کد خبر: ۲۳۷۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹

350 قطعه از الواح هخامنشی از آمریکا به ایران برگردانده شده است

ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با پیگیری های انجام شده تاکنون 350 قطعه از الواح هخامنشی که برای انجام کارهای مطالعاتی به موسسه شرق شناسی آمریکا ارسال شده بود، به ایران بازگردانده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ˈمسعود سلطانی فرˈ روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از شهر تاریخی بلقیس اسفراین، در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با مصوبه دولت در سال 1314، 30 هزار قطعه از الواح به دست آمده در کاوش های تخت جمشید، در قالب 50 صندوق برای انجام مطالعات به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو ارسال شد که درسال 1327، 150 قطعه و درسال 1380، 200 قطعه و مجموعا تاکنون 350 قطعه از این الواح به کشور بازگردانده شده است.

وی با اشاره به حکم صادره ازسوی دادگاه ایالتی شیکاگو درخصوص الواح هخامنشی گفت: در دهه گذشته پیرو شکایت خانواده های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج الواح مذکور و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان صادر شد که با توجه به جنبه فرهنگی اشیای مذکور و اینکه نقش ایران در انفجار مزبور به هیچ وجه به اثبات نرسید، حکمی دردادگاه تجدید نظر مبنی برنقض حکم دادگاه بدوی صادر و بر پایه آن حراج اشیای مذکور منتفی شد.

سلطانی فر افزود: امیدواریم با استمرار پیگیری های حقوقی بزودی شاهد بازگرداندن همه این اشیای تاریخی به کشور باشیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص بناها و مکانهای دیدنی کشور گفت: از سال 1309 تاکنون، از یک میلیون مکان و بنای تاریخی 32 هزار یعنی تنها 3 درصد آنها شناسایی، ثبت و مرمت شده که در مجموع منابع اختصاص یافته به این موضوع بسیار ناچیز بوده است.

سلطانی فر افزود: در سال جاری نیز وضعیت مالی مناسبی نداریم و با اتکا به منابع دولتی نمی توان در این خصوص قدم های مفیدی برداشت. 

معاون رییس جمهوری با اشاره به سفرهای نوروزی، ازثبت بیش از 51 میلیون نفر شب اقامت گردشگران درسامانه آمارستاد هماهنگی خدمات سفر تا پایان روز 12 فروردین خبر داد.

وی افزود: به طور میانگین از آغاز سفرهای نوروزی سه هزار و 500 تا سه هزار و 900 نفر در هتل ها و مهمانپذیرها، کمپ های موقت، مدارس، منازل و چادرهای مسافرتی اقامت کرده اند که تصور ما این است که این رقم نسبت به سال گذشته 2 تا 3 درصد رشد داشته است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین