کد خبر: ۲۴۲۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱

روزنامه سعودی: تصمیم هاشمی برای آشتی ایران-عربستان هوشمندانه است

روزنامه سعودی "عرب نیوز" در گزارشی به نقش «اکبر هاشمی رفسنجانی» در عرصه سیاست در ایران و منطقه پرداخته و می نویسد: تصمیم هاشمی برای آشتی با عربستان سعودی، تصمیمی هوشمندانه است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش نامه نیوز، روزنامه «عرب نیوز» در این گزارش می نویسد: اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از کارکشته ترین سیاستمداران مشهور ایران است. تجربه بالای هاشمی اما از وی سیاستمدار بانفوذی نساخت به نحوی که رئیس جمهوری اسبق ایران در دوران احمدی نژاد با حملات زیادی مواجه شد.

با وجود همه این ها اما وی همچنان صدای عقلانیت در ایران باقی مانده است و با وجود عدم قرار گرفتن وی در جایگاه قدرت، نظرات و مواضع هاشمی همچنان در ایران مهم است.

در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، سپاه پاسداران ایران قدرت خود را در بخش های سرمایه گذاری، شرکت های نفت و دیگر بدنه های نظامی و امنیتی گسترش داد. از زمان انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران، هاشمی رفسنجانی نیز توانست به راحتی نظرات میانه رویانه خود را ارائه دهد. هفته گذشته بود که وی خواستار همکای واقعی با عربستان سعودی برای پایان دادن به تنش در ایران بود.

با در نظر گرفتن شرایط کنونی منطقه، این توصیه از اهمیت بسیاری برخوردار است. آشتی، اهمیت بسیاری برای ساکنان این منطقه بحران زده از جهان که همواره در نگرانی ناشی از جنگ و خشونت های سیاسی زندگی می کند، دارد.

در امور داخلی ایران، با این حال، نگاه رفسنجانی ممکن است نتواند شخصیت های سیاسی ایران را قانع کند، کسانی که به نظر می رسد با مدیریت درگیری ها در منطقه منافعی برای آنها به دنبال دارد. از ابتدای انقلاب اسلامی ایران در سال 1979، ایران اکنون گرمای دخالت در درگیریهای منطقه را احساس می کند. سیاستمدارانی همانند رفسنجانی و روحانی بدون در دست داشتن اقتدار به کرسی قدرت در ایران دست یافتند. با این وجود درخواست رفسنجانی برای بهبود روابط غیرقابل استفاده نیست و می تواند به افراد بدیبن در این کشور برای حل مشکلات ایران کمک کند. ایران به عنوان یک کشور، دارای مردم بزرگ و کشوری ثروتمند در منابع طبیعی است.

بنابراین درخواست رفسنجانی برای آشتی با عربستان سعودی یک تصمیم هوشمندانه به شمار می آید که به نفع همه است و به وضعیت اسفبار میلیون ها نفر از مردم سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و دیگر کشورها پایان خواهد داد. من اطمینان دارم که عربستان سعودی آماده برقراری روابط دوستانه و آشتی با ایران فراتر از یک همسایه است.

رفسنجانی در زمان دیدار از عربستان سعودی، بدون هیچ محودیتی با هرکسی که خواست دیدار کرد و به هرکجایی که خواست رفت. برخلاف این روابط گرم مشکلات میان دو کشور به دلیل آنکه مقامات تهران خواستار یک آشتی واقعی نبودند و توافق نامه هایی که در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به امضا رسیده بود را نقض کردند، همچنان ادامه دارد.

مقامات ایران می توانند درخواست های رفسنجانی را نادیده بگیرند و این فرصت را از دست بدهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین