کد خبر: ۲۳۵۴۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۲

آمار اعضای بنیاد ملی نخبگان از زبان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان 13 هزار عضو دارد، گفت: نخبگان را یا در کشور نگاه می‌داریم یا آنها را بورسیه می‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: فارس نوشت: سورنا ستاری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معاونت بین‌الملل بنیاد نخبگان فعال شده و با اتصال معاونت به دانشگاه‌های نخبه‌پرور، مراکز رشد و پارک‌های فناوری، اشتغال نخبگان تامین می‌شود.

وی افزود: یک دانشجوی نخبه در مقاطع تکمیلی باید بتواند ایده خود را در داخل کشور تجاری کند و یا اگر قرار است به خارج از کشور برود، باید خود ما وی را بورسیه کنیم.

ستاری ادامه داد: در حال حاضر اساتید خارج از کشور ظرفیت خوبی هستند که می‌توان از آنان برای پرورش دانشجویان ایرانی خارج از کشور استفاده کرد.

این مقام مسئول ابراز داشت: در این راستا با توجه به سیاست جدید، نقش دانشگاه‌ها و اساتید راهنما در دریافت حمایت‌ها برای نخبگان افزایش خواهد یافت و همچنین برای دانشگاه‌های نخبه‌پرور خارج از ظرفیت‌های موجود، سهمیه‌ حمایت بیشتر و مورد بورس قرار دادن دانشجویان در نظر گرفته می‌شود.

بودجه‌ها در جایی هزینه شود که مرز دانش باشد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بودجه‌ها و اعتبارات باید در جایی هزینه شود که مرز دانش باشد و اقتدار کشور را رقم زند.

ستاری خاطرنشان کرد: وضع بودجه آینده کشور خوب نیست اما باید نگاه‌ها را تغییر دهیم چرا که کار تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات باید به سمتی رود که درآمد ایجاد کند.

وی افزود: اعتبارات معاونت فناوری باید در جایی هزینه شود که در مرز دانش باشد و البته در حال حاضر نیز در بخش تجاری‌سازی تسهیلات خوبی وجود دارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: حوزه‌هایی که در مرز دانش است برای کشور اقتدار می‌آورد و در همین حوزه‌ها ستادهایی توسط معاونت تشکیل شده تا بتوانیم حرف‌های جدیدی در دنیا بزنیم .

وی تصریح کرد: ما ممکن است در دانشی 50 سال عقب باشیم اما در برخی حوزه‌ها می‌توانیم همپای دنیا حرکت کنیم که علوم جدید از آن جمله بوده و سرمایه‌گذاری در این علوم می‌تواند اختلاف ما را پوشش دهد .

ستاری در همین زمینه به تشکیل ستاد سلول‌های بنیادی، نانو، بایو، هوا و فضا و علوم شناختی اشاره کرد و گفت: بنا داریم حوزه‌های دارای ظرفیت استان فارس را مورد حمایت قرار دهیم.

وی بیان کرد: استان فارس به سبب پیشینه تاریخی و قوی بودن پایه علمی دانشگاه‌های آن ظرفیت خوبی دارد، ضمن آن که پارک فناوری آن پوشش خوبی در جنوب کشور داشته و می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک یا بیرون از پارک خود استان و استان‌های جنوبی را حمایت کند.

معاون رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: در این زمینه علاوه بر تقویت صندوق‌های مرتبط با پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، باید یک اتفاق فرهنگی نیز در دانشگاه‌ها بیافتد که به تدریج دانشگاهیان بتوانند خود وارد عرصه شوند.

وی ابراز داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی، اساتید دانشگاه باید بتوانند شرکت و بازار خود را داشته و محصولات را تجاری‌سازی کنند.

وی با اشاره به این که استان فارس در حوزه‌های جدید علوم پزشکی و توریسم‌درمانی دارای قابلیت‌های فراوان است، خاطرنشان کرد: بنیاد نخبگان فارس پس از تهران بیشترین تعداد نخبگان را دارد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: برنامه‌های ویژه‌ای برای سال آینده در نظر گرفته شده و نحوه حمایت‌های ما از نخبگان تغییر می‌کند.

وی ابراز داشت: از سال آینده بیشتر در راستای توانمند‌سازی نخبگان حرکت کرده و سیاست‌های جدیدی در پیش گرفته می‌شود.

وی با اشاره به معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان از مالیات و گمرک، اضافه کرد: باید از شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان از طریق خط‌های اعتباری معاونت و پارک‌های فناوری حمایت شود.

ستاری افزود: به دنبال آن هستیم که نخبگان، توانمند و تاثیر‌گذار بوده شرکت‌های خود را داشته باشند و بتوانند ایده‌ها، اختراعات خود را تجاری کنند.

وی ادامه داد: بنا داریم با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی سالی حداقل 60 نفر از برگزیدگان المپیاد و کنکور را در دوره‌های آموزشی ویژه شرکت دهیم.

ستاری با بیان اینکه در دوره جدید تأکید بنیاد ملی نخبگان بر توانمندسازی نخبگان و استعدادهای برتر است، تصریح کرد: بودجه صندوق نوآوری سال آینده 700 میلیارد تومان خواهد بود.

وی با بیان این که در حوزه علوم جدید پزشکی نیز امکان حمایت‌های ویژه وجود دارد، گفت: حوزه بالینی پزشکی نباید بخش پژوهش را تحت تاثیر قرار دهد و از این رو برنامه داریم با همکاری وزارت بهداشت، درمان سالی حداقل 100 پزشک خوب تربیت کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین