کد خبر: ۲۳۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۴ - ۱۱:۲۱

نگاه مودت آمیز ایران به آسیای میانه و قفقاز

آفتاب‌‌نیوز : متن پيام رييس جمهوري به اين شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم 

حضور شما انديشمندان و پژوهشگران مسايل آسياي مركزي و قفقاز از كشورهاي مختلف را در جمهوري اسلامي ايران گرامي مي‌دارم و اميدوارم نتايج مباحث حاصل از اين همايش در جهت توسعه و تقويت همكاريهاي منطقه‌اي مفيد واقع شود. اين همكاريها براي ثبات، امنيت و توسعه منطقه اهميت زيادي دارد و تحقيق، پژوهش و تبادل نظر انديشمندان و پژوهشگران مي‌تواند در شناخت زمينه‌هاي مشترك همكاري و رفع مشكلات و موانع موجود و ارايه روشهاي مناسب، نقش بسزايي ايفا نمايد.

كشورهاي منطقه از پيوندها و مشتركات تاريخي ، جغرافيايي ، فرهنگي ، اقتصادي و سياسي برخوردارند. اين پيوندها از عناصر پايدار در روابط اين كشورها مي‌باشد و مطمئنا با تمسك به آنها مي‌توانند مسايل و مشكلات مشترك خود را حل و فصل نمايند. كشورهاي منطقه با تقويت زمينه‌هاي اعتماد متقابل و با تشريك مساعي مي‌توانند گامهاي مثبتي را در جهت رفع مشكلات امنيتي ، سياسي ، زيست محيطي و ديگر مسايل موجود برداشته واز طريق همكاريهاي اقتصادي زمينه‌هاي توسعه منطقه را تقويت نمايند.

بدون ترديد جستجوي راه‌حلهاي فرامنطقه‌اي و فراهم آوردن زمينه دخالت قدرتهاي خارجي از سوي هر يك از كشورها به اعتماد متقابل و همكاريهاي في- مابين لطمه خواهد زد و براي ملتهاي منطقه مشكلاتي گوناگوني به بار خواهد آورد. بديهي است قدرتهاي بزرگ بيش از آنكه به منافع كشورهاي ديگر توجه كنند، منافع خود را مقدم مي‌دارند و همين موضوع مهمترين عامل عدم موفقيت برنامه‌هاي توسعه ملي ومنطقه‌اي مي‌باشد.

جمهوري اسلامي ايران با نگاهي سرشار از مودت به كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز مي‌نگرد و بااعتقاد راسخ به صلح و همزيستي متقابل از هرگونه همفكري و تبادل نظر براي تقويت همكاريهاي اقتصادي، سياسي، امنيتي، فرهنگي و زيست محيطي و رفع مشكلات مختلف منطقه استقبال مي‌كند.

همچنين جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه مسايل و مشكلات مختلف درياي خزر - كه در قلب منطقه قرار دارد - صرفا بايد به وسيله كشورهاي ساحلي و از طريق تشريك مساعي آنها و با رعايت حقوق حقه همه اين كشورها و ملتها حل و فصل شود.

در پايان از همه دست‌اندركاران برگزاري اين همايش تشكر و براي شما ميهمانان عزيز ايام خوشي را در ايران آرزو مي‌كنم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین