کد خبر: ۲۳۹۰۸۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
وزیر ارتباطات اعلام کرد

حملات به سایت رفاهی بی‌اثر بود

وزیر ارتباطات و اطلاعات تاکید کرد: اگرچه تاکنون هم حملاتی نسبت به سایت رفاهی صورت گرفته، اما بعید می‌دانیم حمله‌ای بر روی این سایت تاثیر بگذارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صبح امروز محمود واعظی برای اطلاع از وضعیت مردم در زمان ثبت نام هدفمندی یارانه‌ها به دفتر پست مرکزی مراجعه کرد و ضمن بازدید از این مرکز به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی هدفمندی یارانه‌ها پرداخت.

محمود واعظی که به همراه تمام معاونان خود در این بازدید و نشست حضور داشت، در ارتباط با بحث هدفمندی یارانه‌ها و وظایف وزارت ارتباطات در این زمینه اظهار کرد: تقریبا تمام مردم ایران آنچه باید در این زمینه اطلاعات داشته باشند را به دست آورده‌اند و می‌دانند که باید در مواجهه با این موضوع رفتارشان چگونه باشد. حال چه افرادی که قصد دریافت یارانه را دارند و چه افرادی که بزرگوارانه به ندای مراجع تقلید، رییس جمهوری، روشنفکران و ... توجه کرده و پاسخ داده‌اند.

وی در عین حال عنوان کرد: البته لازم است دولت برنامه‌های خود را اعلام کند تا مردم بدانند به ازای یارانه‌ای که دریافت نمی‌کنند چه برنامه‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به تلاش‌هایی که در راستای اجرای بهتر طرح هدفمندی یارانه‌ها در وزارت ارتباطات و شرکت‌های زیرمجموعه آن صورت گرفته، اظهار کرد: ما در این زمینه دو شیوه را طراحی کردیم که اولین شیوه که طرح اصلی محسوب می‌شد، ثبت‌نام اینترنتی محسوب می‌شود اما با توجه به این‌که در گذشته کاری با چنین حجمی را تجربه نکرده بودیم، نام‌نویسی به شیوه‌ی دستی و در دفاتر مختلف را نیز مورد توجه قرار دادیم.

واعظی هم‌چنین به مرتبه اول نام‌نویسی برای هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: در مرحله‌ی اول، ثبت‌نام برای دریافت یارانه‌ها حدود دو تا سه ماه به طول انجامید اما حال قرار است این عملیات ظرف مدت 10 روز انجام شود که این خود اقدامی بسیار بزرگ است.

وی هم چنین عنوان کرد: زمانی بابت این موضوع نگرانی‌هایی داشتیم که به همان اندازه که طرفدار داریم، دشمنانی هم هستند که ممکن است با توجه به پیشرفت‌های امروز دنیای تکنولوژی قصد انجام شیطنت‌هایی را داشته باشند، به هرحال اکنون شبکه‌های بسیار بزرگ دنیا هم گاه با حمله هکرها دچار مشکل می‌شوند و این کار بزرگی است که سایتی بخواهد جلوی تمام این حملات را بگیرد؛ این کار بزرگی است که رسیدگی به آن موجب شد برای ساعاتی در روز چهارشنبه این شبکه با کندی‌هایی همراه شود.

واعظی در این باره اظهار کرد: در این زمینه برخی رسانه‌ها موضوع را درک کردند و یک یا دو ساعت به ما فرصت دادند، اما برخی دوستان دیگر و برخی سایت‌ها که گویی منتظر این فرصت بودند که با خوشحالی اولین اخبار این مساله را به خود اختصاص دهند مساله را منتشر کردند، اما بعد از آن نگفتند در روزهای پنج‌شنبه و جمعه 500 هزار خانوار در یک ساعت موفق به ثبت‌نام شدند.

وی ادامه داد: ساعت 10 و ساعت 13 یکی از ساعت‌های پیک ما بود که در آن ساعت عده‌ زیادی ثبت نام کردند که حتی این میزان ثبت‌نام برای خود ما هم غیرمنتظره بود، اما به هر حال توانایی‌های امروز ما حاصل زحمات بخش‌های مختلف است و در نهایت می‌توان گفت آنچه اتفاق افتاده یک تجربه‌ی ملی است که براساس آن می‌توان ادعا کرد که این توان وجود دارد که پس از این در صورت موافقت انتخابات کشور را هم به شکل اینترنتی برگزار کرد.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: در زمان هدفمندی یارانه‌ها مشکلاتی به مراتب سنگین‌تر از انتخابات وجود دارد چرا که در زمان برگزاری انتخابات ما می‌دانیم که به‌طور مثال تا 65 هزار صندوق مواجه هستیم و باید بر همین اساس برنامه‌ریزی کنیم، اما در زمان هدفمندی یارانه‌ها چنین امکانی وجود ندارد و نمی‌توان درباره‌ی تعداد افرادی که در یک روز به این سایت مراجعه می‌کنند به‌طور دقیق تخمین زد، اما به هرحال ما اکنون با میلیون‌ها کاربر در سرتاسر کشور مواجهیم.

واعظی هم‌چنین عنوان کرد: در این فرآیند ممکن است زمانی شبکه فیبر نوری قطع شده و یا حتی این سایت مورد حمله قرار گیرد. به همین دلیل ما شبکه‌ای کامل را در نظر گرفته‌ایم که به هر صورت بتواند این فرآیند را مدیریت کنند. برهمین اساس تیم‌های مختلف از جمله پست و غیره فعالیت خواهند کرد تا در این دوره با مشکلی مواجه نشویم و حتی اگر به هر دلیل سایت دچار نوعی کندی شد فرم‌هایی که پیش از این آماده شده در اختیار مردم قرار گیرد تا با تکمیل این فرم‌ها اطلاعات خود را به ثبت برسانند.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز خرسندی از این‌که تاکنون در سه روز اول ثبت نام مشکل خاصی برای سامانه رفاهی ایجاد نشده، یادآور شد که در مناطق روستایی نیز تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح کشور حدود 62 هزار روستا وجود دارد که از این میان تنها 10 هزار روستا شاهد دفاتر آی سی تی هستند، اما با این حال برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا تمام روستاهای کشور با حضور تیم‌های سیار ثبت‌نام خود را انجام دهند.

واعظی هم‌چنین یادآور شد: این مراکز تا زمانی که مراجعات مردمی به آنها ادامه داشته باشد، فعالیت خود را دنبال خواهند کرد و این‌گونه نیست که در ساعتی مقرر با وجود بودن تقاضا کار خود را تعطیل کنند.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره آمار ثبت‌نام کنندگان و انصراف دهندگان، اظهار کرد: قطعا در این زمینه آمارها موجود است، اما اگر اجازه دهید پس از پایان دوره‌ی ثبت‌نام آمار را اعلام خواهیم کرد.

واعظی ادامه داد: در این زمینه می‌توان گفت افرادی که علاقه‌مند به ثبت‌نام بودند توانستند ثبت‌نام خود را بدون مانع و مشکل انجام دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا فرصت ثبت‌نام دراین سایت تمدید خواهد شد، توضیح داد: فکر می‌کنیم در همین مدت می‌توان این کار را انجام داد.

وزیر ارتباطات و اطلاعات در پاسخ به سوالی که درباره‌ی نبود امکان ثبت‌نام برای ایرانیان خارج از کشور مطرح شده بود هم اظهار کرد: به دلایل متعدد از جمله دلایل امنیتی تصمیم گرفتیم که این سایت برای خارجی‌ها در دسترس نباشد، اما علاوه بر این موضوع در سال‌های قبل بارها و بارها شاهد بودیم که در رسانه‌های مختلف نسبت به این موضوع که برخی ایرانیان که خارج از کشور سکونت دارند یارانه دریافت می‌کنند، انتقاداتی مطرح می‌شد به هر حال در نهایت با توجه به مجموع اطلاعاتی که به ستاد هدفمندی یارانه‌ها رسیده بود، تصمیم بر این شد که در این زمینه این‌گونه تصمیم گرفته شد که به شکل فعلی برخورد شود.

واعظی ادامه داد: البته من فکر می‌کنم این نوع برخورد را نمی‌توان سخت‌گیری نامید و کمی معقول برخورد‌ کردن با سخت‌گیری متفاوت است، البته ممکن است در این میان افرادی هم باشند که به عنوان مثال فرزند آنها برای ادامه تحصیل به کشور‌های خارجی سفر کرده باشد اما برای این بخش هم تبعا راهکارهایی در نظر گرفته خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌های خود با بیان این‌که تنها در روز چهارشنبه بیش از چهار میلیون کاربر وجود داشته که کد ملی آنها با عدد یک تمام می‌شده اظهار کرد: با توجه به حجم کار و مباحثی که به امنیت مربوط می‌شود ما می‌توانیم این ادعا را مطرح کنیم که آمادگی داریم در دوره‌های بعد در زمان انتخابات به‌طور اینترنتی فعالیت را انجام دهیم.

واعظی در میان صحبت‌هایش به گفته خود به انتقاد دوستانه از رسانه‌های منتشر‌کننده خبر اختلال در سایت رفاهی در نخستین ساعات روز اول ثبت نام پرداخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین