کد خبر: ۲۳۵۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار معاون نخست وزير و وزير امور خارجه يونان

تيرگي روابط ايران و غرب به ضرر دو طرف است

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صبح امروز در ديدار معاون نخست وزير و وزير امور خارجه يونان، با اشاره به موقعيت جغرافيايي و تاريخي يونان، گفت: از لحاظ جغرافيايي نزديك ترين كشور اروپايي به ايران كشور شماست كه فراز و فرود روابط دو كشور ريشه در طول تاريخ دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صبح امروز در ديدار معاون نخست وزير و وزير امور خارجه يونان، با اشاره به موقعيت جغرافيايي و تاريخي يونان، گفت: از لحاظ جغرافيايي نزديك ترين كشور اروپايي به ايران كشور شماست كه فراز و فرود روابط دو كشور ريشه در طول تاريخ دارد.

به گزارش آفتاب، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، سقراط، افلاطون و ارسطو را سرمايه¬هاي فرهنگي و تاريخي يونان دانست و با اشاره به نشر نظرات آنها در فلسفه اسلامي، اظهار كرد: نظرات فيلسوفان ايراني، اسلامي و يوناني، مكمّل همديگر براي ارتقاي دانش فلسفه، اخلاق و سياست نزد بشريت هستند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، روابط يونان با جمهوري اسلامي ايران در سال هاي پس از انقلاب را نسبتاً خوب توصيف كرد و با ابراز تأسف از توقفي كه طي سال¬هاي گذشته در روابط ايجاد شد، گفت: يونان و كشورهاي اتحاديه اروپا بايد هوشيار باشند تا تحت القائات ديگران، اشتباهات گذشته تكرار نشود.

ايشان تيرگي روابط ايران و غرب را به ضرر دو طرف دانست و گفت: منطقه ما به عنوان منبع انرژي دنيا بايد آرامش داشته باشد و ايران به خاطر موقعيت هاي جغرافيايي، تاريخ و سياسي، محور امنيت در منطقه است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني رياست بر شوراي وزراي خارجه اتحاديه اروپا را فرصتي تاريخي براي يونان دانست و گفت: نبايد نوع نگاه اتحاديه اروپا به مسايل جهاني بر اساس رضايت آمريكا و تحت تأثير لابي صهيونيست باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام سلاح هسته اي را وسيله اي براي قتل عام و نسل كشي  دانست و گفت: ايران بر اساس تعاليم اسلامي و انساني به دنبال ابزار بهتر كردن زندگي است.

ايشان با اشاره به اتفاقات چند سال اخير يونان و مشكلات اقتصادي، گفت: حتماً به عنوان مسؤولان يوناني بررسي كرده¬ايد كه چرا زودتر از ديگر كشورهاي اروپايي دچار ركود اقتصادي شده ايد.

آقاي اوانگلوس ونيزلوس نيز در اين ديدار ضمن تشريح اهداف سفر خويش به تهران، به ديدارهايش با مسؤولين جمهوري اسلامي ايران، به خصوص وزير امور خارجه اشاره كرد و گفت: آماده هستيم روابط و همكاري ها را در چارچوب نظم جهاني ادامه بدهيم.

معاون نخست وزير و وزير امور خارجه يونان، سابقه فرهنگ و تمدن را نقطه اشتراك دو ملت ايران و يونان دانست و گفت: يونان يك كشور غربي در اروپاست، ولي روابط ما با كشورهاي شرقي اولويت اقتصادي و تجاري ماست.

وي با ارائه گزارشي از چگونگي انتخاب يونان به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا، گفت: نقش ايران در منطقه و جهان را مهم مي¬دانيم و تلاش مي كنيم علاوه بر همكاري جهاني، روابط دو جانبه هم بر اساس احترام متقابل تقويت شود.

آقاي اوانگلوس ونيزلوس در پاسخ به سؤال آيت الله هاشمي رفسنجاني درزمينه چرايي گرفتاري يونان در مشكلات اقتصادي، گفت: يونان به عنوان آزمايشگاه مشكلات اقتصادي غرب، قرباني بحران مالي اتحاديه اروپا در عدم توازن درآمدها و هزينه¬ها شده بود.

وي درباره اوضاع كنوني يونان گفت: با برنامه هاي خاص، بيكاري را كاهش داديم و بدهي ها را كم كرديم و الان ساختار اقتصادي يونان در راستاي كشورهاي اروپايي است.

وي توافقات موقت هسته اي بين ايران و غرب را دستاوردي براي برقراري امنيت در جهان دانست و گفت: روي كار آمدن دولت آقاي روحاني در ايران، موجب حركت غرب به سوي اعتماد سازي شد.

معاون نخست وزير و وزير امور خارجه يونان، با اشاره به شخصيت شناخته شده آيت الله هاشمي رفسنجاني در جهان گفت: از جناب عالي انتظار داريم براي تعميق صلح و تقويت روابط ايران و غرب از ظرفيت ها استفاده نماييد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین