و همچنین تعدادی از والدین نیز با این موضوع بشدت مخالفند.

-وزارتخانه بارها و بارها و بنده به عنوان دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، به صراحت اعلام کرده‌ام که ورود موبایل به مدارس و کلاس درس ممنوع است و آموزش و پرورش هیچ تصمیمی برای تغییر این سیاست و این قانون ندارد و حتی در سند تحول بنیادین نیز برنامه‌ای برای ورود موبایل به مدارس عنوان نشده است.

-اطلاع داریم گروهی از تاجران این صنعت مایل هستند با فضاسازی‌های منفی، این امر را مجاز کنند تا از بازار بزرگ 12 میلیونی دانش‌آموزان استفاده کنند، اما این ممنوعیت ایجاد محدودیت بر آزادی دانش آموزان نیست بلکه نوعی تمرین قانونمداری برای آنها محسوب می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین