کد خبر: ۲۳۲۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲

آیت‌الله جوادی‌آملی: بدون عقلانیت صلح جهانی محقق نمی‌شود

آیت الله ˈعبدالله جوادی آملیˈ از مراجع تقلید گفت: تا عقلانیت در جهان رشد نکند صلح جهانی محقق نمی شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، به نقل از بنیاد بین المللی علوم وحیانی اِسرا ، وی در دیدار استادان دانشگاه EMU آمریکا و مسوولان موسسه NNC کانادا در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اِسرا درقم افزود: عقل خود می گوید نیازمند وحی است و تا عقل نباشد خطر شروع جنگ جهانی سوم وجود دارد.

وی با آرزوی قبولی فعالیت های بشر دوستانه و صلح طلبانه همه موسسه ها و افراد فعال در این زمینه به درگاه الهی اظهار کرد: جریان صلح و عدالت با عناصر سه گانه ای آمیخته است که تا آن عناصر مشخص نشود نه معنای صلح و نه معنای عدل مشخص نخواهد بود.

وی با اشاره به این که جریان اخلاق، حقوق، فقه و قانون بطور حتم دربردارنده سه عنصر مواد، مبانی و منبع است، عدالت، شرافت، آزادی و کرامت را از جمله مهمترین مبانی وضع مواد قانونی دانست.

وی در خصوص عنصر مبانی گفت: مهمترین و کلیدی ترین مبنا در میان مبانی، عدالت است که سایر مبانی باید در دامان آن پرورانده شود و معنای عدل هم این است که هر چیزی را در جای خود قرار دهیم تا اینجا هیچ اختلافی بین ادیان و افراد نیست. 

آیت الله جوادی آملی ، وحی و اهل بیت (ع) را تنها منابع راستین بشری معرفی کرد و گفت: اینکه جای افراد و جای اشیا کجاست را تنها خدایی که اشخاص و اشیا را آفریده می داند و اینجاست که بسیاری از کشورها از عنصر سوم یعنی منبع راستین بشر که همان وحی و اهل بیت است، غافل هستند.

وی اظهار کرد: استکبار و صهیونیسم این منبع را باور ندارند و چون این منبع را قبول ندارند، هر روز عدل و صلح را به میل خود و در راستای منافع خود تفسیر و معنا می کنند.

وی تاکید کرد: از اینرو گاهی از روی منفعت خود، گزینه نظامی را روی میز مذاکره قرار می دهند و گاهی یک گروه مبارز و ظلم ستیز مانند حزب الله را تروریست معرفی می کنند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به نقش مهم رشد عقلانیت در تحقق صلح جهانی اظهار کرد: عدل و صلح که واژه های شیرینی هستند با عاطفه، رهبری نمی شوند بلکه رسیدن به صلح به رهبری عقل نیاز دارد.

وی در توصیه ای به استادان و فرهیختگان غربی و آمریکایی گفت: این برادران بکوشند فرهنگ عقلانیت را احیا کنند چرا که همه انبیای الهی (ع) از جمله حضرت موسی و عیسی (ع) حرفشان همین است و اگر مانند حضرت مسیح و حضرت مریم (س) بیندیشید می توانید صلح را تبدیل به یک فرهنگ عقلانی کنید. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین