کد خبر: ۲۳۸۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵

صالحی: در عرصه فناوری هسته‌ای چیزی وجود ندارد که به دست نیاورده باشیم

صالحی با تاکید بر اینکه چیزی در عرصه فناوری هسته‌ای نیست که ما نتوانسته باشیم آن را به دست آوریم، خاطرنشان کرد: فناوری چیزی است که هرچه تجربه در آن بیشتر شود، بلوغ ما نیز بیشتر می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: چیزی در عرصه فناوری هسته‌ای نیست که ما نتوانسته باشیم آن را به دست آوریم، فناوری چیزی است که هرچه تجربه در آن بیشتر شود، بلوغ ما نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی در نشست خبری خود پس از بازدید از نمایشگاه آخرین دستاوردهای هسته‌ای و رونمایی از دو دستاورد سازمان انرژی اتمی که عصر امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به 20 فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای، گفت: این روز، یادآور عزت، افتخار و اقتدار ما در عرصه و تعاملات بین‌المللی است و نشان می‌دهد که در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که به عنوان یک کشور مهم در منطقه و دنیا با ما تعامل می‌شود.

وی با بیان اینکه دستاوردهای جدید فناوری هسته‌ای کشورمان، مرهون روح بلند امام خمینی و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، اظهار داشت: ما مقتدرانه ایستاده‌ایم و در برابر کسانی که خیرخواه ما نیستند، مذاکره می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این روز، روز افتخار ملت است، که توسط فرزندان ایران در سازمان انرژی اتمی رقم خورد و توانستیم جمله «ما می‌توانیم» امام خمینی را تحقق ببخشیم.

صالحی با تاکید بر اینکه چیزی در عرصه فناوری هسته‌ای نیست که ما نتوانسته باشیم آن را به دست آوریم، خاطرنشان کرد: فناوری چیزی است که هرچه تجربه در آن بیشتر شود، بلوغ ما نیز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به رونمایی از دو دستاورد امروز صنعت هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: تاثیرات این دو دستاورد در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد. وقتی که ما در سال 89 از آژانس برای تامین سوخت 20 درصد راکتور تهران درخواست کردیم آنها استنکاف کردند، و شرط و شروطی گذاشتند که حاکمیت مّلی و عزت ما را خدشه دار می‌کرد و برای همین نظام تصمیم گرفت خود این سوخت 20 درصد را تولید کند و در عین ناباوری شاهد عملکرد قلب راکتور تهران با سوخت‌های 20 درصد داخلی بودیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به راه‌اندازی واحد اتاق کنترل راکتور هسته‌ای تهران، یادآور شد: اتاق کنترل قبلی متعلق به سال 1346 بود، که اگر نمایش داده می‌شد مشاهده می‌کردیم اتاق بسیار قدیمی است.

صالحی افزود: اتاق کنترل امروز تهران مدرن‌ترین اتاق کنترل برای یک راکتور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: چند سال قبل که با 1+5 مذاکره می‌کردیم، آنها به ما پیشنهاد دادند تا اتاق کنترل تهران را به روز کنیم آن زمان این پیشنهاد برای ما بسیار جذاب بود اما تصمیم گرفتیم که علاوه بر سوخت 20 درصد اتاق کنترل را نیز خودمان به روز کنیم.

وی درادامه به راه‌اندازی واحد ایزوتوپ اکسیژن 18 در راکتور تحقیقاتی اراک اشاره کرد و اذعان داشت: ما قبلاً فقط غنی‌سازی می‌کردیم امّا تصمیم گرفته‌ایم در کنار آن ایزوتوپ‌های پایدار را تولید کنیم که کارکردهای بسیاری در صنعت، درمان، و کشاورزی دارد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه هر گرم از ایزوتوپ‌های 18، 170 دلار است، ابراز داشت: البته این فرایند مراحل دیگری دارد، اما ما مرحله اساسی را برداشته‌ایم و لازم است من از ملت ایران، مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری برای این موفقیت تشکر کنم.

در ادامه علی اکبر صالحی، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در اتاق راکتور تهران از چه فناوری‌هایی استفاده شده است، گفت: اتاق کنترل میعادگاه خیلی از علوم است. در این زمینه ما از توانمندی‌های همکارانمان در سازمان انرژی اتمی استفاده کردیم و از صنایع دیگری چون برق،متالوژی،شیمی و فیزیک،استفاده کرده در کنار این‌ها نیز از مشورت‌های دانشگاهی نیز بهره بردیم.

وی در پاسخ به سوالات دیگری در خصوص اظهارت اخیر جان کری وزیر امورخارجه امریکا مبنی بر اینکه ایران تا دو ماه دیگر به برک اوت فاصله داشته است، اظهار داشت: واژه برک اوت، یک واژه انحرافی است.

صالحی ادامه داد: آنها هر هفته که با بن‌بستی روبرو می‌شوند و در برابر منطق جمهوری اسلامی ایران کم می‌آورند، همان طور که مقام معظم رهبری، در دیدار امروز اشاره کر دند بهانه جدیدی مطرح می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه "برک اوت" هر چیزی می‌تواند تلقی شود، تاکید کرد: این کلام، یک کلام نقضی است که نه جای شنیدن و نه جای پاسخ دادن دارد.

صالحی در خصوص مسئله نیروگاه آب سنگین اراک در مذاکرات ایران با 1+5 نیز اذعان داشت: آنها می‌گفتند که نیروگاه اراک سالانه 10 کیلو پلوتونیوم تولید می‌کند که می‌تواند در ساخت بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور اضا فه کرد: ما به هیج وجه از هیچ حقی که در ان پی تی و اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعضا در نظر گرفته است، عدول نخواهیم کرد اما به تعهداتمان نیز پایبند هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تعاملات سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوب است، تصریح کرد: ما پیشنهاد داده‌ایم تا قلب راکتور اراک بازطراحی شود. اماّ ماهیت آن تغییر نمی‌کند و این مسئله غیر قابل برگشت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برنامه اقدام مشترک ژنو میان ایران گروه 1+5 افزود: بخش تحقیق و توسعه از روشن‌ترین بخش‌های این توافق است، اما جدیداً در حال بهانه‌جویی هستند تا این بخش روشن را نیز مورد خدشه قرار دهند و ما قبول نمی‌کنیم.

صالحی با تاکید بر اینکه 1+5 راهی جز تعامل با ایران ندارد، بیان کرد: ما اهل منطق و استدلال و تعامل در چارچوب عزت و حکمت نظام و خواستار یک تعامل برد – برد هستیم.

خبرنگاری از معاون رئیس جمهور درباره تاثیر این دستاوردها در مذاکرات ایران با 1+5 پرسید، که وی عنوان کرد: این دستاوردها تاثیر مثبتی دارد. زیرا 1+5 زمانی از درب گفتگو وارد شد که راه دیگری ندید و مشاهده کرد که ایران مقتدارنه در سطحی از دستاوردها قرار گرفته که همان طور که رئیس جمهور آمریکا گفت دیگر نمی‌تواند تار و پود این صنعت را نابود کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین