کد خبر: ۲۴۳۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴

20 روز پس از آغاز ثبت نام بیمه سلامت/ ابهام در تعداد افراد فاقد بیمه و ثبت نام تنها 3.5 میلون نفر

تعداد بیمه نشده های ایران چقدر است؟ ۱۳ میلیون نفر؟ ۱۱ میلیون و یا ۵ میلیون نفر؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد حسین نجاتی: 20 روز از آغاز ثبت نامه طرح بیمه سلامت دولت تدبیر و امید می گذرد. آخرین آمار ارائه شده از سوی وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی نشان می دهد، تا تاریخ 19 اردیبهشت ماه سال جاری، بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در طرح بیمه سلامت ثبت نام کردند.

در همین رابطه ، مهدی میرشاه ولد سخنگوی ستاد بیمه سلامت همگانی، می گوید: از آغاز ثبت نام تا پایان روز پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه حدود 3 میلیون و 370 هزار نفر و در قالب یک میلیون و 406 هزار خانوار در سایت بیمه سلامت ایرانیان ثبت‌نام کرده‌اند. طرح بیمه سلامت طرحی است که براساس آن قرار است تمامی ایرانیان طی سک برنامه بلند مدت تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند. براساس این طرح دولت موکلف به پرداخت تمامی حق بیمه مردم شده است.

 

ابهام در آمار افراد فاقد پوشش بیمه


جمعیت افراد فاقد بیمه چند نفر است؟ سوالی که شاید مسئولان هم پاسخ روشنی برای آن نداشته باشند. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی جمعیت افراد فاقد بیمه در کشور را حدود 11 میلیون نفر و وزارت بهداشت تعداد افراد فاقد پوشش بیمه را حدود 10 میلیون نفر می داند.

این درحالی است که حسن روحانی، رییس جمهور نیز در گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم، تعداد افراد فاقد پوشش بیمه ای را حدود 5 میلیون نفر معرفی کرده است.

این تناقضات آماری در شرایطی است که انوشیروان محسنی بند پی درباره تناقض های آماری تعداد افراد فاقد بیمه، می گوید: "در پایشی که در سال 92 در 23 میلیون نفر جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر انجام دادیم، 3 درصد این افراد و حدود 700 هزار نفر فاقد پوشش بیمه پایه سلامت بودند. اما هدفگذاری بیمه سلامت همگانی، ساکنان حاشیه کلانشهرها هستند و نتایج مطالعات به ما نشان داد که حدود 35 الی 40 درصد ساکنان حاشیه کلانشهرها فاقد دفترچه بیمه پایه هستند."

او می گوید: " با توجه به مطالعاتی که انجام شده، پیش‌بینی ما این است که 7 تا 9 میلیون نفر از جمعیت کشور غیر از جمعیت 700 هزار نفری روستاییان و عشایر، فاقد بیمه پایه درمان باشند." با این حال اگر آمار سازمان بیمه سلامت را ملاک قرار دهیم، می توان گفت ابهام عجیب و اختلافی میلیونی در تعداد افراد فاقد بیمه در کشور میان سازمان های مسئول وجود دارد. این ابهام تا جایی ادامه پیدا می کند که آمار رئیس سازمان بیمه سلامت هم فاصله آماری دو میلیون نفری دارد.

 

کدام استان ها بیش تر ثبت نام کرده اند


از سوی دیگر، آمار های سازمان بیمه سلامت در کشور نشان می دهد، سه استان تهران، خراسان رضوی و آذربایجان غربی بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان را دارند. شرح در نمودار شماره یک.

در این رابطه مهدی میرشاه ولد سخنگوی ستاد بیمه سلامت همگانی می گوید: بیشترین تعداد ثبت‌نامی مربوط به استانهای تهران با 590 هزار و 577 نفر ، خراسان رضوی با 332 هزار 773 نفر، آذربایجان غربی با 257 هزار و 830 نفر ، خوزستان با 200 هزار و 224 نفر ، آذربایجان شرقی با 193 هزار و 41 نفر و اصفهان با 169 هزار و 460 نفر است.

به گفته او، کمترین آمار ثبت نام کنندگان بیمه رایگان همگانی در سایت سازمان بیمه سلامت نیز مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد با حدود 12هزار نفر است. استان کهکیلویه و بویراحمد بدلیل بافت روستایی که دارد در گذشته اغلب ساکنین در قالب بیمه روستاییان تحت پوشش قرار گرفته اند ضمن اینکه جمعیت این استان نیز در مقایسه با استانهای دیگر کم است.

میرشاه ولد در مورد بستری ثبت نام کنندگان در سایت نیز گفت: افرادی که در سایت ثبت نام کرده و متقاضی بیمه رایگان هستند در صورت بستری در بیمارستانهای دولتی می توانند با مراجعه به ادارات بیمه سلامت معرفی نامه دریافت کنند و این افراد همانند سایرین از خدمات 90 درصدی رایگان و پرداخت 10 درصد بهره مند می شوند. ثبت نام متقاضیان بیمه همگانی رایگان درا ین مرحله تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد و پس از آن برای این افراد دفترچه بیمه صادر خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین