کد خبر: ۲۳۵۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۳

ارزیابی تخت‌روانچی از سفر اشتون به ایران

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در آستانه دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت:دستور کار جدیدی در این مذاکرات مطرح نیست . موضوعات نیز همان موضوعاتی است که در توافق ژنو برای مذاکره در گام نهایی به آن اشاره شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در گفتگو با مهر، درباره دستور کار مذاکرات ایران و 1+5 که از روز دوشنبه 26 اسفند ماه در وین آغاز خواهد شد، گفت: دستور کار جدیدی در این مذاکرات نیست ادامه مباحثی است که در مذاکرات وین گذشته مطرح شد. موضوعات نیز همان موضوعاتی است که در توافق ژنو برای مذاکره در گام نهایی به آن اشاره شده است.

وی افزود: در مذاکرات کارشناسی که به ریاست آقای سعیدی نژاد در وین برگزار شد نیز برخی از مباحثی که در وین یک مطرح شده بود، بازتر شد باید پله پله به سمت جلو حرکت کنیم نمی توانم بگویم که مذاکرات به طور مثال در این روز بر موضوع خاصی تمرکز خواهد داشت همه مباحث قابل طرح است و باید به وین برویم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد.

روانچی در پاسخ به این سوال که درباره مذاکرات کارشناسی گفته شد، بخشی از دستور کار مربوط به کارخانه آب سنگین اراک است و آیا ممکن است بر این اساس مذاکرات دور جدید در وین نیز در این مورد تمرکز بیشتری داشته باشد؟، اظهار داشت: ما باید آمادگی برای همه چیز داشته باشیم باید برای مباحثی که در توافق نهایی مطرح است و اراک نیز یکی از آن موضوعات هست، آمادگی داشته باشیم. در جلسه اول و اجلاس کارشناسی در این مورد بحث شده، ما باید برای همه چیز آمادگی داشته باشیم.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه درباره مذاکرات وین ادامه داد: طبق روال دوشنبه شب جلسه‌ای بین خانم اشتون و آقای ظریف برگزار خواهد شد و روز سه شنبه و چهارشنبه نیز جلسات کاری خواهد بود. البته ممکن است مذاکرات ادامه یابد که باید این مساله در وین مشخص شود.

وی در ارزیابی خود از سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و تاثیر این سفر در آینده روابط با وجود انتقاداتی که از سوی برخی در ایران صورت گرفت، بیان کرد: اتحادیه اروپا از این بـُعد مهم است که ایران و مجموعه کشورهای اروپایی می توانند در زمینه های مختلف مکمل یکدیگر باشند. به طور مثال در زمینه سیاسی دارای روابط هستیم که می تواند بهتر شود. در زمینه اقتصادی، امکانات اقتصادی وجود دارد تا دو طرف از طریق تبادلات اقتصادی بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند. اقتصاد یک جاده دو طرفه است و اینطور نیست که تنها یک طرف از آن بهره مند شود و اینکه یک طرف که می خواهد کار اقتصادی انجام دهد، بر سر طرف مقابل منتی داشته باشد. دو طرف با هم کار اقتصادی انجام می دهند.

روانچی اضافه کرد: ما دلیلی نداریم که بخواهیم روابط را خیلی سریع به جلو ببریم. اصولی داریم که باید آن اصول رعایت شود و آن اصول این است که روابط باید با همه از جمله اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی گسترش یابد و ما به آن علاقه‌مند هستیم، ولی این روابط باید بر اساس احترام متقابل برابری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها باشد و فکر می کنیم از طریق این اصول می توانیم به یک روابط پایدار با اتحادیه اروپا برسیم.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه تصریح کرد: در سفر خانم اشتون این مطالب را مطرح و اصولمان را تکرار کردیم و در مورد مسائلی که می توانیم با اتحادیه اروپا داشته باشیم، بحث کردیم.

روانچی درباره سفر وزیر امور خارجه ونزوئلا به ایران گفت: هنوز زمان سفر مشخص نیست. معاون وی به تهران سفر کرد، ولی قرار است این سفر انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین