کد خبر: ۲۳۹۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳

زنان صیاد در هرمزگان: ما بیمه نیستیم

یکی از این زنان گفت: بیش از 20 سال است که به شغل صیادی روی آورده ام اما از دفترچه بیمه تامین اجتماعی ندارم، از کارفرما پرسیدم چرا برای بیمه کردن من اقدام نمی کنید که در جوابم گفت شما کارت ملوانی ندارید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پیشه صیادی در هرمزگان زن ومرد نمی شناسد، صیادان رزق و روزی خود را با سختی ومشقت از دل دریا می گیرند، ولی زنان صیاد از ابتدایی ترین حقوق که همان بیمه است، محروم هستند.

در سواحل و جزایر هرمزگان بویژه در جاسک علاوه برمردان ، زنان هم دل به دریا می زنند و مثل مردان ناخدایی و ملوانی و صیادی می کنند و زاغور( صبر) را به عینه با خود یدکش می کشند.

جمعی از زنان صیاد جاسک به ایرنا گفتند: ما زنان مثل مردان شاغل در امر صید و صیادی کار می کنیم ولی بیمه تامین اجتماعی نیستیم و کارفرما برای بیمه ما اقدام نمی کند.

یکی از این زنان گفت: بیش از 20 سال است که به شغل صیادی روی آورده ام اما از دفترچه بیمه تامین اجتماعی ندارم، از کارفرما پرسیدم چرا برای بیمه کردن من اقدام نمی کنید که در جوابم گفت شما کارت ملوانی ندارید.

گنجی بادسار افزود: به شیلات مراجعه کردم گفتند ما شما را به عنوان صیاد می شناسیم اما کارت ملوانی باید داشته باشید تا در مجوز صید نام شما را بنویسیم.

این زن صیاد با چشمی اشکبار گفت: با 10 سر عائله مدت 20 سال در کار سخت صیادی فعالیت می کنم وآینده نامعلومی دارم، نمی دانم کجا بروم و به چه مسوولی بگویم که ما هم مثل مردان در دریا کار می کنیم و ملوان قایق هستیم ، به ما کارت ملوانی بدهید.

زینب بادزهره یکی از صیادان گفت:10سال، شغلم صید و صیادی است و شیلات و اداره بندر در خصوص کارت ملوانی کوتاهی می کنند و از شما خبرنگاران می خواهم در این مورد بنویسید ما هم مثل مردان حقی داریم.

زهره صیادی از روستای بحل جاسک گفت:کار فرمای ما گناهی ندارد چون ما کارت ملوانی نداریم و به اداره بندر مراجعه کردیم ، گفتم چرا کلاسی برای زنان در خصوص صدور کارت ملوانی دایر نمی کنید گفتند مجوز برای زنان نداریم.

ناخدای قایق صیادی گفت:من صاحب این قایق هستم و چهارملوان زن دارم که دوشادوش مردان کار می کنند و بعضی ها بیش از 20سال سابقه کار دارند و از کارشان راضی هستم.

محمد بادزهره افزود: بارها به شیلات برای نوشتن نامشان در لیست صیادان مراجعه کردم و گفتند باید کارت ملوانی داشته باشند.

وی بیان کرد: مشکل زنان در این شغل نداشتن کارت ملوانی است که شیلات و اداره بندر باید برای این زنان چاره اندیشی کنند، یا لااقل شیلات نامشان را در مجوز صید بنویسد من بعنوان کارفرما حق بیمه شان را واریز می کنم.

معاون صید اداره شیلات جاسک گفت:بیش از200زن در امر صید و صیادی فعالیت دارند که به علت نداشتن کارت ملوانی از نوشتن نامشان در مجوز خود داری کردیم چون قانون به ما اجازه نمی دهد.

اکبر حیدری نژاد افزود:مشکل زنان برای گرفتن کارت ملوانی باید با هماهنگی و کار کارشناسی از مقامات بالا باشد و ما حاضریم کلاس بگذاریم.

این مسوول گفت: کارت ملوانی و صدورش دراختیار شیلات نیست، آنها کلاس بگذارند و کارت صادر کنند ما هم برای بیمه با هماهنگی تامین اجتماعی اقدام می کنیم.

استان ساحلی هرمزگان با داشتن 14جزیره شغل عمده مردم ساحل نشین اعم از زن ومرد صیادی است و گذران زندگی مردم ازهمین راه است.

قصه نبود بیمه تنها به زنان صیاد جاسک برنمی گردد بانوان قشم، هرمز، لارک وهنگام هم همپای مردان دل به دریا می زنند و در امر صید وصیادی فعالیت دارند وازبیمه محروم می باشند.

برخی از این زنان سرپرست خانواده و امرار معاش آنان از راه صیادی است ولی از حمایت بیمه ای برخوردار نیستند.

جاسک در 300 کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین