کد خبر: ۲۳۳۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷

تصویر 40 هزار ساله انسان بالدار در تیمره خمین

پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: انسان بالدار نقش اسرارآمیزی است که در منطقه تیمره شهرستان خمین کشف شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد ناصری فرد روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این تصویر نقش انسانی با دست های گشوده و بسیار بزرگ و بال مانند بوده که نمادی انتزاعی و سمبلیک است و نشانه انسان پرنده نیست.

وی اظهارکرد: انسان بالدار نشان از انسان هایی دارد که از سیارات دیگر به زمین آمده اند و نشانگر آن است که در ادوار کهن نقش آفرینی ها مداومت داشته و شاید حداقل تا هزار سال پیش و بعد از آن دوره ها ما شاهد ایجاد نقش های جدید از انسان های بالدار نیستیم.

ناصری فرد گفت: این نقوش مقدس نبودند و یا آرزوی پرواز را نمی رساند زیرا اگر چنین بود باید به شکلی تا دوران معاصر نیز ادامه پیدا می کرد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.


وی ادامه داد: شبیه این تصویر در پارک ملی یلواستون ایالات متحده است که از بومیان سرخ پوست حدود 10هزار سال پیش به جا مانده است .

پژوهشگر سنگ نگاره های ایران ادامه داد: از آمریکا تا اروپا و سیبری در نقاشی های غارها و در سنگ نگاره ها نقش دستی با پنجه پیدا شده است که اغلب به تعداد کنار هم نقش شده اند.

وی گفت: این نقش در تیمره هم وجود دارد که نمادی کهن از پیمان بستن است و برخی محققان معتقدند این نمادهای یکسان در ذهن انسان بیش از تاریخ به همسانی ژنتیکی ذهن انسان و واکنشهای آن به محیط اطراف برمی گردد و به تجارب و خاطراتی از نسل های قبل که در ضمیر ناخودآگاه انسان باقی می ماند.

ناصری فرد افزود: نقش های شبیه انسان بالدار یا انسان دیو پیکر و عظیم با شاخک هایی بر سر که در تیمره خمین نیز وجود دارد گاهی نشانه ملاقات هوشمندان فرازمینی با انسان دانسته شده اند.

21 هزار سنگ نگاره به عنوان کهن ترین آثار تاریخی و هنری جهان با قدمت 40 هزارساله متعلق در خمین وجود دارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین