کد خبر: ۲۳۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۸

بوش در مذاكره با چين مساله هسته‌اي ايران را مطرح خواهد کرد

آفتاب‌‌نیوز : بوش روز سه‌شنبه در مصاحبه با تلويزيون فونيكس ضمن تكرار ادعاي نظامي بودن برنامه اتمي ايران گفت: در اين ملاقات مساله تهران را مطرح خواهم كرد. مي‌خواهم رييس جمهوري (چين) دريابد تا چه حد معتقدم كه براي جهان آزاد و مسالمت‌آميز مهم است كه براي متقاعد كردن ايران به خودداري از توسعه سلاح اتمي به‌صورت يكپارچه كار كند. 

وي در اين مصاحبه كه متن كامل از سوي دفتر رياست جمهوري آمريكا منتشر شد گفت:ما(چين و آمريكا) در شوراي امنيت سازمان ملل در كليه زمينه‌ها با يكديگر همكاري داريم. يك راه براي همكاري متقابل اين است كه درباره مسايل مختلف با يكديگر تبادل نظر داشته باشيم. 

برخي از رسانه‌هاي آمريكايي به‌نقل از اظهارات غيرعلني شماري از مقامات دولتي اين كشور گزارش داده‌اند كه دولت بوش به ‌دليل احتمال استفاده چين و روسيه از حق وتو در شوراي امنيت در زمان حاضر براي ارجاع موضوع برنامه هسته‌اي ايران به شوراي امينت به اميد وضع تحريم عليه جمهوري اسلامي شتاب ندارد. 

بوش قرار است پيش از شركت در نشست سران همكاري‌هاي منطقه پاسيفيك (آپك) ‪ ۲۷‬و ‪ ۲۸‬آبان در كره جنوبي از ژاپن و پس از اجلاس سران از چين و مغولستان نيز ديدار كند. 

وي در مصاحبه تلويزيوني خود همانگونه كه پيش‌بيني مي‌شد تصديق كرد در باره برنامه هسته‌اي كره شمالي نيز با رهبران پكن مذاكره خواهد داشت. 

بوش گفت: فرصت خارق‌العاده‌اي براي همكاري با چين داريم تا اطمينان يابيم شبه جزيره كره يك منطقه عاري از سلاح اتمي باشد. 

رييس جمهوري آمريكا پس از توافق اخير با نخست وزير هند درباره همكاري با آن كشور در زمينه انرژي هسته‌اي اظهار داشت كه در پكن پيرامون تامين انرژي جايگزين نفت و همكاري در زمينه انرژي هسته‌اي با رييس جمهور چين گفت وگو خواهد داشت.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین