کد خبر: ۲۳۹۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴

طرح عضویت نمایندگان در شوراهای عالی به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد

طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیات ها با تصویب مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیات ها اعاده شده از شورای نگهبان را بررسی کردند و درنهایت نمایندگان با 112 رای موافق 34 رای مخالف 15 رای ممتنع از 199 نماینده حاضر با ارجاع این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند.

پیشنهاد ارجاع این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مظفر نماینده مردم تهران در مجلس ارائه شده بود. براساس ماده 7 این طرح که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد به منظور ایجاد هماهنگی برای کارآمد کردن نظام نظارت و ارتقای بهره بری و برای تقویت مدیریت کشور ، شورای دستگاه های نظارتی متشکل از 2 نفر از مسوولان نظارتی هر قوه با انتخاب رئیس قوه با حفظ استقلال هر یک از آنها در حدود مقرر در قانون اساسی تشکیل می شود.

دستورالعمل اجرایی این ماده و نحوه تشکیل جلسات شورا، نحوه تصمیم گیری و نحوه پیگیری تصمیمات، ظرف 6 ماه به پیشنهاد اعضای شورا و با توافق سران قوا تعیین می شود.

پیش از ارجاع این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام نمایندگان با حذف این ماده مخالفت کردند.

این در حالی است که نظر کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس که کمیسیون اصلی بررسی این طرح بود این بود که این ماده حذف شود و به مجمع ارجاع نشود.

غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در این راستا گفت: شورای نگهبان به دلیل آن که این طرح پیش از این در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده بود با آن مخالفت کرد و خواهان این بود که بار دیگر این طرح در مجمع بررسی شود.

وی ادامه داد ما در این راستا خواستیم که ماده موردنظر شورای نگهبان را حذف کنیم تا آن را در برنامه ششم توسعه یا در طرح دیگری به تصویب برسانیم تا کل طرح معطل نماند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح پیشنهاد ارجاع این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که شورای دستگاه های نظارتی از سه قوه تشکیل می شود؛ بر حمایت رهبر معظم انقلاب از تشکیل شورای عالی نظارت تاکید کرد.

حسین مظفر ادامه داد: تصویب ماده 7 مبنی بر تشکیل شورای دستگاه های نظارتی هیچ محدودیتی را برای وظایف نظارتی نمایندگان نخواهد داشت بلکه ظرفیت جدیدی را برای نظارت ایجاد می کند.

وی افزود: با تشکیل این شورا هیچ ضرری نمی کنیم بلکه به عنوان شورای هماهنگی نظارت عمل خواهد کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: تشکیل این شورا به پیشنهاد دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بوده و رهبر معظم انقلاب نیز با آن موافقت کردند.

به گفته وی؛ شورای نگهبان با تصویب این طرح در مجمع تشخیص هیچ مخالفتی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین