کد خبر: ۲۳۴۱۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹

سایت نامه: آیت الله مصباح یزدی، این روزها تنهای تنهاست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت نامه نیوز در تحلیلی نوشت:

بررسی سخنان مراجع تقلید در حمایت از دولت از یک سو و مخالفت‌های رئیس موسسه امام خمینی با سیاست‌های روحانی از سویی دیگر نشان می‌دهد که مصباح یزدی، این روزها در قم یک روحانی، تنهای تنهای تنهاست.

مصباح یزدی این روزها بیش از هر زمان دیگری شبیه به مصباح دهه 70 ایران است. کسی که به تنهایی پرچم مخالفت با خاتمی و دولت اصلاحات را به دست گرفته بود و از تربیون نمازجمعه و بیان مسائل ایدئولوژیک به مقابله با جریان اصلاحات و متفکران آن می‌پرداخت. رئیس موسسه امام خمینی بعد از دولت خاتمی خوشحال از پیروزی محمود احمدی نژاد و تحقق دولت کریمه از سیاست جدا شد و ترجیح داد که بیشتر به درس و بحث بپردازد. اما انحراف احمدی نژاد و نزدیک بیش از حد او به مشایی باعث شد که مصباح بازهم وارد سیاست شد و اینبار به انتقاد از رئیس جمهوری بپردازد که روزی او را یاور امام زمان می‌دانست.

داستان شیرین مصباح و احمدی نژاد در روزهای پایانی دولت دهم، به داستانی غم انگیز و پراتهام تبدیل شده بود. روزی احمدی نژادی‌های مصباح را متهم می‌کردند به کارشکنی و دگر روز، طلاب موسسه امام خمینی دولت را به رمالی متهم می‌کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی در حکومت دارای تفکرات خاصی است که، داماد او محمدی عراقی آن را اینگونه روایت می‌کند:« دیدگاهی که داشت این بود که هر صنف و هر گروه می تواند بهترین و صالح ترین فرد را در صنف خودش مشخص کند. بنابراین انتخابات ما باید بیشتر جنبه تخصصی داشته باشد. مثلاً اساتید دانشگاه و دانشجویان و یا هر صنف دیگری می توانند در صنف خودشان تشخیص دهند که بهترین و صالح ترین فرد کیست. آقای مصباح این را قبول نداشت که کسی بیاید و در مورد فردی نظر بدهد که با تخصص او سازگار نیست. ایشان به تعبیر بنده معتقد به انتخاب پارلمان های صنفی و منطقه ای بودند.آقای مصباح می گفت دولت و پارلمان مرکزی باید از پارلمان های محلی و صنفی تشکیل شود. در واقع ایشان به یک انتخابات دو درجه ای معتقد بود که اول به صورت منطقه ای و صنفی برگزار شود و بعد به صورت مرکزی»

رئیس موسسه امام خمینی با این اندیشه، در انتخابات ریاست جمهوری به سراغ لنکرانی رفت تا از طریق او بتواند این اندیشه را نهادینه کند. اما کناره گیری وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد از انتخابات و پیروزی حسن روحانی باعث شد تا تمام آرزوهای مصباح رنگ واقعیت به خود نگیرد و آیت‌الله همچنان نقش یک منتقد را بازی کند.

آیت‌الله مصباح یزدی و حامیان او در مجلس شورای اسلامی در زیر لوای جبهه پایداری به دنبال این هستند که نشان دهند دولت تدبیر و امید، یک دولت ناکارآمد و شکست خورده است. در این میان حمایت‌های مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و مردم از دولت روحانی نشان می‌دهد که آیت الله مصباح یزدی در قم و تهران یک نیروی سیاسی و مذهبی تنهاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین