کد خبر: ۲۳۶۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱

تحویل صدها کیلوگرم مواد هسته ای ژاپن به امریکا

ژاپن صدها کیلوگرم مواد هسته ای حساس خود را که کاربرد بالقوه برای ساخت بمب دارد برای تضعیف و انهدام به امریکا تحویل خواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ژاپن صدها کیلوگرم مواد هسته ای حساس خود را که کاربرد بالقوه برای ساخت بمب دارد برای تضعیف و انهدام به امریکا تحویل خواهد داد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری رویترز از لاهه ، باراک اوباما رییس جمهوری امریکا و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه این خبر را اعلام کردند.
 
چین پیشتر از این که ژاپن رقیب منطقه ایش پلوتونیوم در اختیار دارد ابراز نگرانی کرده بود ولی واشنگتن و آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده بودند که در مورد شیوه برخورد توکیو با این مساله هیچ نگرانی ندارند.
 
با این حال ، اوباما و آبه گفتند : تمام اورانیوم غنی شده با خلوص بالا و همچنین پلوتونیوم جدا شده از یک تاسیسات سازمان انرژی اتمی ژاپن که برای مطالعه فیزیک هسته ای راکتورهای به اصطلاح سریع به کار می رود، خارج خواهند شد.
 
اعلام این خبر به دنبال آنچه که کاخ سفید پیشرفت فن آوری از زمان راه اندازی این نوع مجتمع های تحقیقاتی در دهه 1960 خواند صورت گرفت.
 
این پیشرفت اجازه خواهد داد مواد تحویل داده شده به سوختی تبدیل شود که برخلاف اورانیوم غنی شده با خلوص بالا یا پلوتونیوم، کاربرد بالقوه برای تولید بمب ندارد.
 
ژاپن که در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم هدف بمب ها ی اتمی قرار گرفت ،تنها کشور جهان است که دارای سلاح هسته ای نبوده و از مدتها پیش گفته که در صدد دستیابی به این سلاح ها نیز بر نخواهد آمد.
 
پلوتونیوم همچون اورانیوم برای تامین سوخت مجتمع های هسته ای و اهداف تحقیقاتی کار برد داشته ولی در عین حال می تواند به عنوان ماده شکافت هسته ای در بمب اتمی استفاده شود.
 
در بیانیه مشترک امریکا و ژاپن که توسط کاخ سفید انتشار یافت، آمده است : جمع آوری صدها کیلوگرم مواد هسته ای، هدف مشترک ما در مورد کاهش زرادخانه های اورانیوم با غنای بالا و پلوتونیوم جدا شده در سطح جهان را پیش برده و می تواند مانع دستیابی عوامل غیر مجاز ، تبهکاران یا تروریست ها به چنین موادی شود. ˈ
 
در بیانیه آمده است : این مواد پس از آنکه به طور به امریکا انتقال یافت ، به تاسیسات امن انتقال یافته و به شکلی در خواهد آمد که حساسیت کمتری داشته باشد.
 
این بیانیه کمی پیش از آغاز اجلاس دو روزه رهبران 53 کشور جهان در لاهه با هدف برداشتن گامهایی برای بازداشتن گروه های شبه نظامی نظیر القاعده از دستیابی به بمب اتمی منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین