کد خبر: ۲۴۲۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴

نامه جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از نماد شیروخورشید سرخ +تصویر

براساس سندی که در سایت سازمان جهانی صلیب سرخ منتشر شده است دولت ایران در سال 2000 میلادی با ارسال نامه ای رسمی حق استفاده از نماد شیروخورشید سرخ را برای خود محفوظ دانسته بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دولت ایران پس از انقلاب 1357 و در تاریخ 4 سپتامبر 1980 اعلام کرد دیگر از نماد شیروخورشید سرخ استفاده نخواهد کرد و نشان هلال احمر را جایگزین آن می کند. 

با این حال وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 23 ژوئیه 2000 میلادی در نامه ای رسمی اعلام می کند که استفاده از نماد شیروخورشید سرخ را برای خود محفوظ می داند که هر گاه بخواهد بتواند از این نماد استفاده کند.  


تمبر منتشر شده با سه آرم بین المللی صلیب سرخ، هلال احمر و شیروخورشید سرخ

 
 

در این نامه از وزارت خارجه سوئیس هم درخواست شده است این موضوع را به اطلاع دیگر کشورهای عضو کمیسیون ژنو 1949 برساند. 
 
براساس این نامه در صورتی که ایران بخواهد دوباره از نماد شیروخورشید سرخ استفاده کند نیازی به رای گیری دوباره در نشست کمیسیون ژنو و کسب مجوز از این کمیسیون نیست.
 
اگر قرار بود ایران در شرایط فعلی بخواهد نماد جدیدی رابه دو نماد فعلی یعنی صلیب سرخ و هلال احمر اضافه کند قطعا چنین چیزی باید به رای اعضای کمسییون ژنو گذاشته می شد و کسب موفقیت و نتیجه در چنین رای گیری به احتمال زیاد، نزدیک به غیرممکن بود. 


نکته اینکه هم اکنون اسرائیل به شدت در حال پیگیری برای به تصویب رساندن نماد کریستال سرخ به عنوان نماینده کشورهای غیرمسیحی و غیراسلامی است اما مخالفت بسیاری از کشورها، مانع از تصویب آن شده است. 

این موضوع قابل یادآوری است که در سال 1929 کنوانسیون ژنو در نشستی درخواست نمایندگان دولت های ایران و ترکیه را برای اضافه کردن دو نشان جدید به نشان صلیب سرخ یعنی نشان های شیروخورشید برای ایران و هلال احمر برای ترکیه موافقت کرد.

کنوانسیون در این سال همچنین استفاده از دو نماد شیروخورشید و هلال احمر در کنار صلیب سرخ را به رسمیت شناخته است.

منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین