کد خبر: ۲۳۳۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۸

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان : هنوز خبری از مرزبانان ایرانی نداریم

پنج مرزبان ایرانی شب جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ در منطقه مرزی «جکیگور» استان سیستان و بلوچستان مفقود شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
 آفتاب: این پنج نفر یک درجه‌دار و چهار سرباز ایرانی هستند که توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل گروگان گرفته شده‌اند. این گروهک تروریستی با انتشار تصاویری مسؤولیت ربودن این مرزبانان را برعهده گرفت. همچنین مسؤولیت چند حمله دیگر در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان را نیز برعهده گرفته بود.

بلافاصله پس از این واقعه و با درخواست دولت ایران، دولت پاکستان تلاش‌های بسیار گسترده‌ای را آغاز کرد تا بتواند به آزادی این مرزبانان کمک کند. رایزنی‌های سیاسی و همکاری‌های مشترک با پاکستانی‌ها همچنان ادامه دارد.

قائم‌مقام وزارت کشور ایران اعلام کرده است که پنج مرزبان ایرانی ربوده شده توسط گروه موسوم به جیش العدل در خاک پاکستان به سر می‌برند و محل اختفای ربایندگان توسط کشور پاکستان پیدا شده است و اعلام شده است که طی چند روز آینده خبرهای خوبی از طرف مقامات پاکستان در خصوص پیگیری برای آزادسازی این گروگان‌ها صورت خواهد گرفت. آیا این خبر صحت دارد و در صورت صحت بفرمایید که چه اقداماتی در این خصوص توسط دولت و مقامات پاکستان صورت گرفته است؟

وقتی برای اولین بار مطلع شدیم که پنج سرباز ایرانی در محدوده پنج کیلومتری داخل مرزهای ایران ربوده شده‌اند و احتمال دادیم که این گروگان‌ها به درون خاک پاکستان منتقل شده باشند، البته این احتمال هم وجود داشت که شاید گروگان‌گیرها سربازهای ایرانی را به افغانستان منتقل کرده باشند. این احتمالات به این دلیل وجود داشت که مقامات ایرانی مطمئن نبودند که ربایندگان، گروگان‌ها را به کجا انتقال داده‌اند. ما این اطلاعات به‌سرعت به مقامات محلی منتقل کردیم و آن‌ها هم به‌سرعت جست‌وجوی منطقه را آغاز کردند تا بتوانند هرگونه ردی از سربازان ایرانی را پیدا کنند.

در نتیجه این تلاش‌ها کمیته مرزی دو کشور تشکیل شد. دو طرف مسائل و نقطه نظرات و تمام ابعاد روابط دو جانبه بین خود را مطرح کردند. نمایندگان دو کشور در کمیته به محل ربوده‌شدن سربازها رفتند و از آن زمان تا کنون تلاش‌ها برای پیدا کردن ردی از سربازان ربوده‌شده ادامه داشته است. پاکستان دوست ندارد از خاک و مرزش علیه کشور دوست و برادرش ایران استفاده شود. به همین دلیل کاملاً مصمم هستیم و شناسایی ماهیت این جنایت برای ما بسیار مهم است.

این جنایت توسط هرکس و در هر کجا که اتفاق افتاده باشد فرقی ندارد. ما همیشه آمادگی همکاری با ایران را داریم و مثل گذشته که با این کشور همکاری کرده‌ایم، در آینده هم حاضریم به همکاری‌های دو جانبه ادامه دهیم.

این گونه آدم ربایی‌ها و شرارت‌ها در مرز مشترک میان دو کشور سابقه قبلی هم داشته است و می تواند در چهره دو کشور در سطح جهانی تاثیر منفی بگذارد. آیا برنامه مشترکی میان دو کشور برای برخورد با اینگونه ناهنجاری‌ها و شرارت‌ها وجود دارد؟ نقش پاکستان در این خصوص چگونه است؟ برخی از رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند با انتشار اخباری در خصوص ربوده‌شدن مرزبانان ایرانی و انتصاب آن به برخی جریان‌های داخلی در پاکستان و یا پرداختن به تهدید‌های جعلی توسط مقامات ایرانی نسبت به مقامات پاکستانی باعث تنش میان دو کشور و تخریب روابط میان تهران و اسلام‌آباد شوند. آیا این جوسازی‌های رسانه‌ای تأثیری در روابط میان دو کشور دارد؟

مسلماً کشورهایی که می‌خواهند بین ایران و پاکستان مشکل به وجود بیاید، به دنبال این‌گونه اهداف هستند. ما باید با هم تلاش کنیم تا این مجرمین و ترویست‌ها را که در مناطق مرزی دو کشور حضور دارند و می‌کوشند بین دو کشور اختلاف بیندازند، دستگیر کنیم. من کاملاً با شما موافق هستم. هر مقام و شهروند پاکستانی هم با شما موافق است درباره این‌که مسائلی از این دست باید بین دو کشور پاکستان و ایران حل و فصل شود.


برخی می‌گویند این اقدامات نتیجه اختلافات مذهبی بین دو گروه سنی و شیعه در منطقه است، برخی دیگر معتقدند گروه‌های مجرم و قاچاقیان مسئول این اقدامات هستند. نظر شما درباره افرادی که دست به چنین اقدامات می‌زنند چیست؟

متأسفانه این ماجرا مدت‌هاست که ادامه دارد و بین گروه‌های مختلف اسلامی مشکلاتی به وجود آورده است. ما شاید شیعه یا سنی باشیم، اما همه ما مسلمان هستیم، از یک کتاب مشترک پیروی می‌کنیم و یک پیامبر مشترک داریم. تفاوت‌های بین ما تفاوت‌های کوچکی است. برخی می‌خواهند به خاطر رسیدن به اهداف سیاسی خود موضوع را به اسلام نسبت دهند اما این موضوع به هیچ وجه نباید منجر به بروز مشکل بین دو کشور شود. پاکستان و ایران روابط طولانی‌مدت دینی و سیاسی دارند و ما مسلماً دوست‌دار مردم ایران هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین