کد خبر: ۲۴۱۱۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
در پیامی به كنگره سازمان عدالت و آزادی ايران اسلامی

آیت‌الله هاشمی: اعتقاد به تحزب در کشور فراگیر شده است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پیامی به مراسم افتتاح کنگره سازمازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی، نوشت: قانون اساسي كه ماحصل مباحث علماي بلاد و بيش از 80 نفر از مجتهدين سراسر كشور بود و به تأييد مراجع تقليد و امام راحل و سپس رفراندوم و تصويب مردم رسيد، به صراحت بر تعدد احزاب تأكيد می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: متن کامل پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در ادامه می‌خوانید:


بسم الله الرحمن الرحيم

اگر چه مكاتب سياسي جهان امروز بر اساس آموزش‌‌هاي آكادميك، احزاب را تقسيم‌‌بندي تفكرات اجرايي براي اداره جوامع بر اساس آراي مردمي و اصل تبعيت اقليت از اكثريت مي‌‌دانند و به آن به عنوان دستاورد مدنيت مدرن مي‌‌نازند، امّا حقيقت اين است كه سابقه اين تفكر به صدر اسلام مي‌‌رسد كه پيامبر مكرم(ص) در پيام‌‌هاي وحياني قرآن كريم، آن هم در حجازي كه با سوادان آن انگشت ‌‌شمار بودند، علاوه بر استفاده از لفظ «حزب» و تقسيم آن به «الله» و «شيطان» به عنوان مظاهر هر خوبي و بدي، به معناي لغوي و اصطلاحي آن در آيات مكرر اشاره و فرقه‌‌هاي مذهبي را كه در يك شريعت ايجاد مي‌‌شوند، حزب معرفي مي‌‌كند.

از تاريخ پرفراز و نشيب اسلام و ايران در زمان‌‌هاي متفاوت مي‌‌گذريم كه تفكرات، گاه شيعي و سني، گاه اخباري و اصولي، گاه معتزله و اشاعره و نام‌‌هاي ديگر بود و به دوران معاصر، مخصوصاً از زمان تقسيم جهان به دو بلوك شرق و غرب مي‌‌رسيم كه مسلمانان و ايرانيان، فرهنگ غني خويش را در اين زمينه فراموش كرده‌‌اند و تحت تأثير تعاليم دانشگاه‌‌هاي غربي قرار گرفتند كه ريشه در آثار اسلامي داشت و با لعابي امروزي به عنوان ضرورت  جامعه‌‌شناسي بر سر زبانها افتاد.

بعدها كه تقسيم امت‌‌ها در دين و مذهب، به ملت‌‌ها در مرزهاي جغرافيايي رسيد و حكومت‌‌ها به شكل تقريباً امروزي سربرآوردند، كم‌‌كم واژه قرآني «حزب» به عنوان ضرورت سياسي مطرح شد و تقسيم بندي‌‌ها در محدوده‌‌اي محدودتر، بر اساس نوع نگاه افراد به برنامه‌‌هاي حكومتي در ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي شكل گرفتند و اصطلاحاتي چون سازمان، جبهه و جناح در سايه واژه‌‌اي ديگر به نام «ائتلاف» وارد ادبيات سياسي شدند و ايران نيز از اين سير تدريجي مستثناء نبود.

از چرايي و چگونگي تشكيل احزاب در زمان پهلوي اوّل و حتّي پهلوي دوّم نيز مي‌‌گذرم و به مقطع تابناك انقلاب اسلامي مي‌‌رسيم كه اگر چه مبارزين مذهبي و شاگردان مكتب امام راحل، حزبي به معناي اصطلاحي رايج نداشتند، امّا روحانيتي بود كه تمام ويژگي‌‌هاي مثبت حزب را داشت و جنبه‌‌هاي منفي آن را نداشت.

قانون اساسي كه ماحصل مباحث علماي بلاد و بيش از 80 نفر از مجتهدين سراسر كشور بود و به تأييد مراجع تقليد و امام راحل و سپس رفراندوم و تصويب مردم رسيد، به صراحت بر تعدد احزاب تأكيد كرد و احزاب كوچك و بزرگ با تفكرات متفاوت تشكيل شدند و امروزه اگر چه حزب به معناي واقعي را در ايران نداريم، امّا اعتقاد به تحزّب فراگير شده است و اميدواريم اين نردبان با همه آزمون و خطا، پله‌‌پله پيموده شود و به قله‌‌اي براي كاركرد احزاب در اداره جامعه برسيم.

سازمان و حزب عدالت و آزادي ايران اسلامي نيز در چنين فضايي شكل گرفت و به عنوان اوّلين تشكيلاتي كه بر اساس مرامنامه و اساسنامه دفتر مركزي‌‌اش خارج از تهران و در اصفهان قرار دارد، در كنار ديگر احزاب و تشكيلات، تمرين دموكراسي مي‌كند و به اعضاي خويش مي آموزد كه چگونه شناسنامه سياسي داشته باشند و براساس تعهدات تشكيلاتي عمل نمايند.

افتتاح پانزدهمين كنگره سازمان و نهمين سالگرد تشكيل حزب عدالت و آزادي را به فال نيك مي‌‌گيرم و اميدوارم اين مشق‌‌هاي سياسي، كتاب قطوري براي نهادينه كردن تشكيلات در جامعه و راهنماي جواناني باشد كه با وفاداري به آرمان‌‌هاي نظام اسلامي، در پيروزي‌‌ها و شكست‌‌هاي انتخاباتي، آن شعر معروف را زمزمه اعتقادي خويش نمايند كه: سرخمّ مي سلامت شكند اگر سبويي.


اكبرهاشمي رفسنجاني
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین