کد خبر: ۲۳۷۱۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰

علت رای ممتنع چین درباره روسیه

رای ممتنع چین درشورای امنیت سازمان ملل هنگام ارائه قطعنامه درباره روسیه درمحکومیت مسکو، اهمیت ویژه ای برای اروپایی ها پیداکرده است،زیرا اروپایی ها می گویند چین سرانجام ازروسیه فاصله گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش شبکه خبر به نقل از  فرانس۲۴ ، شاید الحاق کریمه به روسیه ، علامتی از جانب روسیه به چین باشد تا چین به دنبال توسعه طلبی در خاک روسیه نیفتد. این شبکه افزود، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین درپی تقویت روابط اقتصادی و نظامی خود با اروپا است. چین که به قدرتی بزرگ اقتصادی تبدیل شده است، اکنون در نظر دارد به قدرت بزرگ سیاسی در جهان تبدیل شود، به همین علت این کشور باید موضع نظامی خود را تقویت کند.

چین بودجه نظامی خود را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است به طوری که اکنون بودجه سالانه ارتش چین به ۹۶ میلیارد یورو می رسد و دو میلیون و سیصد هزار نفر در خدمت ارتش این کشور هستند.ارتش چین با گرایش های نظامی ژاپن و با سیاست های جدید آسیایی آمریکا مقابله می کند.این مسئله سبب آزار ژاپن و آمریکا و در دریای شرقی چین شده است.
  
نخست وزیر چین، ارتش را ضامن دستاوردهای جنگ جهانی دوم معرفی کرده است. وی گفته است اجازه نخواهیم داد تاریخ تغییر کند. در نتیجه ماجرای جزایر دیائویو به چینی و سنکاکو به ژاپنی پدید آمده است. چین منطقه انحصار پرواز بر فراز این جزایر تعیین کرده است. این جزایر در اشغال ژاپن هستند. چین می خواهد اراضی را که به طور بالقوه نفتخیز هستند، در کنترل خود درآورد. 

رای ممتنع چین در شورای امنیت سازمان ملل هنگام ارائه قطعنامه درباره روسیه در محکومیت مسکو، اهمیت ویژه ای برای اروپایی ها پیدا کرده است، زیرا اروپایی ها می گویند چین سرانجام از روسیه فاصله گرفته است و عقیده دارد، تمامیت ارضی کشورها مقدس است و به هیچ وجه نمی توان درباره آن مذاکره کرد؛ به ویژه آنکه این کشور از احتمال جدایی برخی مناطق خود نظیر سین کیانگ نگران است و اگر چنین مسئله ای پدید آید،؛ واکنش بسیار شدیدی از خود نشان خواهد داد.

از سوی دیگر چین می گوید اگر روسیه در ماجرای اوکراین از غرب شکست بخورد و مجازات شود، برای مبادلات خود به سمت چین می آید و اگر در این بحران غرب تضعیف شود ، این نشان می دهد که ائتلاف غرب متزلزل شده و پکن می تواند آزادانه در دریای شرق چین عمل کند. در هر صورت چین برنده ای دوگانه خواهد بود. همچنین چین سرمایه گذاری های کلانی درمنطقه سیبری کرده است. حضور چین در منطقه سیبری آنقدر پررنگ شده که باعث نگرانی مسئولان روسی شده است. دمیتری مدودف زمانی که رئیس جمهوری روسیه بود گفته بود، اگر این وضع ادامه یابد در این نواحی همه چینی صحبت خواهند کرد و این فاجعه ای بدتر از فروپاشی شوروی خواهد بود.

شاید الحاق کریمه به روسیه، علامتی از جانب روسیه به چین باشد که بگوید ببینید می توانیم با چنگ و دندان از منافع خود دفاع کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین